Air Berlin Topbonus - sammanfattad översikt

Diskussion i 'Oneworld' startad av Flying Finn, 15 April 2016.

  1. Jag delar med er min lilla egna sammanfattning om fördelarna med FFP:t Airberlin Topbonus. Har själv ett par MR på kommande och har naturligtvis suttit med räknare och försökt luska ut vad som är det smartaste alternativet för att få status, maximera mil för awards och uppgraderingar, och även en god awardtabell (finns det ens sådana?).

    Fakta på basis av situationen i april 2016.

    AB Topbonus

    nivåkrav

    Gold (OW Sapphire) - 50 000 mil
    Platinum (OW Emerald) - 100 000 mil

    Gold och Platinum: award miles så länge som status

    Gold

    + 2 st. handbaggage gratis med alla biljetter på AB och HG, ej USA och Kanada
    + gratis XL-sittplats (AB och HG) för FlyClassic och FlyFlex, max 2 pers. från samma bokning
    + seatblock i Y, beroende på kapacitet (AB och HG), bokningen måste vara från AB:s sajt eller Gold/Platinum Service
    + flyg och codeshare med ABxxxx eller HGxxxx ger +40 % i mil även för status

    Petitess: seatblock fungerar även med partner eller flera polare - blockeringen är då på vänster eller höger sida.

    Platinum

    + allt åtminstone som Gold
    + gratis "gourmet"-mat på AB och HG, min. 60 min flyg, även i Y, förbeställs
    + 2 kuponger för svensson -> framför skynket

    AB award- och statusmil

    AB och codeshare (ABxxxx)

    Europa: 200 % - min. 2000 mil
    långdistans: J,C,D,I - 200 % - min. 2000 mil

    AY och codeshare (AYxxxx)

    J,C,D,I - 125 %

    American Airlines och codeshare (AAxxxx)

    A,D,I,J,R - 125 % (min. 625 mil)
    F, P - 150 % (min. 750 mil)

    British Airways och codeshare (BAxxxx)

    J,C,R,D,I - 125 % (min. 625 mil)

    IB och IBxxxx med OW

    J,C,R,D,I - 125 %

    LAN och LAN:s codeshare med OW

    J,C,D,I,Z - 125 %

    Qatar Airways och QRxxxx med OW

    J,C,D,I - 125 %

    Cathay Pacific och CXxxxx med OW

    J,C,D,I - 125 %

    EY och EYxxxx med AB (OBS! Även statusmil.)

    Z - 115 %
    W - 130 %
    D,C,J - 175 %

    AB uppgraderingar (affärsklass, enkel)

    Europa ->

    Europa - 15 000 mil
    Nordamerika - 25 000 mil
    Centralamerika och Karibien - 30 000 mil
    Mellanöstern och Nordafrika - finns ej
    Gulfstaterna, Sydasien och Mellersta Asien - 30 000 mil

    Biljetten i Y får vara FlyDeal, FlyClassic eller FlyFlex.

    AB awards (affärsklass, enkel)

    Tyskland ->

    Europa - 20 000 mil
    Nordamerika - 40 000 mil
    Centralamerika och Karibien - 45 000 mil
    Mellanöstern och Nordafrika - finns ej
    Gulfstaterna, Sydasien och Mellersta Asien - 45 000 mil

    OW och Etihad Partners awards (affärsklass, enkel)

    Europa ->

    Europa - 20 000 mil
    Nordamerika - 60 000 mil
    Centralamerika och Karibien - 70 000 mil
    Sydamerika - 110 000 mil
    Mellanöstern och Nordafrika - 50 000 mil
    Afrika - 70 000 mil
    Gulfstaterna, Sydasien och Mellersta Asien - 70 000 mil
    Sydostasien - 80 000 mil
    Fjärranöstern - 90 000 mil
    ANZPAC - 120 000 mil

    Sweetspots

    DOH/AUH -> SIN/BKK/CGK m.fl. - 40 000 mil
    LHR -> JNB m.fl. - 70 000 mil

    Hoppas även någon annan har nytta av min sammanfattning. :)
     
    Last edited: 15 April 2016
    rosenstam, Smuffe, JohnnyWilde och 4 andra gillar detta.
  2. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    AB var bättre än jag trodde! Kanske skulle börja slänga in några Miles där, har ju trots allt guld :)
     
  3. När du nämner om bonusresor utan hänvisning till om det var Tur och retur eller enkelresa, är det för tur och retur?
    I så fall är det ganska bra program.
     
  4. @Dr. Miles Enkelresor, tyvärr. Uppdaterade min text.
     
  5. Har för mig att jag tidigare läst någonstans att det går att skicka över poäng till en vän utan kostnad, funkar det?
    Sitter med en del poäng som jag inte har någon nytta av
     
    olo och Jakob Österberg gillar detta.
  6. Allmänn observation att ta i beaktan: min utgångspunkt var endast resor i affärsklass när jag kollade upp poängintjäningen. AB är alltså endast 200 % business, inte i ekonomi. ;)

    Orsaken är min egna studie för att planera MR. I.o.f.s. tycker jag att AB skulle funka bra för en som pendlar mellan H:fors och Uleåborg i tjänst, eftersom det blir en hel del segment på AY med ABxxxx, i fall man bokar rätt. I Sverige är det svårare med AB att lyckas få något i hop med pendeltrafik. BAEC är kanske bättre ur en svensk synvinkel.
     
  7. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    +1 på det
     
  8. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Det går även att fylla på poängkontot genom recensioner på holidaycheck.com. 300 miles/recension.

    400 recensioner senare går det att åka t&r till USA i C...
     
    Smuffe gillar detta.
  9. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En nackdel (tyvärr) har jag märkt (tyvärr) är att awardbiljetter inte är avbokningsbara (well, de är avbokningsbara men du får inga poäng tillbaks). Lärde mig detta den tråkiga vägen.

    En annan nackdel är att ABs skatter är höga. Men en fördel är att det går att boka ex ARN-LHR för 10k poäng och 130 kr (British Airways). Det är en bra deal.

     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×