Air Baltic har pensionerat sin sista Fokker 50

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Palazzi, 10 September 2013.

  1. Igår var transaktionen till en helt ny propeller-flotta klar för Lettlandsbaserade Air Baltic. Man pensionerade då sin sista Fokker 50 och har tagit emot beställningarna av alla sina nya Bombardier Q400 Next Generation - en av marknadens mest moderna turboproppar.

    De nya planen ger betydligt lägre utsläpp och bränslekostnader, och kommer också öka passagerarkapaciteten till vintertidtabellen.

    Bombardier Q400 NextGen har maximal range om 1018 nautiska mil, vilket täcker behovet för merparten av bolagets destinationer i Europa.

    Air Baltics B737 kommer fortsatt att betjäna de rutter med störst passagerarunderlag, men bolaget har även tio ordrar på Bombardiers nya flyg C-series. Air Baltic har beställt den större av modellerna, CS300, med en passagerarkapacitet om 150, och en teoretisk räckvidd på hela 2950nmi.
     
    1 person likes this.
  2. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Rent nostalgiskt lite synd.
    Fokkrarna har funnits så länge jag kan minnas ( det är länge) och jag har alltid upplevt dem som väldigt trygga och säkra att flyga med
    Fungerade alltid oavsett om det var sommar mellan Kanariska öarna eller midvinterkyla på numera nedlagda Gunnarn
    Liksom de nya planen så har väl även F-50;orna bra räckvidd.
    Flög t.ex med BT mellan RIX och Odessa med F-50 för något år sedan.
     
    1 person likes this.
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jaså? Jag som trodde att deras Fokker 50 var borta sedan länge tillbaka. Flög med dem till Riga och tillbaka förra vintern, och jag kan nog påstå att det var en av de sämre flygningar jag har gjort.
     
  4. Det trodde faktiskt jag också, men förmodligen flygs de i östlig riktning till mindre destinationer. Enligt airlinefleets så finns det fyra aktiva Fokker 50, men bolaget själva anger att man nu har noll (vilket vi ju bör lita på:) ).
     
  5. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fokker 50 har varit en pålitlig arbetshäst för många bolag på tunna linjer.
    Hos BT har väl F50 varit med sedan bolaget startades?
    Q400 är en perfekt ersättare som dessutom är lika snabb som vissa jetflygplan och väldigt tyst jämfört med ATR.

    Även SAS flög ju Fokker 27/50 i minst 30 år...
     
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Knappast någon förbättring (beroende av hur slitna Fokkrarna var).
    Iaf KL:s Fokker 50 är helt OK, jag tycker de känns rymligare än de flesta Y i seat width. Är dock osäker på om det är själva stolen eller bara armstöden, armbågstacklingar är iaf mer sällsynt där.
     
  7. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Synd. Jag gillar Fokkern :) Men visst är Dash:en trevligare
     
  8. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Rent principiellt tycker jag alltid jet är trevligare än prop.
    Ur passagerarsynpunkt då förstås.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×