Air Canada vs SAS i ekonomiklass

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Stefan62, 29 Januari 2013.

1. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är Air Canada att jämställa med SAS vad gäller service etc på long-haul i economy?

Någon som flugit med AC och kan berätta lite?

2. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle nog säga att AC är något/marginellt bättre än SAS på long haul i ekonomi. Men har bara flugit med AC 2 ggr så jämförelsen är kanske inte helt rättvisande eftersom man kan ha tur/otur vid enstaka flygningar. AC har en mer uppdaterad kabin än SAS, iaf på de flygningar jag har gjort.

3. Patrick Oberg

Patrick Oberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag måste säga att om man hamnar i deras A330 är det trevligt o åka deras ecco men kanske inte lika kul om man åkeriernas B767

4. Palle Kuling

Palle Kuling Medlem

Nu hade jag med mig egna men är jag inte helt ute och cyklar tar de betalt för hörlurar i ekonomi. Givetvis gör ju även SAS det i form av biljettpriset men det kändes omständigt att behöva rota fram pengar ombord för en sådan sak.

Edit: Efter en snabb sökning ser jag att det endast är inom Nordamerika de tar betalt för lurarna, på interkontinentala linjer är de "gratis". http://www.aircanada.com/en/news/080825.html

Last edited: 29 Januari 2013
  5. mha321

mha321 Medlem

Efter 5-6 turer i ACs ekonomi, skulle jag definitivt välja SAS i nästan alla lägen (även i A330 som är betydligt trevligare än deras B767 där jag tyvärr hamnat flest gånger). Efter de gånger jag åkt med dem, så har jag helt plötsligt börjat upskatta den "berömda CPH-crewen" på SAS, vilket säger en del... Och jag tror aldrig jag blivit serverad mat som känns som ens ätbart - även om SAS i ekonomi inte är lysande, så är den betydligt bättre än så.

Däremot har det funnits andra vinster för mig som gjort att jag kommit tillbaks till dem - t.ex. slippa byte i USA, och därmed kunna få avresa mot Europa betydligt senare på kvällen. Av den anledningen har det flera gånger blivit SAS västerut och sedan AC tillbaks.

AC's Exec First är däremot en ganska trevlig upplevelse. De brukar ofta erbjuda cash-upgrades vid incheckning. Ofta hutlöst dyrt, men ibland kan man ha tur.

6. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle faktiskt välja SAS. Rätt forcerad service i AC Economy på long haul, OK stolar och IFE dock. Åkte precis LHR-YYZ och YYZ-CPH. Fördelen med AC är att man får välja främre raden gratis om man har Star Gold. Mat och dryck inget speciellt varken på AC eller SK.
    I Business vinner dock Air Canada, i alla fall om man reser själv (finns endast enkelsäten).

7. VonMögen

VonMögen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dött lopp. Gratis alkohol i AC. Men det är busskänsla på båda. Håller med Roger J, fiskbenen vinner!

8. 2 personer gillar detta.
  9. HenrikT

HenrikT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bara flugit med deras B767 och det var verkligen ingen hit i Economy. Planen är riktigt slitna. Servicen var sådär. De var riktigt slöa med att plocka bort skräp efter måltiderna. På en sträcka bad flygvärdinnan mig att stoppa min måltidsbricka inklusive allt på den i fickan i stolsryggen framför inför landing. All sprit kostade pengar också, men det kanske är annorlunda nu. Det här var ett par år sedan.
    Jag skulle välja SAS.

Last edited: 30 Januari 2013
    1 person likes this.
  10. niksal

niksal Medlem

Land:
    Finland Finland
    Jag har flugit ganska mycket med AC i Ekonomi både inom Nordamerika och TATL. Personligen tycker jag det är en av de bästa ekonomi-produkterna. Gratis AVOD t.ex. är bara det en otroligt bra förmån för mig som inte fallit för padda-manin. Servicen är det enda jag kan klandra dem för. Den är ibland ganska kall. Säten är bekväma, maten är okej, planen är fräscha.

Vilken rutt är det du undrar över om det är SAS och AC som är alternativen?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!