Är lite besviken på hur Air Berlin utvecklats senaste året. Berlins nya flygplats, som blir bolagets stora hubb nu när man tar bort all longhaul från MUC, marknadsfördes de senaste åren bland annat med sin närhet till Asien jämfört med de riktigt stora flygplatserna längre västerut i Europa.
De senaste månaderna, sedan Etihad blivit störste ägare i bolaget, låter det helt annorlunda. Nu ska Asien-trafiken till största delen ledas över Etihads hubb i Abu Dhabi och Air Berlin istället satsa på longhaul västerut. Ett riktigt tokigt beslut som jag ser det. Argumentet med "närmare Asien" inte bara faller, utan blir tvärtom till nackdelen "längre från Nordamerika". Men värst av allt är att Abu Dhabi knappast ger några fördelar som hubb österut, lite bättre förbindelser till Australien på sin höjd. Men Qatar täcker redan det ganska begränsade marknadssegmentet "Berlin-Australien". Allt annat blir sämre och framför allt gäller detta regionen där Berlins läge faktiskt hade kunnat utnyttjas till fullo, nämligen extremt expansiva Nordostasien med Kina.
Den enkla förklaringen torde vara Air Berlins kassa ekonomi, som gjorde bolaget till ett lätt byte för Etihad. En riktig win-lose-deal tyvärr.