Zest är en av de sista flygbolag skulle vilja flyga med.....
Jag kommer ihåg när kort efter uppköpet från Asian Spirit körde rakt in i loungen på Caticlan (Boracay)Sedan dess är de bojkottade hos mig.
Denna gång handlar det om AirAsia Zest, som tillhör AirAsia Philippines, och som jag förstår ännu är svartlistad av EU.
Skulle säga att det finns två sidor av myntet, ex. det som tidigare nämnts i tråden, bolag i olika länder flyger under olika regler och lagar. Tony Fernandez som är CEO för AirAsia äger 40% av AirAsia Philippines och AirAsia Philippines äger Zest till 85%, om jag fattat det hela rätt. Som synes är detta en djungel av diverse affärer...Vad jag vill ha sagt med detta är att jag inte anser att man endast kan peka ut moderbolaget AirAsia som syndabock.Å andra sidan ägs väl bolagen av Air Asia, vilket betyder att de har ett huvudmannaskap här!
Som jag ser det så kan man inte isolera dåligt underhåll/dålig besättning till ett dotterbolag och inte samtidigt se att det är ett problem med moderbolaget i sig.
När t ex Toyota eller Ford har problem med sina bilar säger man inte att de är tillverkade i USA eller i Kina så att de är olika, utan Toyota eller Ford får smällen, även som märke.Skulle säga att det finns två sidor av myntet, ex. det som tidigare nämnts i tråden, bolag i olika länder flyger under olika regler och lagar. Tony Fernandez som är CEO för AirAsia äger 40% av AirAsia Philippines och AirAsia Philippines äger Zest till 85%, om jag fattat det hela rätt. Som synes är detta en djungel av diverse affärer...Vad jag vill ha sagt med detta är att jag inte anser att man endast kan peka ut moderbolaget AirAsia som syndabock.
Att AirAsia är ett och samma bolag i såväl allmänhetens ögon som i marknadsföringshänseende håller jag med om, och har heller inte påstått något annat.
Det jag reagerat på är den slarviga hanteringen av relevanta fakta, dvs planet som kraschat flögs av ett indonesiskt bolag och därmed under indonesiska regler. Det är en helt annan sak än ett bolag från Malaysia som flyger enligt malaysiska regler. Inte för att bli tjatig, men tyvärr har ju indonesiska bolag en mycket dyster historik.
Straits Times skrev:JAKARTA - Indonesia Air Asia confirmed that its Surabaya-Singapore route has been suspended by Indonesia's transport ministry but said it would not comment on the matter until the government completes its investigation.