Senaste nytt

Air China öppnar Beiijing-Köpenhamn från 2018-MAY-30

Plus

Medlem
Nu har tidtabell publicerats på Routesonline för CA’s nya linje till CPH.
Fyra avgångar i veckan med A330-200.
Intressant tidtabell, med lite annorlunda tider än vad det är från ARN.

”Air China in this week’s inventory update opened reservation for its planned service resumption on Beijing – Copenhagen route, set to commence on 30MAY18. The Star Alliance member will operate this route 4 times a week, on board Airbus A330-200 aircraft.

CA877 PEK0255 – 0645CPH 330 x246
CA878 CPH1315 – 0410+1PEK 330 x246

The airline previously planned to resume this route from June 2012, however service was cancelled prior to planned resumption”

Air China resumes Copenhagen service from late-May 2018 :: Routesonline
 

Plus

Medlem
Jag vet inte om det beror på att det är ont om slottar på PEK.
Jag tänker på Bejinf Capitals nya linje till HEL Går ju också vid 02-tiden från PEK, likaså var det ju planerat för deras linje till CPH som aldrig blev av.
Tiderna är väl inte vad man kallar för optimala.
Samtidigt så kommer ju THAI och ET in tidigt på morgonen till skandinaven och står hela/halva dagen.
 

Plus

Medlem
Studsa vidare hinner den inte Göra. Det är alldeles för tight om tid. Minsta TAT är ju 1,5 timme och det är kärvt att få ihop.
Så den blir garanterat stående.
 

Agö

Medlem
Yes. Man borde ju ha kunnat åka tillbaka från Köpenhamn tidigare och landa åtminstone runt midnatt. Å andra sidan ger detta kanske möjlighet att kombinera med SAS på ett bra sätt. Kanske också kan lätta på awardtrycket.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om det beror på att det är ont om slottar på PEK.
Jag tror också på den teorin.
Attraktiva slottider på Beijing PEK är redan upptagna.

Om några år kommer Beijing Daxing flygplats att öppnas men problemet kring Beijings luftrum blir inte löst direkt om kinesiska militären inte släpper kontroll över den.
 

hg1980

Medlem
Intressant, visst har Air China en gäng A330-200 som inte har platta sängar i Business? Men de kanske bara används inom Asien? Air China släpper ju väldigt mycket award platser, så jag tycker det är positivt att de börjar flyga på Köpenhamn!
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, visst har Air China en gäng A330-200 som inte har platta sängar i Business? Men de kanske bara används inom Asien? Air China släpper ju väldigt mycket award platser, så jag tycker det är positivt att de börjar flyga på Köpenhamn!
Så vitt jag vet, Air China använder endast Airbus A330 med full flat stolar i Business class till deras long haul linjer. Inte de A330 planen med regionala Business class stolar.

Air Chinas Airbus A330 med regional Business class stolar.
air-china-business-class-pek-arn-01-jpg.26939

air-china-business-class-pek-arn-03-jpg.26940


Air Chinas Airbus A330 med full flat stolar i Business class:
air-china-business-a330-pek-hkg_03-jpg.51886

air-china-business-a330-pek-hkg_04-jpg.51887
 

Dr. Miles

Expert
+1 på den synpunkten. Sunkiga tider. Bra/kul att det finns options från cph dock.
Jag misstänker att målgruppen är inte dem som reser till Beijing, utan de som flyger vidare till andra kinesiska destinationer. (eventuellt till asiatiska destinationer)
Minimum Connection Time (MCT) i Beijing är 1:30 för utrikes->inrikes på terminal 3 så passagerarna kan komma till sin (de flesta) destination före lunch.
 
Toppen