Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

TjudöBoy

Medlem
Ser ju trevligt ut men det verkar som att det är A330 som är på sträckan då jag behöver åka (CA175, i mitten oktober).
A330-200 ser ju betydligt trevligare ut än A330-300:an, suck vilka I-lands problem man har... ;)
 

David

Medlem
Åkte CKG-HKG igår 23:e dec.

Bemötandet var kanon, blev t.o.m. välkomnad med namn och en tidning vid min plats 11L med tomt mittsäte och ingen bakom. Sen fortsatte flygvärdinnan med namntilltal vid varje samtal. Kul grej i eko.

Maten, eller refreshments som det kallades, var inget att ha.

4a0ee7e04e9ecd1125a6c803b05102be.jpg


Föresten, det är förbjudet att ha igång mobiler, även i flightmode, men 3G iPad går dock bra. ;-)
 
@TjudöBoy Jag hade utan tvekan valt att flyga med Asiana. Ett bra flygbolag med bra service (economy). Jag har flugit flera gånger med dem mellan PEK-ICN och ICN-NRT. Dessutom ICN-LAX.

@Stefan62 Jag har flugit Air China inrikes flera gånger samt ett par gånger till/från Taiwan. Jag har aldrig känt mig otrygg men servicen är sådär och många gånger kan det bli ganska stökigt och rörigt pga "odisciplinerade" passagerare och att personalen inte riktigt kan styra upp situationen. Kanske är det annorlunda på Long haul.
 

TjudöBoy

Medlem
@TjudöBoy Jag hade utan tvekan valt att flyga med Asiana. Ett bra flygbolag med bra service (economy). Jag har flugit flera gånger med dem mellan PEK-ICN och ICN-NRT. Dessutom ICN-LAX.

OK, ICN-LAX är väl med 777, men tittar man på Asianas säten på linjen ICN-SYD (A330) så e d ju inte Lieflat stolar utan de ser snarare ut som en rutschbana...:eek: Känns inte så trevligt då d e en kvälls/natt flygning detta gäller. o_O
 

Dr. Miles

Expert
OK, ICN-LAX är väl med 777, men tittar man på Asianas säten på linjen ICN-SYD (A330) så e d ju inte Lieflat stolar utan de ser snarare ut som en rutschbana...:eek: Känns inte så trevligt då d e en kvälls/natt flygning detta gäller. o_O
Ja, om du vill sova på planet är Air China A330 bättre val än Asiana Airbus A330.

Business class stolar på Air China A330:

air-china-business-class-a330_2_04-jpg.23664

air-china-business-class-a330_2_07-jpg.23666


Business class stolar på Asiana A330:

asiana-business-bkk-icn-01-jpg.3082

asiana-business-bkk-icn-07-jpg.3084

 
Last edited:

minatoku

Medlem
Flög precis HND-PEK-ARN med Air China nu innan jul i C och kan instämma helt med tidigare kommentarer. Servicen var kall och opersonlig och det verkade som att bara en i kabinbesättningen längst fram pratade engelska. Verkade också, av någon anledning, som att jag var den som blev serverad sist, trots att jag satt på andra raden, alla runt omkring mig fick sin mat och dryck före mig, men det kan ju vara inbillning eller beroende på vilken mat folk beställde.

Det värsta med upplevelsen var dock Pekings flygplats. Ankommande flyget från Japan fick ingen gate utan vi fick vänta ombord på buss som körde oss. Luftkvaliten var ungefär som Mordor, en grå dimma låg över hela Peking och solen sken igenom som ett rött öga. Att sedan ta sig igenom international transfer, inklusive två passkontroller och en säkerhetskontroll tog 1½ timme, precis så lång tid jag hade på mig att byta. Det var alldeles för mycket resande och för lite personal. Dessutom var det ingen i personalen som hade särskilt bråttom. Gaten till Arlanda-flyget visade sig vara en trappa ner, dvs också buss ut på flygfältet och den underbara Peking-luften.

Men, man får vad man betalar för antar jag. Resan kostade ungefär vad jag betalade sist för TYO-STO med BA i Premium Economy.
 

perhording

Medlem
Flög för några dagar sedan Melbourne-Peking med Air China A330-200 i Business class vilket var en intressant upplevelse på flera sätt.

Det märkligaste var dock följande:
Videon med säkerhetsdemon visades ca 5 min efter take off. Jag kan inte de internationella säkerhetsregler som flygbolag måste rätta sig efter, men jag antar att detta inte är riktigt ok. Efter middagen delades en enkät ut till några (slumpvis?) utvalda passagerare, jag var en av dem. Tänkte först att jag skulle vänta med att fylla i den tills innan landning, men ville få det överstökat så jag gjorde det med en gång. Svarade ganska kritiskt på frågorna om säkerheten, inte minst säkerhetsvideon. Avslutade med namn och mailadress, klistrade igen kuvertet och gav det till cc.
En stund senare gick jag bak till galleyt för att gå på toaletten och då stod kabinpersonalen och hade sprättat alla kuvert och gick igenom svaren. Aj då, jag som lämnat namn och allt... Tänkte inte mer på det, men en stund senare kom kabinchefen till mig och vill prata om min utvärdering. Han undrade varför frågan om säkerhetsvideon fått sämsta betyg. Jag svarade att det beror på att den visades först efter take-off, vilket jag inte tror är ok enligt gällande regler. Det höll han med om, men menade att de inte haft tid idag eftersom det bara tog tre minuter att taxa till startbanan. Han bad mig sedan ändra svaret i enkäten, eftersom det inte var bra för dem att få så dåliga betyg på säkerhetsfrågorna. Jag blev helt ställd, men lyckades stå på mig och vägrade ändra svaret. Till slut gav han med sig och försvann tillbaks till galleyt. Jag såg inte mycket mer av honom under resten av flygningen...

De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.

En annan märklig sak var att det inte serverades någon frukost utan en lunch två timmar för landning som skedde kl 06. Jag vet att man inte äter västerländsk frukost i Kina, men det stod klart och tydligt "Chinese lunch" i menyn. Jag var inte särskilt sugen på wokade räkor med grönsaker och slemmig soyasås just då, och det hade inte skadat med "Western breakfast" som alternativ.

Jag kommer definitivt undvika Air China i framtiden...
 

Agö

Medlem
Flög för några dagar sedan Melbourne-Peking med Air China A330-200 i Business class vilket var en intressant upplevelse på flera sätt.

Det märkligaste var dock följande:
Videon med säkerhetsdemon visades ca 5 min efter take off. Jag kan inte de internationella säkerhetsregler som flygbolag måste rätta sig efter, men jag antar att detta inte är riktigt ok. Efter middagen delades en enkät ut till några (slumpvis?) utvalda passagerare, jag var en av dem. Tänkte först att jag skulle vänta med att fylla i den tills innan landning, men ville få det överstökat så jag gjorde det med en gång. Svarade ganska kritiskt på frågorna om säkerheten, inte minst säkerhetsvideon. Avslutade med namn och mailadress, klistrade igen kuvertet och gav det till cc.
En stund senare gick jag bak till galleyt för att gå på toaletten och då stod kabinpersonalen och hade sprättat alla kuvert och gick igenom svaren. Aj då, jag som lämnat namn och allt... Tänkte inte mer på det, men en stund senare kom kabinchefen till mig och vill prata om min utvärdering. Han undrade varför frågan om säkerhetsvideon fått sämsta betyg. Jag svarade att det beror på att den visades först efter take-off, vilket jag inte tror är ok enligt gällande regler. Det höll han med om, men menade att de inte haft tid idag eftersom det bara tog tre minuter att taxa till startbanan. Han bad mig sedan ändra svaret i enkäten, eftersom det inte var bra för dem att få så dåliga betyg på säkerhetsfrågorna. Jag blev helt ställd, men lyckades stå på mig och vägrade ändra svaret. Till slut gav han med sig och försvann tillbaks till galleyt. Jag såg inte mycket mer av honom under resten av flygningen...

De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.

En annan märklig sak var att det inte serverades någon frukost utan en lunch två timmar för landning som skedde kl 06. Jag vet att man inte äter västerländsk frukost i Kina, men det stod klart och tydligt "Chinese lunch" i menyn. Jag var inte särskilt sugen på wokade räkor med grönsaker och slemmig soyasås just då, och det hade inte skadat med "Western breakfast" som alternativ.

Jag kommer definitivt undvika Air China i framtiden...
Hahaha, vilket skämt. Bisarr händelse med enkäten.
 

David

Medlem
2012 åkte jag Air China i Business mellan Sydney och Beijing och då serverades (västerländsk) frukost (4:00 CN-tid).
Sydney till Peking med Air China i Business Class | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Att de kör säkerhetsvideon efter take-off låter ju helt vansinnigt och måste ju strida mot reglerna. Har aldrig upplevt det, eller iaf inte uppmärksammat det vilket man ju borde göra, trots en del CA-legs.

När jag åkte Cathay för ett par veckor sedan hade de också öppnat mitt kuvert och purser kom tillbaka och kommenterade feedbacken. Jag påpekade att jag trodde detta gick direkt in till corp. och fick en ursäkt men med förklaringen att pursern ville ge kritik/beröm till personerna direkt (vilket corp säkerligen inte vill händer utan tar hand om detta själva). Två dagar senare kom ett mail om att corp hade tagit tag i min feedback, så jag vet iaf att de inte slängde kuverten när de läst dem. Men så var det CX och inte CA.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen