Air Dolomiti kan bli Lufthansas lågpriskoncept i Italien

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Palazzi, 6 Oktober 2014.

  1. Lufthansa lyfter verkligen på varenda sten för att kapa kostnader, och för att hitta marknadsandelar.

    Under det senaste året har företagets lågprisdivision Germanwings övertagit stora delar av Europatrafiken från moderbolaget Lufthansa. Resor har kunnat bokas som lågpriskoncept direkt på Germanwings hemsida, och som code share på Lufthansas. Bolaget har sin bas i Köln, men även stor trafik till/från Berlin

    För våren 2015 planerar Lufthansa att väcka nytt liv i regionalbolaget Eurowings, och låta den agera lågprisdivison på regionalflygningar i Europa. Konceptet är mycket likt det hos Germanwings, men med ännu kortare medeldistans på opererade flyglinjer. Basen kommer att vara i Basel/Mullhouse/Freiburg.

    Samma år vill man också, genom en joint venture med Turkish Airlines, starta ett lågkostnadsbolag för långflygningar. Teorin är att använda sig Antalyabaserade Sun Express (förmodligen p.g.a. förmånliga anställningsvillkor från bolagens sida) och sedan förse dem med nya flygplan.

    Nu diskuterar man att göra om Air Dolomiti, som idag flyger regionalt mellan Tyskland och Italien, till ett lågkostnadsbolag inom Italien. Här kommer man möta oerhört hård konkurrens, då Etihad blåst nytt liv i Etihad Regional/Darwin Air o framförallt Alitalia. Därtill har landet en mycket stark befästning av inrikes lågprisflyg, och snabbtåg. Det är en hård nöt att knäcka för Lufthansakoncernen, men tydligen ses marknaden som för värdefull för att förbises.

    Länk: Lufthansa studying repositioning Air Dolomiti as a budget carrier - ch-aviation.com
     
    Christian R gillar detta.
  2. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Gjorde just München - Venedig i en Embraer 195 Air Dolomiti i Business Class. Man bad om ursäkt för att ecopax inte fick nån ombordservice alls - medan jag + sällskap som satt ensamma i C fick en värdinna för oss själva. Konceptet var enligt Lufthansa-standard med kall mat på porslin (fast i plastlådor) och riktiga glas. Vi var redan ganska i gasen och kunde dra nytta av att skumpan serverades ur helflaska.....

    Vore ju trist om man tog bort detta koncept - vi var nöjda!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×