Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

Dr. Miles

Expert
De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.
Det har jag också upplevt många gånger både på Air China inrikesflyg och utrikesflyg.

Jag har flugit mellan Beijing-Hong Kong många gånger med både Cathay Pacific, Dragonair och Air China. Då Air China tenderar att ha säkerhetsbälteskylten under hela resan medan Cathay Pacific och Dragonair tender skylten när den verkligen behövs.

Däremot får jag säga att detta märkliga beteende händer inte endast hos Air China. Det var likadant även på China Eastern, China Southern, Shanghai Airlines, Qingdao Airlines, Shandong Airlines. Därför misstänker jag att det är fastlandkinesiska flygbolags "system".
 

pep

Medlem
Jeg bliver mere og mere nysgerrig efter at prøve dette mærkelige/spændende bolag. På SKYTRAX er de ligeledes anmeldt over hele skala'en. Uforudsigeligheden pirrer mig og jeg vil give feedback til denne tråd. Skal snart rejse i C SGN-PEK-CNX i en 737'er. Jeg tror det bliver godt, ellers prove me wrong. Curiosity killed the pussy
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jeg bliver mere og mere nysgerrig efter at prøve dette mærkelige/spændende bolag. På SKYTRAX er de ligeledes anlmeldt over hele skala'en. Uforudsigeligheden pirrer mig og jeg vil give feedback til denne tråd. Skal snart rejse i C SGN-PEK-CNX i en 737'er. Jeg tror det bliver godt, ellers prove me wrong. Curiosity killed the pussy
Jag gillar din inställning, @pep. :)
 

minatoku

Medlem
De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.
Ja, det där störde jag mig på också, först trodde jag att piloterna bara glömt att stänga av skylten men det var likadant på alla fyra flygningar.

En annan märklig sak var att det inte serverades någon frukost utan en lunch två timmar för landning som skedde kl 06. Jag vet att man inte äter västerländsk frukost i Kina, men det stod klart och tydligt "Chinese lunch" i menyn. Jag var inte särskilt sugen på wokade räkor med grönsaker och slemmig soyasås just då, och det hade inte skadat med "Western breakfast" som alternativ.

Vill minnas att de hade västerländsk frukost (ägg, korv, potatisbullar; det vanliga) på ARN-PEK som alternativ någon timme eller två innan landning.

Kan tillägga att hemresan ARN-PEK-HND gick bättre, personalen var trevligare och när vi anlände Peking var det inte så mycket folk som tidigare och inte (förhållandevis) lika dålig luft. Ni kan se här:
20151222_125656008.jpg
20151228_131503142.jpg


Men nej, blir nog inte CA igen, inte ens med så billig business.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

malmokalle

Medlem
Den här videon skall man kanske inte titta på om man har en tur med Air China planerad. Möjligen missförstod piloterna FL130 för Heading 130. Ruggigt nära en krasch.......

 
Toppen