Senaste nytt

Air Dolomiti - Star Alliance eller ej?

cantona

Medlem
Jag kom inte på LH9456. Hat inte sett Air Dolomiti någonstans i min bokning före än efter incheckningen. Nekades inträde i Loungen med *A. Står även EN8202 på BP:n.
 
Last edited:

cantona

Medlem
Idag på väg hem från Venedig så kom jag in på loungen utan problem trots att det är en EN-flight. Har det att göra med att det är tredjeparts lounge?
 

AABack2ARN

Medlem
Det har nog mer att göra med en generösare tolkning av reglerna i Venedig än i Munchen skulle jag gissa på. :)

Har inte sett Air Dolomiti någonstans i min bokning före än efter incheckningen.

Det där är ett brott mot EU-reglerna som säger att resebyrån/flygbolaget är skyldiga att informera om vilket flygbolag som utför flygningen eller om utförande flygbolag ändras efter det att du gjort din bokning. Jag tror dock inte du kan få någon ersättning för detta regelbrott.

Såväl Lufthansa som MrJet är tydliga med att visa om utförande bolag skiljer sig från säljande bolag.
 

Flood

Medlem
Ah, därför mina 250 EB-poäng i Lufthansa S, VCE-MUC med LH9461 operated by Air Dolomiti inte kom in eller gick att retroregga. Kom in i loungen i alla fall.

Fick intjäning några gånger 2014 med LH/EN but times they are a changing.
 

cantona

Medlem
Det har nog mer att göra med en generösare tolkning av reglerna i Venedig än i Munchen skulle jag gissa på. :)

Det där är ett brott mot EU-reglerna som säger att resebyrån/flygbolaget är skyldiga att informera om vilket flygbolag som utför flygningen eller om utförande flygbolag ändras efter det att du gjort din bokning. Jag tror dock inte du kan få någon ersättning för detta regelbrott.

Såväl Lufthansa som MrJet är tydliga med att visa om utförande bolag skiljer sig från säljande bolag.

Kan ju bero på att hon blev stressad för att kön växte medan en kund inte ville ge sig och hävdade att han minsann hade rätt att komma in. Han krävde manager och allt vet vad. Hon gav honom hennes anställningsnummer och numret vart han skulle vända sig.

Trevlig Lounge måste jag säga. Även sittplatser på balkongen mot startplattan.

På ett övergångsställe stannade den första bilen men inte den andra.Hon lade in backen och backade en meter och sedan fortsatte hon sminka sig som om inget hänt. Jo, det är nog lite annorlunda i södra Europa. ;)

Genomgående LH flightnummer samt Lufthansa symboler i hela bokningen/alla mail. Jaja, ibland blir det så.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Flyger man med Air Dolomitis Business class biljett så får man tillgång till Business loungen på München flygplats.

Screenshot20171025 01 EN.png


Access to the lounge area | Air Dolomiti


Som Miles&More HON eller Senator får man tillgång till Lufthansas Business & Senator loungerna om man har bokat Air Dolomit flight som LH flightnummer (codeshare). Men inte som andra bonusprograms Star Alliance Gold.

http://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access
 

JMG

Medlem
Ursäkta sent svar men hamnade i tråden av misstag och först nu. Kollegan (EBG) och jag (EBD+SEN) har flugit till VCE via MUC flera gånger i BUS med operated by Air Dolomiti och han har alltid fått komma in i SEN-loungen i MUC på sin egen biljett och status. Tabellen ovan är glasklar men verkar tillämpas väldigt godtyckligt.
 

Jonted

Medlem
Kan någon klargöra vad som faktiskt gäller här?

Hade 2 flygningar som bokades via Lufthansa med LH flightnummer och där båda stod som "Operated by Air Dolomiti". Jag fick Eurobonus-poäng för ena flighten men inte för den andra. Båda bokningsklasserna ska ge poäng om man tolkar det som en Lufthansa-flight (och poängen stämde för den flighten).

Vill gärna försöka klara ut vad som gäller för framtiden samt om jag borde försöka efterregistrera den andra flighten som en LH-flight.

Tack!
 

Senator

Moderator
Kan någon klargöra vad som faktiskt gäller här?

Hade 2 flygningar som bokades via Lufthansa med LH flightnummer och där båda stod som "Operated by Air Dolomiti". Jag fick Eurobonus-poäng för ena flighten men inte för den andra. Båda bokningsklasserna ska ge poäng om man tolkar det som en Lufthansa-flight (och poängen stämde för den flighten).

Vill gärna försöka klara ut vad som gäller för framtiden samt om jag borde försöka efterregistrera den andra flighten som en LH-flight.

Tack!


Just Air Dolomiti är lite svårt eftersom de flyger både s.k. Wet-lease åt Lufthansa samt att Lufthansa erbjuder code share på andra sträckor.

Kan du komma med exakta detaljer: Från/till samt LH flightnummer?
 
Toppen