Senaste nytt

Air France i blåsväder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flygvärdinnan kanske har en annan version att berätta?


Det händer säkert att flygvärdinnor skriker åt passagerare (även om jag aldrig har bevittnat detta under de 53 år jag har flugit) men att en flygvärdinna skulle ryta åt en passagerare att "hålla käften" som svar på en artig fråga angående turbulens låter en aning märkvärdigt. Denna Caroline kanske uppträdde fullständigt hysteriskt? Who knows.

Att kräva särbehandlig därför att man har varit med om en flygolycka för över 20 år sedan låter också extremt. Vill man flyga så får man väl ta sig själv i kragen, eller använda andra transportmedel.

Johan
 

Alf

Medlem
Det är fullständigt åt helsike om en flygvärdinna gjort detta. Om så skulle vara fallet skall hon definitivt bort från jobbet. Det finns väl ingen anledning att misstro passageraren på detta även om hon varit väldigt rädd, vilket det finns all anledning till. Jag har större tilltro till det som skrivs i Aftonbladet än det som står i DI så det är bara löjligt att blanda in vilen färg det är på tidningen. Till Johan Rebel vill jag bara säga att det är i högsta grad motiverat att begära särbehandling om man är flygrädd. Du har en ytterst nonchalant syn på vad som hände de överlevande i Gotteröra, lite empati för personer som råkat illa ut mår inte vårt samhälle illa av. Det finns ju all anledning att oroa sig med tanke på vad som hände med Air Frace planet från Brasilien som flög in i ett kraftigt åskväder över Atlanten och störtade.
Min dotter tillhör den flygrädda skaran och jag kan lova att hon gör allt som finns för att hitta något alternativ till flyget. Det går bra om man bor i Karlskrona eller Finspång och skall resa inom landet men det är himla svårt över Atlanten.
Min dotter gick en två dagars kurs på SAS för flygrädda som till viss del hjälpte, men det gäller att det inte går för lång tid mellan flygningarna. Hon fick då ett certifikat och ett litet kort att visa upp för besättningen när hon flyger. Detta för att just få specialbehandling och informera besättningen. Detta har fungerat mycket bra då besättningen i alla fall på SAS är mycket medvetna om problemet, det erbjuds nästan alltid besök i cockpit under resan för henne.
Varför är hon då flygrädd, jo därför vi en gång över atlanten åkte rakt in i en fruktansvärd turbulens, sk CAT, klarluftsturbulens. Då jag själv var med kan jag intyga att det är den värsta turbulens jag har upplevt och då har jag en enorm massa timmar i luften.
 

pitch

Medlem
Vill ha nån slags empati trots att man talar fel språk så ska man väl knappast åka med fransmän (eller kvinnor, i det här fallet).

Vad det gäller Aftonblaskan så får man ju komma ihåg att dom stryker alla uppgifter som inte stärker historien dom försöker pusha just då. Inget ovanligt med det, i och för sig, så funkar alldeles för många tidningar. D v s, även om jag inte tvivlar mycket på att det dom skriver faktiskt har hänt, i ett sånt här fall, så kan man ju ge sig på att det har hänt en hel del mer som dom har valt att inte skriva om.
 

Alf

Medlem
Vill ha nån slags empati trots att man talar fel språk så ska man väl knappast åka med fransmän (eller kvinnor, i det här fallet).

Vad det gäller Aftonblaskan så får man ju komma ihåg att dom stryker alla uppgifter som inte stärker historien dom försöker pusha just då. Inget ovanligt med det, i och för sig, så funkar alldeles för många tidningar. D v s, även om jag inte tvivlar mycket på att det dom skriver faktiskt har hänt, i ett sånt här fall, så kan man ju ge sig på att det har hänt en hel del mer som dom har valt att inte skriva om.

Oavsett missförstånd i språk och överdrifter hos kvällspressen så kvarstår sakfrågan att kvinnan inte fått den stöttning hon borde fått ombord.
Det är möjligt och troligt att hon varit mer eller mindre hysterisk, men det ursäktar inte besättningen. Jag har vid några tillfällen fått personer bredvid mej som talat om att dom varit flygrädda och jag har gjort allt för att stötta dom. Men det kanske är osvenskt att överhuvudtaget bry sej.
 
Till Johan Rebel vill jag bara säga att det är i högsta grad motiverat att begära särbehandling om man är flygrädd. Du har en ytterst nonchalant syn på vad som hände de överlevande i Gotteröra, lite empati för personer som råkat illa ut mår inte vårt samhälle illa av.
Nu råkar det vara så att jag på något sätt har tagit mig genom minst möjliga nålsöga vid fem olika tillfällen (skulle jag ta mig tid att tänka efter så skulle jag nog kunna komma på fler). Rent statistiskt sett borde jag nog inte vara vid liv. Medger dock att jag aldrig har störtat med ett flygplan. Hur som helst, stuff happens. Pick up the pieces and get on with life. Hänt är hänt, man bör inte låta det påverka framtiden i onödan. Jag har två flygrädda syskon, den ena flyger aldrig, den andra endast motvilligt. Their choice, tough luck. Jag håller med Stonewall Jackson: "Never take counsel of your fears".

Fler och fler människor i dagens samhälle "mår dåligt" eller "känner sig kränkta" vid minsta inbillade oförrätt. Samhället/skattebetalara/andra skall då ställa upp och lösa problemen, ta hänsyn och särbehandla. Eget ansvar och och förmågan att ta sig själv i kragen ersätts allt mer av riskaversion, "nanny state" syndrom och högljutt klagande, om möjligt via media.

Aftonbladet = Linderborg + Helin = total otrovärdigt.

Johan
 

twiggs

Medlem
Kräva specialbehandling för att man är flygrädd för att ha varit med en incident? Och sen för att man inte får det lipa ut hos Aftonbladet.

Säger mer om personen än om Air France! Jag vill mer än gärna höra kringpassagerarnas version samt givetvis flygvärdinnans!
 
Kräva specialbehandling för att man är flygrädd för att ha varit med en incident? Och sen för att man inte får det lipa ut hos Aftonbladet.

Säger mer om personen än om Air France! Jag vill mer än gärna höra kringpassagerarnas version samt givetvis flygvärdinnans!

Det här inlägget säger mycket om dig också. Oavsett vad man må tycka om Aftonbladet, så känns det som att AF har lite att jobba med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen