Air China eller Thai Airways Business class inom Asien?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Gus, 26 April 2012.

1. Gus

Gus Medlem

Hej!

-Min flickvän och jag funderar på att resa HKG-PNH enkel resa i business class med mina MileagePlus poäng. Är det mest värde att åka via Seoul och Bangkok och på så sätt åka med Thai Airways, Boeing 777-200, sträckan Seoul-Bangkok, 5 h och 55 minuters flygning. Eller är det bättre att åka via Peking och Bangkok och på så sätt åka med Air China, Boeing 777-200, sträckan Peking-Bangkok, 5 h och 0 minuters flygning. Vi har aldrig åkt business class förut och vill maxa upplevelsen så mycket som möjligt. Mat, dryck (gärna ost och Champagne) & service spelar större roll än stolen.

-Så här står det på Uniteds hemsida. "As long as you earn or use Mileageplus plus award miles at least once every 18 months, your award miles will never expire". Gäller detta även om man köper miles?

-Mina poäng går ut den 30 september 2013. Måste jag både ha bokat en resa och ha rest resan före detta datum, eller räcker det med att ha bokat en resa?

Last edited: 27 April 2012
  2. Gus

Gus Medlem

Det går också att åka via Singapore och Bangkok med Singapore Airlines och då åker man HKG-SIN med Boeing 777-200. Den sträckan tar "bara" 3 h och 50 min och jag hade tänkt att få en så lång resa som möjligt. Men Singapore Airlines kanske levererar en så pass mycket bättre produkt att det är värt att åka med de i alla fall? :confused:

3. Kalle Andersson

Kalle Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Ja. Alla plus och minus transaktion förlänger hela dina miles livslängd 18 månader till.

Det räcker att boka resan före det datumet.

Hong Kong-(ET)-Bangkok-(TG)-Phnom Penh kan vara lite roligt att testa.

United.com visar även rotuing som Hong Kong-(SQ)-Singapore-(TG/SQ)-Bangkok-(TG)-Phnom Penh.

Asiana Airlines använder Airbus A320/321 på Seoul-Phnom Penh rutt vlket är inte speciellt spännande flygplan.
    Om du har jättetur så kan du sitta på deras Airbus A321 med AVOD.

Angående Singapore Airlines(SQ), tyvärr SQ flyger inte till Phnom Penh. Det är Silk Air med SQ kod. (= ej tillgänglig för bonusresa med poäng från andra Star Alliance flygbolags bonusprogram)

5. Gus

Gus Medlem

Tack för svar!

Jag förtydligar poängresan. Det jag väljer mellan är alla samma sträcka, HKG-PNH, men med olika flygbolag och samma poäng, 17500 miles.

1.
    HKG-ICN, 3 hr 35 mn
    Flight: TG628
    Operated by Thai Airways.
    Aircraft: Boeing 777-200

ICN-BKK, 5 hr 55 mn
    Flight: TG657

BKK-PNH, 1 hr 15 mn
    Flight: TG580
    Aircraft: Boeing 737-400

2.
    HKG-PEK, 3 hr 10 mn
    Flight: CA112
    Operated by Air China.
    Aircraft: Airbus A321

PEK-BKK, 5 hr 0 mn
    Flight: CA979
    Operated by Air China.

BKK-PNH, 1 hr 15 mn

3.
    HKG-SIN, 3 hr 50 mn
    Flight: SQ863
    Operated by Singapore Airlines.
    Aircraft: Airbus A330-300

SIN-BKK, 2 hr 25 mn
    Flight: SQ978
    Operated by Singapore Airlines.

BKK-PNH, 1 hr 15 mn

Vilken rutt, 1, 2 eller 3 ger en mest maxad businessupplevelse för en total rookie (inte inom flyg men inom business class)? Serveras det 2 måltider på Thai ICN-BKK, 5 hr 55 mn?

6. Gus

Gus Medlem

Har någon här flugit ICN-BKK med Thai i business class (eller motsvarande 6-timmarsresa med Thai)? Är detta ett bra val?

7. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tg är inte dåligt men Sq är vanligtvis 'more consistent'.

Om agenten tillåter HKG-SIN-BKK så skulle jag ta det. Om inte lägg på och ring upp igen.

8. Gus

Gus Medlem

Hade du valt Sq flygningen före Tg flygningen även fast SQ bara tar 3 hr 50 mn och TG tar 5 hr 55 mn? Jag tänker mig att jag hinner få en bättre helhetsupplevelse på 5 hr 55 mn än på 3 hr 50 mn? Serveras det 1 eller 2 måltider på en 6-timmarsresa med TG?

Jag bokar resan på internet så jag kan välja fritt.

9. Inte THAI men jag har åkt med Asiana på samma sträcka. Alla Seoul->Bangkok flighter är dagflyg så hinner du att njuta måltiden.
    Det är värre från Bangkok då många flighter är nattflyg(inte alla). Effektiv flygtid blir ofta mindre än 5 timmar och flygbolaget severar middag efter take off.
    Det hade varit bättre om de skippade middag och serverade ordentlig frukost istället.

10. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du måste ha sett fel här, vad jag kan se är ICN-SIN planerad att ta 6h 15min på deras hemsida. Då det är längre till SIN känns det även mer troligt.

ICN-BKK 2277 mi
    ICN-SIN 2867 mi

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!