Senaste nytt

Air Berlin nu medlem i One World

Jonas C

Medlem
Här är förresten en cool bild på flygvärdinnor från alla One World flygbolag framför Br Air Berlin flygvärdinnan står längst till vänster.

Intressant att det är samma kvinna som dyker upp på Air Berlins reklambilder. Trodde inte hon var en flygvärdinna på riktigt!
 

Homer

Medlem
2:a från vänster AA, hon i mitten som håller skylten Iberia, mannen BA


JAL gjorde mig nyfiken så jag var tvungen att googla, och efter att tittat på detta
Airline Travel...What You Really Need To Know!!!: Japan Airlines Tries To Keep Uniforms Out Of Japanese Sex Clubs
säger jag att den är hon som står till höger om Iberia


Men Iberia express är ett fristående bolag och har inte samma uniform som Iberia så det borde varit en till
TCP de Iberia Express | Flickr - Photo Sharing! Om de nu inte räknas som affiliate members som NIKI och Air Nostrum?
NIKI:s uniformer ser fö aldeles förfärliga ut http://www.flygvardinnan.se/wp-content/uploads/2011/04/flyniki2.jpg
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag har försökt att luska ut hur man BAEC-poäng och TP man får genom att flyga med AB. Dock verkar inte BA ha uppdaterat sin flight calculator och det står fortfarande 0 på mina bokade flighter med AB i juni när jag kollar manage my booking. Har försökt att hitta en mailadress eller likande till BAEC för att ställa frågan när flight calculatorn kommer att uppdateras. Har dock inte lyckats hitta någon maildadress på hemsidan. Någon som har en mailadress är redan ställt fråga till BAEC?
 

NyfikenGrau

Medlem
Är lite besviken på hur Air Berlin utvecklats senaste året. Berlins nya flygplats, som blir bolagets stora hubb nu när man tar bort all longhaul från MUC, marknadsfördes de senaste åren bland annat med sin närhet till Asien jämfört med de riktigt stora flygplatserna längre västerut i Europa.
De senaste månaderna, sedan Etihad blivit störste ägare i bolaget, låter det helt annorlunda. Nu ska Asien-trafiken till största delen ledas över Etihads hubb i Abu Dhabi och Air Berlin istället satsa på longhaul västerut. Ett riktigt tokigt beslut som jag ser det. Argumentet med "närmare Asien" inte bara faller, utan blir tvärtom till nackdelen "längre från Nordamerika". Men värst av allt är att Abu Dhabi knappast ger några fördelar som hubb österut, lite bättre förbindelser till Australien på sin höjd. Men Qatar täcker redan det ganska begränsade marknadssegmentet "Berlin-Australien". Allt annat blir sämre och framför allt gäller detta regionen där Berlins läge faktiskt hade kunnat utnyttjas till fullo, nämligen extremt expansiva Nordostasien med Kina.

Den enkla förklaringen torde vara Air Berlins kassa ekonomi, som gjorde bolaget till ett lätt byte för Etihad. En riktig win-lose-deal tyvärr.
 

henrik l

Medlem
Har tillbringar ca 25 min i telefon lyssnandes till "pausmusik" för att utröna vilka regler som gäller för incheckat bagage på AB om man har status på i ett annat OW-bolag, BAEC-gold i mitt fall. Vi har ju spekulerat om det här.

Efter att ha hamnat hos Top-bonus och väntat ytterligare ett antal minuter kom beskedet inga extra bagage. 23 kg gäller i economy oavsett status i annan allians:(
 

Jacob

Medlem
Efter att ha hamnat hos Top-bonus och väntat ytterligare ett antal minuter kom beskedet inga extra bagage. 23 kg gäller i economy oavsett status i annan allians:(
Det är en baksida med One World, extra bagage är ingen officiell förmån för statusmedlemmar från andra flygbolag i alliansen. Vissa erbjuder det i alla fall men många gör det inte.
 
Toppen