Dr. Miles
Expert
Det har jag också upplevt många gånger både på Air China inrikesflyg och utrikesflyg.De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.
Jag har flugit mellan Beijing-Hong Kong många gånger med både Cathay Pacific, Dragonair och Air China. Då Air China tenderar att ha säkerhetsbälteskylten under hela resan medan Cathay Pacific och Dragonair tender skylten när den verkligen behövs.
Däremot får jag säga att detta märkliga beteende händer inte endast hos Air China. Det var likadant även på China Eastern, China Southern, Shanghai Airlines, Qingdao Airlines, Shandong Airlines. Därför misstänker jag att det är fastlandkinesiska flygbolags "system".