Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

Ricci

Medlem
Zest är en av de sista flygbolag jag skulle vilja flyga med.....
Jag kommer ihåg kort efter uppköpet från Asian Spirit att de körde rakt in i loungen på Caticlan (Boracay)
Sedan dess är de bojkottade hos mig.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Zest är en av de sista flygbolag skulle vilja flyga med.....
Jag kommer ihåg när kort efter uppköpet från Asian Spirit körde rakt in i loungen på Caticlan (Boracay)
Sedan dess är de bojkottade hos mig.

Bara titeln ger mig rysningar och far mig att vilja springa bort fran datorn, MA60.....
 

Pho

Medlem
Denna gång handlar det om AirAsia Zest, som tillhör AirAsia Philippines, och som jag förstår ännu är svartlistad av EU.

Å andra sidan ägs väl bolagen av Air Asia, vilket betyder att de har ett huvudmannaskap här!
Som jag ser det så kan man inte isolera dåligt underhåll/dålig besättning till ett dotterbolag och inte samtidigt se att det är ett problem med moderbolaget i sig.
 

MLE

Medlem
Å andra sidan ägs väl bolagen av Air Asia, vilket betyder att de har ett huvudmannaskap här!
Som jag ser det så kan man inte isolera dåligt underhåll/dålig besättning till ett dotterbolag och inte samtidigt se att det är ett problem med moderbolaget i sig.
Skulle säga att det finns två sidor av myntet, ex. det som tidigare nämnts i tråden, bolag i olika länder flyger under olika regler och lagar. Tony Fernandez som är CEO för AirAsia äger 40% av AirAsia Philippines och AirAsia Philippines äger Zest till 85%, om jag fattat det hela rätt. Som synes är detta en djungel av diverse affärer...Vad jag vill ha sagt med detta är att jag inte anser att man endast kan peka ut moderbolaget AirAsia som syndabock.
 

Dr. Miles

Expert
Skulle säga att det finns två sidor av myntet, ex. det som tidigare nämnts i tråden, bolag i olika länder flyger under olika regler och lagar. Tony Fernandez som är CEO för AirAsia äger 40% av AirAsia Philippines och AirAsia Philippines äger Zest till 85%, om jag fattat det hela rätt. Som synes är detta en djungel av diverse affärer...Vad jag vill ha sagt med detta är att jag inte anser att man endast kan peka ut moderbolaget AirAsia som syndabock.
När t ex Toyota eller Ford har problem med sina bilar säger man inte att de är tillverkade i USA eller i Kina så att de är olika, utan Toyota eller Ford får smällen, även som märke.
 

Fredrik

Medlem
Särskilt om man låter dotter-/intressebolag använda samma namn som moderbolaget tigger man om att de bolagens problem ska gnida av sig på moderbolaget. Jag förutsätter att Tony Fernandez har något slags kvalitetskontroll på vad som får bära AirAsia-namnet. Om den kontrollen inte innefattar pilotkunskaper och/eller underhåll av flygplan ska jag låta vara osagt men AirAsia som AirAsia i de flesta människors ögon.
 

SFC

Medlem
Att AirAsia är ett och samma bolag i såväl allmänhetens ögon som i marknadsföringshänseende håller jag med om, och har heller inte påstått något annat.

Det jag reagerat på är den slarviga hanteringen av relevanta fakta, dvs planet som kraschat flögs av ett indonesiskt bolag och därmed under indonesiska regler. Det är en helt annan sak än ett bolag från Malaysia som flyger enligt malaysiska regler. Inte för att bli tjatig, men tyvärr har ju indonesiska bolag en mycket dyster historik.
 
A

Aurora

Guest
Att AirAsia är ett och samma bolag i såväl allmänhetens ögon som i marknadsföringshänseende håller jag med om, och har heller inte påstått något annat.

Det jag reagerat på är den slarviga hanteringen av relevanta fakta, dvs planet som kraschat flögs av ett indonesiskt bolag och därmed under indonesiska regler. Det är en helt annan sak än ett bolag från Malaysia som flyger enligt malaysiska regler. Inte för att bli tjatig, men tyvärr har ju indonesiska bolag en mycket dyster historik.

Indonesiska bolag är vel i all hovedsak blacklisted i EU etter hva jeg har skjønt, og Air Asia Indonesia ble først "whitelisted" i 2010. Amerikansk FAA har følgende anbefaling til sine innbyggere:
"The Federal Aviation Administration does not rate, rank, or blacklist airlines, but it has assessed the Indonesian Directorate General of Civil aviation "as not being in compliance" with international safety standards.

The State Department suggests Americans traveling to Indonesia avoid local carriers:
Indonesian air carriers continue to experience air incidents and accidents. U.S. citizens traveling to and from Indonesia are encouraged to fly directly to their destinations on international carriers from countries whose civil aviation authorities meet international aviation safety standards for the oversight of their air carrier operations under the FAA's International Aviation Safety Assessment (IASA) program."

Jag har och gjort några tankar om dette med at 2014 och flygsikkerhet. Ifht i fjor var det færre "hull-losses" i år, dvs at det inte har varit like mange tap av flygplan i år som i fjor. Men det har varit betydelig högre antall tapte menneskeliv, da det har varit mycket flere passasjerfly och interkontinental trafikk som har gått tapt enn før. "Normal trafikk" har blitt utsatt for uhell.

http://asndata.aviation-safety.net/wp-content/uploads/2015/01/ASN_infographic_2014.jpg
http://news.aviation-safety.net/wp-content/uploads/2014/01/ASN_infographic_2013.jpg
http://aviation-safety.net/graphics/infographics/ASN_infographic_2012.jpg

etc.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns kanske inte något direktkoppling med olyckan att göra men Indonesia Air Asia inte hade tillstånd att flyga rutten Singapore-Surabaya (som QZ8501 flög) på söndagar (planet försvann/förolyckades i söndags) enligt nyhetsartikel från Straits Times.

Nu har indonesisk myndighet har dragit in Indonesia Air Asias tillstånd att flyga Surabaya-Singapore rutten.
Straits Times skrev:
JAKARTA - Indonesia Air Asia confirmed that its Surabaya-Singapore route has been suspended by Indonesia's transport ministry but said it would not comment on the matter until the government completes its investigation.

AirAsia Flight QZ8501: Carrier confirms Surabaya-Singapore route suspended; plane was flying on unauthorised schedule - South-east Asia News & Top Stories - The Straits Times
 
Toppen