Senaste nytt

Air Canada vs SAS i ekonomiklass

tourist

Medlem
Rutten är Europa - Toronto/Montreal på väg mot Florida, men jämförelsen med SAS var mera tänkt som en jämförelse.

Prismässigt vinner AC över Swiss och SAS med flera.

Just nu kollar jag på Swiss då de har gott rykte här på BC samt att det är korta stopp.

Det positiva pratet om Swiss här på BC är väl i första hand för Biz?

AC kontra SK i Eco: AC fräschare plan och mycket bättre IFE samt usb-laddningsmöjlighet, men SK lite bättre mat (särskilt andraserveringen tror jag, AC tycker att en muffins och en kopp kaffe är en mättande frukost). Service har jag ingen uppfattning om, de sveper ju snabbt förbi och slänger ut mat i Eco på alla bolag. Under sommarens högsäsong finns det chans att uppgradera på SK mha OptionTown eller till och med få en op-up om man har status.

Själv har jag en bonusresa med AC Biz i maj, och ser mycket fram mot den flygningen!
 

Stefan62

Medlem
Det positiva pratet om Swiss här på BC är väl i första hand för Biz?

Av allt det jag läst här på BC så drar jag slutsatsen att Swiss har en av de bästa economy-produkterna av europeiska bolag och detsamma gäller business.

Om någon har en annan uppfattning så skriv gärna ett inlägg.
 
Nackdelen med Swiss är att man måste åka ner till Schweiz för att flyga till väst. Man tjänar fett med miles så om man har inte bråttom och tidtabellen passar då är det bara prova.
AC economy hade vi tidigare skrivit om ett par spalter tror jag. De flyger mest ifrån FRA och LHR, MUC ger nog bättre transfer upplevelse. Till LHR flyger man med SK och till Tyskland oftast är det LH men YMMV. Redan vid torrbokning på AC's hemsida kan man se vilket flygplanstyp det handlar om och välja flight efter det. Samma gäller skatter och avgifter, LHR dyrare, FRA billigare.
A guy sitting at an airport bar in Atlanta noticed a beautiful woman
sitting next to him. He thought to himself, "Wow, she's so gorgeous she must be a flight attendant. But which airline does she work for?"

Hoping to gain her attention, he leaned towards her and uttered the Delta Slogan, "Love to fly and it shows?"

She gave him a blank, confused stare and he immediately thought to
himself, "Nope, not Delta." A moment later, another slogan popped into his head.
He leaned towards her again, "Something special in the air?"

She gave him the same confused look. He mentally kicked himself, and
scratched American Airlines off the list. Next he tried the United
slogan,"I would really love to fly your friendly skies?"

This time the woman savagely turned on him, "What the f**k do you want?"

The man smiled, then slumped back in his chair, and said....
"Ahhh, Air Canada!" *
 

tourist

Medlem
Om du samlar EB-poäng, observera att intjäningen för ett par Eco-klasser hos AC nyligen ändrades från 100% till 25%.
 

Bernie

Medlem
Tack tourist, väl värt att tänka på. Håller på att boka resa med AC nu. Hur funkar det med Eurobonuspoängen - är det bara att ta miles med AC * 100% alt. 25% för att få fram poängintjäningen?
 

Yoghurt

Medlem
Hoppas att det är okej att jag bumpar tråden..

Flög nyss Montreal - Frankfurt med en A330, i den här tråden har det klagats lite på servicen, men efter min senaste flight kan jag inte riktigt hålla med (eller så hade jag bara tur). Matserveringen satte igång i vanlig ordning strax efter start. Vid dryckesserveringen frågade jag om kunde få ett glas mousserande. Flygvärdinnan svarade då att "det officiella svaret är nej, men jag kan ordna ett glas åt dig". Sen knallade han iväg bakom skynket och voilà, han kom tillbaka med ett glas mousserande som egentligen var tänkt för business class. Log för mig själv en bra stund efter det, det var en snygg gest! :cool:

Frukosten var däremot en besvikelse, den bestod nämligen endast av en bit bananbröd..

I övrigt var jag mycket nöjd med servicen, flygvärdinnorna var trevliga och gick regelbundet runt i kabinen och serverade vatten och kollade att allt var bra.
 

Alx

Medlem
Kul att se vad man tyckte för 1.5 år sedan. Tiderna förändras. Idag skulle jag säga att skillnaden mellan Air Canada och SAS i ekonomiklass är betydligt större än den var då. Självklart till Air Canadas fördel. :D
 

staff

Medlem
AC stoppar val in 10 saten pa bredden i sin 77W numera? Da kanns nog SAS som ett komfortablare alternativ.
 
Toppen