Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

henke12

Medlem
Varje "samtal" mellan flygledare och pilot är en sluten loop med tillbakaläsning och återhörning.
ex.

Flygledare: SAS963, Climb to FL360 (Instruktion/klarering)
Pilot: Climbing to FL360, SAS963 (tillbakaläsning)
Flygledaren lyssnar om piloten svarat korrekt (återhörning)

Om piloten svarar fel rättar flygledaren piloten och loopen börjar om.
Skärmavbild 2017-08-14 kl. 22.26.15.png


När man hör ett klipp likt denna, som förmodligen är taget från typ LiveATC eller något annat ställe på nätet är det sällan lika bra ljudkvalitét som det är i våra(piloters och flygledares) headset.

I detta klipp var det omöjligt att höra om Air Chinas tillbakaläsning/readback var korrekt eller om det var flygledarens återhörning/hearback som felade.

Jag har ingen djupare kunskap om denna incident men efter att ha sett klippet kan jag inte med 100% säkerhet säga att det är Air China som felat.

Sorry för en smula OT:)
 

ESSA

Medlem
Air China är generösa m luggage inrikes.
Som economy har jag fått checka in två väskor så totalvikten låg på ca 35-40 kg.
Jdz pek
Handbagage är de också halvblinda på...

Så om man ska ha med sig massor av bagage kan jag rekommendera AC.
 

jumbooze

Medlem
Air China är generösa m luggage inrikes.
Som economy har jag fått checka in två väskor så totalvikten låg på ca 35-40 kg.
Jdz pek
Handbagage är de också halvblinda på...

Så om man ska ha med sig massor av bagage kan jag rekommendera AC.
Jag tror faktiskt du har helt rätt om man ska skämta lite så är det väl så att jag har känt mig behandlad som ett bagage inrikes med air china dvs låg service nivå.

Air China inrikes är ibland ett nödvändigt ont.
Long haul Air china är något som jag hade haft som sista val för award eller kanske avstå helt och om det var betald resa skulle jag endast tänka mig det om den var oerhört billig och då tveksamt.
 

Cremant

Medlem
Återupplivar den här tråden...

Det är relativt god tillgång på awards till Asien med Air China.

Hur ser Ni på påståendet att det är bortkastat "värde" att använda en "2-4-1" för resa med Air China i C eller F?

Jag kan förstå att engelskakunskaperna kan vara lite si och så, men hur är det för övrigt i dagsläget?

Jag har generenllt låga förväntningar när jag reser i C och F, men det finns ju gränser :)!
 

Canadien

Medlem
Hur ser Ni på påståendet att det är bortkastat "värde" att använda en "2-4-1" för resa med Air China i C eller F?

Lite bortkastat är det ju eftersom du betalar samma antal för Air China som för t ex EVA eller Asiana som jag anser har en bättre produkt. Tittar du på vad det kostar att köpa en Air China C för pengar så ser du att de är billigare än konkurrenterna och alltså får du lite mindre värde på dina poäng. Exempel Air China R-klass business för ca 14-18k SEK till t ex Shanghai från Stockholm. Samma destination med Singapore Airlines på businesskampanj brukar kosta 20-22k SEK, men med Eurobonuspoäng betalar du lika mycket för dessa två alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen