Flög för några dagar sedan Melbourne-Peking med Air China A330-200 i Business class vilket var en intressant upplevelse på flera sätt.
Det märkligaste var dock följande:
Videon med säkerhetsdemon visades ca 5 min efter take off. Jag kan inte de internationella säkerhetsregler som flygbolag måste rätta sig efter, men jag antar att detta inte är riktigt ok. Efter middagen delades en enkät ut till några (slumpvis?) utvalda passagerare, jag var en av dem. Tänkte först att jag skulle vänta med att fylla i den tills innan landning, men ville få det överstökat så jag gjorde det med en gång. Svarade ganska kritiskt på frågorna om säkerheten, inte minst säkerhetsvideon. Avslutade med namn och mailadress, klistrade igen kuvertet och gav det till cc.
En stund senare gick jag bak till galleyt för att gå på toaletten och då stod kabinpersonalen och hade sprättat alla kuvert och gick igenom svaren. Aj då, jag som lämnat namn och allt... Tänkte inte mer på det, men en stund senare kom kabinchefen till mig och vill prata om min utvärdering. Han undrade varför frågan om säkerhetsvideon fått sämsta betyg. Jag svarade att det beror på att den visades först efter take-off, vilket jag inte tror är ok enligt gällande regler. Det höll han med om, men menade att de inte haft tid idag eftersom det bara tog tre minuter att taxa till startbanan. Han bad mig sedan ändra svaret i enkäten, eftersom det inte var bra för dem att få så dåliga betyg på säkerhetsfrågorna. Jag blev helt ställd, men lyckades stå på mig och vägrade ändra svaret. Till slut gav han med sig och försvann tillbaks till galleyt. Jag såg inte mycket mer av honom under resten av flygningen...
De hade för övrigt säkerhetsbältesskylten tänd genom hela flygningen, vilket gjorde att folk valde fritt själva när det var ok att resa sig upp efter take-off. När det blev turbulens gjorde de utrop om att alla skulle spänna fast sig, men sedan var det upp till var och en att avgöra hur länge detta gällde. Detta är de väl visserligen inte ensamma om, men jag tycker nog att det är ett ganska dumt upplägg.
En annan märklig sak var att det inte serverades någon frukost utan en lunch två timmar för landning som skedde kl 06. Jag vet att man inte äter västerländsk frukost i Kina, men det stod klart och tydligt "Chinese lunch" i menyn. Jag var inte särskilt sugen på wokade räkor med grönsaker och slemmig soyasås just då, och det hade inte skadat med "Western breakfast" som alternativ.
Jag kommer definitivt undvika Air China i framtiden...