Air Berlin nu medlem i One World

Diskussion i 'Oneworld' startad av Jacob, 20 Mars 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

Idag 20 mars gick Air Berlin formellt med i One World.

Tillträdet firades med en ceremoni på nya Brandenburg flygplatsen i Berlin som ska bli flygbolagets hubb från juni. Det var för övrigt det första officiella eventet på den nya flygplatsen.

Ledare från i stort sätt alla medlemsflygbolag var på plats.

• American Airlines Chairman and Chief Executive, and Chairman of the oneworld Governing Board, Tom Horton.
    • British Airways Chief Executive Keith Williams.
    • Cathay Pacific Airways Chief Executive John Slosar.
    • Finnair President and Chief Executive Mika Vehviläinen.
    • IAG Chief Executive Willie Walsh.
    • Iberia Chief Executive Rafael Sánchez-Lozano.
    • Japan Airlines Chairman Masaru Onishi.
    • LAN International Chief Executive Damian Scokin.
    • Qantas Chief Executive Officer Alan Joyce.
    • Royal Jordanian Chief Executive Hussein Dabbas.
    • S7 Group Chief Executive Vladislav Filev.
    • Member elect Malaysia Airlines Chief Executive Ahmad Jauhari Yahya.
    • oneworld CEO Bruce Ashby.

Här finns ytterligare info om vad som händer i samband med nya medlemskapet:

airberlin is now part of oneworld - airberlin.com

1 person likes this.
  2. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet någon hur det funkar med lounge access med AirBerlin sedan deras inträde i OneWorld! Har man lounge tillgång till British Airways lounger om man flyger AB? Eller tredje part lounger?

3. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OW reglerna borde väl gälla. Har du ett OW Sapphire eller Emerald så ska du kunna komma in i en OW-carrier lounge så länge du har en biljett med ett OW-bolag. Min fundering är hur det är ställt med AB's lounger.Dom verkade bara ha speciellt dedikerade områden för pax med elite-status. Men jag kan tänka mig att dom måste se till att få fram lite lounger när dom gick med i OW. Ska flyga med dem GOT-BER-CGN-PMO i mitten av juni, så jag lovar att avlägga rapport hur det ser ut på loungefronten om inte någon annan har gjort det:)

Jag sitter ju med ett BAEC-gold, så jag ser spänt fram emot vilka fördelar dom kommer att ge. Jag bokade före dom gick med i OW. Då skulle man t ex betala för att välja säte om man inte hade elite-status med AB. Men nu tycker jag att det borde ha ändrats.

Last edited: 25 Mars 2012
  4. Jacob

Jacob Medlem

Här är förresten en cool bild på flygvärdinnor från alla One World flygbolag framför Brandenburger Tor i Berlin. Air Berlin flygvärdinnan står längst till vänster.

Någon som klarar av att matcha övriga flygvärdinnor med rätt flygbolag?

00021459_w.jpg
    Foto: Air Berlin

5. Jacob

Jacob Medlem

Och några foton från invigningsceremonin.

00021535_w.jpg

00021538_w.jpg

00021542_w.jpg

00021546_w.jpg

00021553_w.jpg

00021556_w.jpg

Alla foton från Air Berlin

6. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmmm, ett test av våra fördomar:) Gissar vilt på några, mannen är från Finnair, tvåan från vänster British Airways, fyran från vänster JAL, tvåan från höger i rött Cathay Pacific, ettan från höger S7. Sen ger jag upp:(

7. Jacob

Jacob Medlem

Jag tror att fyran från vänster är Cathay Pacific, femman från vänster är Finnair (hon som håller i skylten) och trean från höger är jag ganska säker på är Qantas. Tvåan från höger känns lite Royal Jordanian, men nu börjar jag också hamna på fördomar... :)

1 person likes this.
  8. Fyran från vänster måste vara Cathay Pacific, men vem är JALs? Är mannnen på tredje plats från vänster JAL anställda?

9. Elsson

Elsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är inte sexan från vänster JAL?

Trean från höger Qantas.

Ingen verkar vara över 60 år så jag gissar att ingen från American Airlines är med:D

3 personer gillar detta.
  10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Är 100% säker på att det är Qantas :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!