Air France-KLM / ETIHAD / AirBerlin inleder codeshare

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Homer, 8 Oktober 2012.

1. Homer

Homer Medlem

AIRFRANCE-KLM / ETIHAD-airberlin to Launch Multilateral Codeshare Service

Update at 0705GMT 08OCT12

AIRFRANCE-KLM and ETIHAD-airberlin on Monday 08OCT12 announced multilateral codeshare cooperations, covering Europe, Middle East, Asia and Australia.

Subject to government approval, planned codeshare routes from 28OCT12 covers the following:

AIRFRANCE operated by ETIHAD
    Abu Dhabi – Colombo
    Abu Dhabi – Dhaka
    Abu Dhabi – Kathmandu
    Abu Dhabi – Male
    Abu Dhabi – Paris CDG
    Abu Dhabi – Seychelles

KLM operated by ETIHAD
    Abu Dhabi – Colombo
    Abu Dhabi – Islamabad
    Abu Dhabi – Lahore
    Abu Dhabi – Melbourne
    Abu Dhabi – Sydney

ETIHAD operated by AIRFRANCE
    Paris CDG – Bordeaux
    Paris CDG – Copenhagen
    Paris CDG – Madrid
    Paris CDG – Nice
    Paris CDG – Toulouse

ETIHAD operated by KLM
    Amsterdam – Abu Dhabi (including intermediate stops)
    Amsterdam – Billund
    Amsterdam – Cardiff
    Amsterdam – Newcastle
    Amsterdam – Oslo
    Amsterdam – Stavanger

AIRFRANCE operated by airberlin
    All AB Germany – France Routes
    Berlin Tegel – Gdansk
    Berlin Tegel – Graz
    Berlin Tegel – Krakow
    Dusseldorf – Dresden

airberlin operated by AIRFRANCE
    Paris CDG – Bordeaux
    Paris CDG – Lyon
    Paris CDG – Marseille
    Paris CDG – Montpellier
    Paris CDG – Nantes
    Paris CDG – Nice
    Paris CDG – Toulouse

Service also operates from Paris Orly

KLM operated by airberlin
    All AB Germany – Netherlands Routes
    Berlin Tegel – Kaliningrad
    Berlin Tegel – Kaliningrad
    Berlin Tegel – Krakow

airberlin operated by KLM
    All KL Netherlands – Germany Routes
    Amsterdam – Edinburgh
    Amsterdam – Glasgow
    Amsterdam – Manchester
    (Visited 1,313 times, 1,313 visits today)

AIRFRANCE-KLM / ETIHAD-airberlin to Launch Multilateral Codeshare Service | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

rvarttinen, Agö och Air France/KLM gillar detta.
  2. Jaha, här fanns ju en tråd om detta redan.

Konkret fråga: Betyder detta att jag kan samla FB-poäng genom att flyga AB nästa år? Skulle ju vara kanon för mig...

Tydligen har detta samarbete diskuterats mer eller mindre öppet ett bra tag;

Air France starts dogfight with Lufthansa - The Local

Published: 9 Mar 12 12:45 CET

3. Jacob

Jacob Medlem

Och jag som kämpar med att jobba mig igenom så många första klass kabiner som möjligt funderar förstås på om jag kommer kunna använda Flying Blue poäng för en bonusresa i Etihad första klass... :cool:

4 personer gillar detta.
  4. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu betecknar jag ju mig somfullvärdig OW-medlem (alltså inte prosepct,eller hang around:cool:) Nu vet jag inte hur bolagen ser på prasslande till höger och vänster. Men ska man se på det krasst, från t ex British Airways horisont, så kanske man inte är så bekymrad så länge man kan köra code-share till Tyska, eller andra destinationer dit man inte flyger, alternativt om man kopplar ihop tyska och franska destinationer, dvs så länge man inte klampar in på geografiska marknader där man direkt konkurrerar om paxen. Om man dessutom vill knäppa stora stygga vargen, Lufthansa, på näsan,kanske inte British Airways bryr sig så mycket enligt devisen fiendens fiende är din vän.

5. Om det kommer gå att bli AF Gold på 30 legs med AB lär det bli nya Aegean M&B :p

Mycket intressant uppsättning nya bolag till Skyteam, om alla ryktena visar sig stämma:
    Alaska Air
    Etihad
    Air Berlin

Helt plötsligt kanske den mest intressanta alliansen för mig personligen...

6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är inte FB redan SkyTeams Aegean? Man tjänar ju trots allt kvalificerande segment på alla flygbolag inom alliansen.

2 personer gillar detta.
  7. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den knäcker du lätt genom att utnyttja AHO's favorit. 40 000 AAdvantage poäng för en enkelresa i F mellan Europa och Mellanöstern/Indisk subkontinent. Du kan ju sedan göra det jag furnerar på, ta dig Male, eller sydindien som destination, sedan ett kort hopp till CMB och därifrån en IATA-biljett till SIN/HKG/TPE/ICN:D

EDIT: 200 000 Club Carlson poäng, så saknas bara 4000 p. Det fixar man på en sommar med CC's kampanjer.

Last edited: 8 Oktober 2012
  8. Ja, det är ju redan lätt nu som sagt, om man sedan tänker sig att AB skulle kunna räknas in med antal legs i FlyingBlue och behåller sin nuvarande enkla biljettstruktur, där en tur och retur helt enkelt är två enkelresor prismässigt, så ökar ju möjligheten till prisvärda MR även för infrequent flyers rejält. 30 legs*49 € = 1470 € för ett FBG.

Samma här, AB har överlägset flest och bäst förbindelser mellan Berlin och Sverige och jag kan helt enkelt inte kan både nå och behålla OW-status hos något bolag vad jag vet, om jag inte börjar resa mycket mer än nu.

9. Homer

Homer Medlem

Gissningsvis bara när det är AF/KL flightnummer, dvs de sträckor som nämns ovan.
    Samma sak som med Flybe, är det inte AF flightnummer ger det ingenting till FB.

Fast billiga biljetter med många andra bolag än AF/KL, t.ex Air Europa och Alitalia, ger 0 miles och är inte kvalificerande.

10. Nu startar Etihad codeshare även med Garuda Indonesia. Garuda Indonesia går med i Skyteam tidigt 2014, ska vi gissa på att Etihad (och kanske även Air Berlin) gör samma sak..?

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!