Senaste nytt

Air France eller Iberia till Kuba?

Roger J

Medlem
PM = personligt meddelande. Men är det en fråga av allmänt intresse så ställ den här istället. Jag brukar lyckas hitta awards med Air Canada, men sträckan YYZ-HAV är svårast, platser i Exec First (business) brukar dock tillkomma när det närmar sig avgång (några veckor innan). Den e190 de kör till HAV har ju bara 9 platser i Business också.
Angående Kuba, jag deläger en restaurang i Havanna så försöker hänga där så mycket som möjligt...
 

A380*G

Medlem
Jag flög ARN-FRA-YYZ-HAV r/t i juli förra året. AC på YYZ-HAV-YYZ resten med LH. Ca 11000 SEK i Y med bokning ca tre veckor före avresa. Opup till C på returen YYZ-FRA.
 

Gnopps

Medlem
Det går ju att flyga till Havana från Miami också, har ingen aning hur det funkar för att man ska få plats på planet dock: ABC-Charters

Precis som tidigare skrivits i tråden gäller det att vara mycket försktig med att blanda amerikanska bolag och resor till Kuba. Jag har varit med om att de avbokat utställda biljetter bara för att Kuba förekommer i samma reservation (inte ens samma biljett) som deras flyg.
 

EricT

Medlem
Jag åkte Iberia men på den tiden trafikerades Kuba av inhyrda plan. Dålig businessclass då. Nu tror jag de kör egna Business Plus produkten till Kuba. Den är OK, något bättre än LH och SK.
 

Jacob

Medlem
Jag besökte en Iberia lounge för några dagar sedan där det fanns bilder på nya business class stolen, såg inte alls så illa ut. Däremot har jag läst rapporter som visat att det finns klar förbättringspotential kring mat och service.

Jag tror Air France är ett klart säkrare alternativ och inte minst mat och dryck håller en bra standard.

Sen har ju Aeroflot redan nämnts, ett klart underskattat flygbolag. Ser ut som de kör nya Airbus A330 till Kuba.
 

Kricka

Medlem
Ja, "flottan" och AF känns som säkrare kort just nu då IB verkar ha fullt upp med sina
strejker. AF har i.o.f. sig strejkat nu och då men inte i samma omfattning som IB.
 

Roger J

Medlem
Precis som tidigare skrivits i tråden gäller det att vara mycket försktig med att blanda amerikanska bolag och resor till Kuba. Jag har varit med om att de avbokat utställda biljetter bara för att Kuba förekommer i samma reservation (inte ens samma biljett) som deras flyg.

Amerikanska staten har strikta regler för både amerikanska företag och medborgare gällande affärsverksamhet med Kuba. Det går numer att få till undantag för viss verksamhet och resor, speciellt om det handlar om utbyte på studentnivå eller kulturrelaterad verksamhet. Detta gäller dock inte de amerikanska flygbolagen. De kan bli åtalade om de på något sätt gör affärer där Kuba är inblandat. Därav banningen av Kuba på bokningar där amerikanska flygbolag är med - även om de inte utför flygningen till just Kuba.
Specialflighterna som finns från new York och Miami är tänkta för exempelvis diplomater men går teoretiskt att boka för privatpersoner, kubaner och andra. Dock inte amerikaner om du inte har ett specialtillstånd.
Sist jag kollade var de flighterna sjukt dyra, så att flyga via Kanada, Jamaica, Peru eller Mexico är det som gäller om man utgår från USA.
Tänk på att det finns massor av flyg till Europa varje dag, både charter och reguljärt.
 
Last edited:
Toppen