Air China - Seating, förvirringen är total...

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Tur-Ture, 25 Mars 2015.

  1. Tur-Ture

    Tur-Ture Medlem

    Har bokat eco ARN-PEK, SHA-PEK-ARN via Expedia (Jag vet, man ska boka direkt på flygbolagets hemsida...men prisskillnaden var 1.500 SEK). Bokningen funkade bra, fick dock seat långt bak, ingen big deal eftersom man brukar kunna får exit row på flygplatsen.

    Men jag tänkte gå in på Air Chinas hemsida och byta så jag kom längre fram i kabinen ifall man inte skulle få exit row. Knappar in min bokning och får upp att den "redan är avbokad" - inte bra, har möten bokade direkt efter ankomst till PEK så Air China är bästa alternativet hur konstigt det än låter.

    Nåväl, ringer till Expedia som i sin tur ringer till Air China. Air China säger att det är ett web-problem och att bokningen finns kvar. Expedia kan dock inte ändra min plats eftersom dom inte kommer åt raderna framför rad 53 ???

    Väntar ett par dagar och försöker logga in igen, samma resultat - bokningen fortfarande avbokad så det är väl www-problem. Så jag ringer till Air China för att se om dom kan ändra seating och det är nu det börjar bli väldigt Kina. Hon jag pratar med säger att det bara är dom allra bakersta raderna som är gratis, vill man sitta längre fram så får man betala extra för det, enligt henne skall det kosta mellan 50kr och 600RMB beroende på var man vill sitta.
    Jag säger att jag är väldigt förundrad eftersom det inte står ett ord om det på deras hemsida, hon verkar inte fatta var jag pratar om. Jag tänkte att någon hundring för exit row kan det ju vara värt så jag frågar hur jag ska bära mig åt för att boka en specifik plats. Svaret jag får är att det inte går att betala med kort ?! Okej, men hur ska jag betala då om det inte går att betala med kort ? Hon svarade att hon inte vet, å andra sidan säger hon att hon inte heller vet hur man gör för att boka plats heller....dax att ge upp detta försök.

    Provade sen att göra en fejkboking på CA912 den 9/4 i dyraste ekonomi för att se om platserna är länkade till biljettpriset (vore ju ganska logiskt), men kommer bara åt dom sista raderna där också, allt framför rad 52 är fullt - känns inte helt troligt eller är det någon stor resehelg på gång i Kina som jag missat...kanske skulle åkt SAS i alla fall (4000kr dyrare dock)
     
  2. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Prøv at ringe til deres amerikanske nummer på Skype, de har tidligere kunnet hjælpe mig med pladser.

    Men sædevalg er normalt noget man fraskriver sig når man booker via 3. part...
     
  3. Kan det inte vara seatblock fram tills check-in öppnar? Jag vet att vissa flygbolag brukar göra detta
     
  4. Monkey_Class

    Monkey_Class Guest

    Eller bara sitta ned i båten för det kommer att bli "kinesiskt kaos" ändå och du får en annan plats oavsett. Har varit med om att min plats har ändrats mellan check-in till gate -> innan boarding och till slut under boarding :)
     
    johhenrik, GillBates och FF#1 gillar detta.
  5. Tur-Ture

    Tur-Ture Medlem

    Det får fixa sig på Arlanda..eller på planet. Som så oftast med Kina så brukar det ordna sig på något sätt.
     
    Monkey_Class gillar detta.
  6. Monkey_Class

    Monkey_Class Guest

    Prexis. Tysk uberordnung är inte den kinesiska stilen.
     
  7. Jensik

    Jensik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    @Tur-Ture Hur långt tid är det till avresan? Som jag förstod det kan de inte förboka platser om det är för nära avgång (tror dock det var timmar och inte dagar det handlade om, om jag inte minns fel).

    Jag blev ombokad till Air China när ett SAS plan blev inställt pga motorproblem(skulle egentligen flyga ARN-CPH-PEK, men blev ombokad till ARN-PEK med CA). Försökte ringa dem och förboka platser så jag och sambon skulle sitta tillsammans, men detta gick inte för att det var för nära in på resan (SK-flyget blev inställt på morgonen samma dag som avresan) ;)
    På ARN vid incheckning kunde de lyckligtvis göra detta utan problem, C-kabinen (jag flög Business inte ekonomi) var ganska tom så det var inga problem att få sittplatser bredvid varandra när vi checkade in. Detta kunde inte Air Chinas telefonkundtjänst se när jag ringde dem på morgonen samma dag.
     
  8. Tur-Ture

    Tur-Ture Medlem

    Nu på Arlanda, efter att ha stått och knappat på den otroligt omständliga incheckningsmaskinen (web check-in funkade givetvis inte) så kom jag fram ett par rader i alla fall, men allt framför bakre nödutgång var blockat. så jag gick fram och snackade med incheckningschefen och fick exit row (48) - dagen räddad. Sedan var det dax för bagage drop (där dom gör allt som görs vid en vanlig incheckning, tror att dom satt upp maskinerna för att folk ska fastna där och inte att alla står i kö samtidigt). Efter att ha dumpat väskan så kollar jag Seatguru/planner på skoj och ser givetvis att det inte finns någon rad 48. Vet ju att dessa siter oftare har fel än rätt men det känns som man kommer in i "kina-mode" på något sätt. Eller också kanske jag blev uppgraderad till en egen svit (WC'n alltså), vi får se...
     
  9. Monkey_Class

    Monkey_Class Guest

    Städning är complementary på muggen :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×