Senaste nytt

Air France i blåsväder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Valley

Medlem
Kanske den gladlynta SAS-Flygvärdinnan jag råkade ut för på en ARN-EWR flight fått nytt jobb :p

Någon skuld måste allt AF känna då man kompenserat henne så det ligger med säkerhet en stor del sanning i vad som skrivs, trots att det är AB. Hoppas hon får marktjänst i några år som straff.
Själv flugit i en storm under flera timmar och känner inte att jag vill göra om det.
 

Homer

Medlem
Gäsp...
Återigen en snyfthistoria, mycket lik denna:
http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/7399-ryanair-kastar-kvinna-pga-bok-artikel-video.html

Det finns ett antal gnälltrådar om passagerare som uppträtt hysteriskt/störande och vägrat lyda kabinpersonalens
tillsägelser, om det handlar om SAS ska tydligen kabinpersonalen ha sympati, men inte när det gäller
andra bolag , eller är det så att kvinnor inte behöver ta ansvar för sina handlingar oavsett hur de uppträder(!)
 
Men hur vet du att kvinnan i artikeln, inte var helt oresonabel – bortom vanligt folkvett – och flygvärdinnan inte såg någon annan möjlighet än att lugna ner hela situationen med att be henne att hålla truten. Så skulle jag också kunna tänka mig att göra om någon ställer till med en scen för just ingenting ombord på ett flygplan när alla bara vill ha lugn och ro.

För att när man jobbar inom service så agerar man inte så, oavsett hur jobbig kunden än må vara.
 

twiggs

Medlem
För att när man jobbar inom service så agerar man inte så, oavsett hur jobbig kunden än må vara.

Det är viss skillnad att vara servitris på ett kvartersfik och vara det ombord på ett flygplan som korsar Atlanten. Där uppe bland molnen har man vissa inslag av säkerhetsansvar också varför man då kan ta sig friheten att be någon hålla käft om någon är för påfrestande för omgivningen. Troligen har ingen på forumet varit ögonvittne till händelsen och därför har vi enbart en skildring att gå på, varför allt (åtminstone i mina ögon) blir helt ointressant. Jag har dock min bestämda uppfattning om hur det hela troligen gått till.

Säkerligen finns det någon sanning i det hela, det betvivlar jag inte då Air France ersatt kvinnan. Det är snarare hennes krav jag motsätter mig! Hon är en bland alla andra ombord. Vill hon bli behandlad som en särskild så kan hon gott hyra en privatjet eller något liknande. Men hela grejen runt omkring är bisarr. Hon har fått ersättning för att hon blev tillsagd. Sen så klagar hon för att biljetterna där ersättningen kan användas är för dyra. Gråter likt en liten bebis ut i en av Sveriges mest skvallerpressliknande tidningar. Och får trots detta sympatier på ett kvalitetsforum för medvetna resenärer; det är nästan så att man storknar.
 
Last edited:
Det är viss skillnad att vara servitris på ett kvartersfik och vara det ombord på ett flygplan som korsar Atlanten. Där uppe bland molnen har man vissa inslag av säkerhetsansvar också varför man då kan ta sig friheten att be någon hålla käft om någon är för påfrestande för omgivningen. Troligen har ingen på forumet varit ögonvittne till händelsen och därför har vi enbart en skildring att gå på, varför allt (åtminstone i mina ögon) blir helt ointressant. Jag har dock min bestämda uppfattning om hur det hela troligen gått till.

Säkerligen finns det någon sanning i det hela, det betvivlar jag inte då Air France ersatt kvinnan. Det är snarare hennes krav jag motsätter mig! Hon är en bland alla andra ombord. Vill hon bli behandlad som en särskild så kan hon gott hyra en privatjet eller något liknande. Men hela grejen runt omkring är bisarr. Hon har fått ersättning för att hon blev tillsagd. Sen så klagar hon för att biljetterna där ersättningen kan användas är för dyra. Gråter likt en liten bebis ut i en av Sveriges mest skvallerpressliknande tidningar. Och får trots detta sympatier på ett kvalitetsforum för medvetna resenärer; det är nästan så att man storkar.

men gösses..det där lät ju inte lite sk**nödigt då..
du skulle nog platsa på AB som reporter..
 

011430121

Medlem
Om man vill sitta framför motorerna på långflygning så skall men boka biljett i C eller typ PremiumEco så kommer man framför motorerna, gäller inte A-380 hos vissa flygbolag, i AF hade hon kunnat sitta framför motorerna om det var en A-380 vilket inteframgår av ”historien”
Resebyråbiljetter som är 50 % billigare än AF nätbokning, om jag får namnet på den resebyrån skall jag börja boka hos dom!
Hennes största misstag var väl att gå till Aftonbladet, hon borde ha gjort ett inlägg på BC då hade flera tidningar tagit upp” historien”,nu är det ju bara Aftonblads ”historia”.
Detta är en” historia” tills vi får höra AF vad de har att säga.
 

Stefan62

Medlem
Jag har en fråga i anslutning till den här tråden, men den kanske är lite "off topic".

Om ett plan hamnar i turbulens över atlanten och det pågår i ca 30 minuter. Vad är det som avgör om piloterna stiger/sjunker alternativt ändrar hastighet eller kurs för att undvika det värsta? "Området" är ju så pass stort så det kan ju rimligen inte vara andra flyg som hindrar det.

Någon som har annat än spekulativa svar?
 

CJ2

Medlem
Hej Stefan,

Då jag till vardags jobbar som trafikpilot kan jag svara på din fråga.

Om man stiger eller sjunker beror dels på hur prognosen för turbulensen ser ut, dels på en rad andra faktorer. Man hör med andra plan som flyger på de höjderna man kan vara intresserad av hur turbulent det är där. Man får också titta på hurpass långt ifrån man vill gå från den optimala flyghöjden som räknas ut beroende på vind, vikt och rutt. Vad gäller farten finns det en Turbulence Penetration Speed som man ska flyga vid svår turbulens, för att undvika att flyga för fort eller långsamt.

En annan sak som spelar in är att man just över Atlanten flyger i ett organiserat "Tracksystem" där man i förväg bestämmer sin exakta rutt, höjd och fart för att separera trafiken, då det inte finns någon radartäckning. Vid vissa tider på dygnet med mycket trafik kan det därför mycket väl vara så att annan trafik hindrar en från att ändra höjd.

CJ2
 

segra

Medlem
Hej Stefan,

Då jag till vardags jobbar som trafikpilot kan jag svara på din fråga.

Om man stiger eller sjunker beror dels på hur prognosen för turbulensen ser ut, dels på en rad andra faktorer. Man hör med andra plan som flyger på de höjderna man kan vara intresserad av hur turbulent det är där. Man får också titta på hurpass långt ifrån man vill gå från den optimala flyghöjden som räknas ut beroende på vind, vikt och rutt. Vad gäller farten finns det en Turbulence Penetration Speed som man ska flyga vid svår turbulens, för att undvika att flyga för fort eller långsamt.

En annan sak som spelar in är att man just över Atlanten flyger i ett organiserat "Tracksystem" där man i förväg bestämmer sin exakta rutt, höjd och fart för att separera trafiken, då det inte finns någon radartäckning. Vid vissa tider på dygnet med mycket trafik kan det därför mycket väl vara så att annan trafik hindrar en från att ändra höjd.

CJ2


Bara älskar bc.se.... riktiga svar på riktiga frågor.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen