Senaste nytt

Air France i blåsväder

Status
Stängd för vidare inlägg.

twiggs

Medlem
Det här inlägget säger mycket om dig också. Oavsett vad man må tycka om Aftonbladet, så känns det som att AF har lite att jobba med.

Men hur vet du att kvinnan i artikeln, inte var helt oresonabel – bortom vanligt folkvett – och flygvärdinnan inte såg någon annan möjlighet än att lugna ner hela situationen med att be henne att hålla truten. Så skulle jag också kunna tänka mig att göra om någon ställer till med en scen för just ingenting ombord på ett flygplan när alla bara vill ha lugn och ro.
 

Alf

Medlem
Men hur vet du att kvinnan i artikeln, inte var helt oresonabel – bortom vanligt folkvett – och flygvärdinnan inte såg någon annan möjlighet än att lugna ner hela situationen med att be henne att hålla truten. Så skulle jag också kunna tänka mig att göra om någon ställer till med en scen för just ingenting ombord på ett flygplan när alla bara vill ha lugn och ro.

Som sagt, ditt inlägg säger en hel del om dej som person. Det är inte acceptabelt att be henne hålla truten i denna situation. Den enda situation detta är motiverat är vid en evakuering. Att du skulle kunna göra likadant förånar mig inte ett dugg med tanke på vad du skriver. Att kalla situationen för att det händer just ingenting, när det förmodligen är en rejäl turbulens man flyger i. Då vill du ha lugn och ro omkring dej!
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Som sagt, ditt inlägg säger en hel del om dej som person. Det är inte acceptabelt att be henne hålla truten i denna situation. Den enda situation detta är motiverat är vid en evakuering. Att du skulle kunna göra likadant förånar mig inte ett dugg med tanke på vad du skriver. Att kalla situationen för att det händer just ingenting, när det förmodligen är en rejäl turbulens man flyger i. Då vill du ha lugn och ro omkring dej!

Jag tror knappast den rejäla turbulensen blir bättre av att flygvärdinnorna tvingas ta hand om en passagerare som egentligen inte borde flyga utan premedicinering. Det är min åsikt, åtminstone.
 

CJ2

Medlem
Är det bara jag som reagerar på att både Aftonbladet och vissa medlemmar här talar om "en av de överlevande i Gottröra", precis som om det även fanns de som inte överlevde? Alla klarade sig ju...

Sen angående artikeln, så ligger väl sanningen antagligen som alltid mittemellan. Jag tycker dock det är pinsamt av kvinnan att gå ut i Aftonbladet och klaga på att hon inte fått saker hon inte har rätt till. Hela hennes hysteri beror ju på okunskap, och hon kanske borde jobba på sig själv istället för att söka fel hos andra. Helt oberoende av fransk arrogans. Min åsikt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill påminna er att diskutera om ämnet men inte om några medlemmar.
Personlig påhopp är inte tillåtet och det vore tråkigt för alla om tråden stängs.
 

Alf

Medlem
Är det bara jag som reagerar på att både Aftonbladet och vissa medlemmar här talar om "en av de överlevande i Gottröra", precis som om det även fanns de som inte överlevde? Alla klarade sig ju...

Sen angående artikeln, så ligger väl sanningen antagligen som alltid mittemellan. Jag tycker dock det är pinsamt av kvinnan att gå ut i Aftonbladet och klaga på att hon inte fått saker hon inte har rätt till. Hela hennes hysteri beror ju på okunskap, och hon kanske borde jobba på sig själv istället för att söka fel hos andra. Helt oberoende av fransk arrogans. Min åsikt.

Jag utgår från att samtliga passagerare som var med vid Gottröra har fått all hjälp med att bearbeta situationen från både SAS och samhällets resurser. Vad skulle kunskap om turbulensens inverkan på ett flygplan hjälpa, tvärtom vet vi att det förekommit en hel del haverier i samband med kraftig turbulens. Jag vet mycket väl vad klarluftturbulens och även annan turbulens beror på och vilken inverkan den har på ett flygplan och det gör inte det hela behagligare när situationen uppstår. Däremot vet jag också att det som regel bara blir mindre personskador i de flesta fall och det gäller då främst obältade personer. Jag hoppas ju för denna kvinnas egen skull att hon inte var obältad och blev bryskt tillrättavisad att ta på bältet. I så fall får jag göra avbön.
 
Nu råkar det vara så att jag på något sätt har tagit mig genom minst möjliga nålsöga vid fem olika tillfällen (skulle jag ta mig tid att tänka efter så skulle jag nog kunna komma på fler). Rent statistiskt sett borde jag nog inte vara vid liv. Medger dock att jag aldrig har störtat med ett flygplan. Hur som helst, stuff happens. Pick up the pieces and get on with life. Hänt är hänt, man bör inte låta det påverka framtiden i onödan. Jag har två flygrädda syskon, den ena flyger aldrig, den andra endast motvilligt. Their choice, tough luck. Jag håller med Stonewall Jackson: "Never take counsel of your fears".

Fler och fler människor i dagens samhälle "mår dåligt" eller "känner sig kränkta" vid minsta inbillade oförrätt. Samhället/skattebetalara/andra skall då ställa upp och lösa problemen, ta hänsyn och särbehandla. Eget ansvar och och förmågan att ta sig själv i kragen ersätts allt mer av riskaversion, "nanny state" syndrom och högljutt klagande, om möjligt via media.

Aftonbladet = Linderborg + Helin = total otrovärdigt.

Johan
Jag håller helt med dig om att vi lever i ett trygghetsnarkomanernas land. Där folk är lättkränkta och alltid vill hävda sin rätt. Dock så är ju inte andra människors lättkränkthet ett sätt för oss att "slippa" visa empati. Å ena sidan råder det inflation i att människor blir kränkta, vad värre är att det är nuförtiden sällsynt med sådana enkla saker som medmänsklighet, respekt och förståelse människor emellan.
 

CJ2

Medlem
Vad skulle kunskap om turbulensens inverkan på ett flygplan hjälpa, tvärtom vet vi att det förekommit en hel del haverier i samband med kraftig turbulens. Jag vet mycket väl vad klarluftturbulens och även annan turbulens beror på och vilken inverkan den har på ett flygplan och det gör inte det hela behagligare när situationen uppstår. Däremot vet jag också att det som regel bara blir mindre personskador i de flesta fall och det gäller då främst obältade personer.

Alf, där har du faktiskt fel. Inget trafikflygplan har störtat bara pga turbulens. Det har hänt på 60-70 talet att plan flög in i åskmoln och bröts sönder, det är därför man undviker dessa. Men att haverier uppstår av "vanlig" turbulens är en myt.

Det du däremot har rätt i är att det är obehagligt för passagerarna, och om man dessutom tror att flygplanet kan störta av det förstår jag mycket väl att man blir rädd. Men som du också säger, faran är att flyga runt i kabinen och slå sig/bränna sig på varma drycker osv.
 

Alf

Medlem
Alf, där har du faktiskt fel. Inget trafikflygplan har störtat bara pga turbulens. Det har hänt på 60-70 talet att plan flög in i åskmoln och bröts sönder, det är därför man undviker dessa. Men att haverier uppstår av "vanlig" turbulens är en myt.

Det du däremot har rätt i är att det är obehagligt för passagerarna, och om man dessutom tror att flygplanet kan störta av det förstår jag mycket väl att man blir rädd. Men som du också säger, faran är att flyga runt i kabinen och slå sig/bränna sig på varma drycker osv.

Du har rätt när det gäller marchhöjd, troligtvis spelade turbulensen in i haveriet med AF447 över Atlanten men det var förmodligen i samband med isbildning i åskvädret den åkte genom och som strulade till det med pitotrören för hastighetsmätning så det blev avvikelser mellan systemen. Det kanske aldrig blir helt klarlagt, det var nog lite skit bakom spakarna också i det läget. Men vi har en annan form av turbulens på låg höjd, windshear (microburst) som bildas i samband med åskceller. Dessa nervindar som kan fås i samband med landning är onekligen en av de orsaker som orsakar många av haverierna i samband med landning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen