Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

A

Aurora

Guest
For noen dager siden ble det framstilt i media at CVR (cockpit voice recorders) utelukket terrorhandlinger:
Utelukker terror i AirAsia-krasj - Luftfart - VG

Nå melder nrk.no at flygplanet stallet. Finner ikke noe mer info om dette i andre mediekanaler, så det blir spennende å se om det bekreftes eller ei. Hvis det er en stall - vil det bli ekstra spennende å se hur luftfarten reagerer...

"
AirAsia-flyet steilet
AirAsia-flyet som styrtet med 162 mennesker om bord, steg i en unormalt høy hastighet, og steilet, opplyser den indonesiske transportministeren. Det er det samme som skjedde med Air France-flyet som styrtet med 228 mennesker i 2009.

"
NRK Nyheter
 

agehall

Medlem
Det låter jättekonstigt tycker jag. Hade det rört sig om en stall, så hade väl ADS-B signalen indikerat detta? För det är väl en mer eller mindre kontinuerlig signal?
 

Alf

Medlem
Det låter jättekonstigt tycker jag. Hade det rört sig om en stall, så hade väl ADS-B signalen indikerat detta? För det är väl en mer eller mindre kontinuerlig signal?

Både jag och nej, den signalen innehåller ju aktuell höjduppgift så man ser ju om flygplanet stiger eller sjunker. Om jag kommer ihåg rätt så hade väl flygledningen radarkontakt, och då via sekundärradar, då ser man ju också höjden hos flygledningen.

Det är bara att avvakta tills man läst av flight recordrarna så får vi svaret, förhoppningsvis i närtid.
 

agehall

Medlem
Ja, precis, det här planet hade man ju ganska god koll på tills det helt plötsligt tappade radiokontakten... Dessutom var det väl inte direkt mörkt när olyckan skedde, så man tycker de borde ha kunnat upptäcka en stall rent visuellt också, men det kanske är svårare än jag inbillar mig.
 

Jonas C

Medlem
Då får vi nog ha olika åsikter. Personligen tycker jag att Mr Quest är en komplett idiot som inte har en aning om hur resande går till och kan än mindre om hur flygplan faktiskt fungerar. Mitt favorituttalande från honom är "Varför skulle någon bemöda sig med att släpa på handbagage när man kan checka in sin väska?". Har man den inställningen vet man inte mycket om hur det är att mer eller mindre bo ombord på flygplan.
Haha ibland undrar man ju vad BusinessClass.se hade varit utan @agehall ! Klockrent och helt rätt ;)
 
A

Aurora

Guest
Ja, precis, det här planet hade man ju ganska god koll på tills det helt plötsligt tappade radiokontakten... Dessutom var det väl inte direkt mörkt när olyckan skedde, så man tycker de borde ha kunnat upptäcka en stall rent visuellt också, men det kanske är svårare än jag inbillar mig.

Hvis du är inni en moln är det inte så lett att få visuell referanse for horisonten, isär inte om det haglar eller liknende. Det är och kjent at man kan få såkalt spatial disorientation også på en helt vanlig dagsflyvning i dagslys. Les mer om det her: http://www.faa.gov/pilots/safety/pilotsafetybrochures/media/SpatialD.pdf - se isär på "head down illustion".

En stall trenger ikke väre noe man visuelt oppdager uansett, hvis man har system failure i cockpit. Eksempel på dette er Adam Air Flight 574 som også foregikk i samme område (flöy mellom to indonesiske byer). Pilotene var så opptatte med å fikse en feil i cockpit at de ikke oppdaget at autopiloten ble koblet fra, at flyet begynte å legge seg i en lett bank, og rettet aldri opp flyet. Les hele rapporten her: http://www.atsb.gov.au/media/24500/final_adamair_pk_kkw_17032008.pdf
 
Toppen