Senaste nytt

Ahhh !!! SAS Go i gamla stolar från Los Angeles till Arlanda

agehall

Medlem
Tycker det är sunt att statliga myndigheter flyger GO.
Det är sådanadär resonemang som leder till idioti inom verksamheter. Som när man blir tvungen att köpa en ekonomibiljett som kostar dubbelt så mycket som en businessbiljett. Det leder även till att man kör slut på sina anställda fortare och att man därmed riskerar att tappa kompetens.

Jobbar man i offentlig verksamhet ska man givetvis vara försiktig med skattemedel, men jag tycker inte det är oförsvarbart att man flyger business på längre sträckor. Ska man spara medel är det bättre att försöka vara hårdare på vilka resor som är nödvändiga. Mycket kan göras på distans (dock inte allt!) och när man väl reser ska man göra det så optimalt som möjligt. Den anställdes tid är också en resurs (som oftare är mer värdefull än själva kostnaden i pengar). Reser man i ekonomiklass tenderar det att gå åt mer tid före och efter resan för att återhämta sig och komma i form för att faktiskt utföra sitt arbete.
 

Brandten

Medlem
Reser man i ekonomiklass tenderar det att gå åt mer tid före och efter resan för att återhämta sig och komma i form för att faktiskt utföra sitt arbete.

Just detta argument är faktiskt något jag själv argumenterat med (mot mig själv) när jag ska resa i tjänst, men började fundera lite.

Behöver eventuellt åka till Tokyo i juni för ett möte och då kostar ekonomi 5000kr medan business kostar 25000kr. För de pengarna kan jag ta semester/ledigt 2 dagar före och efter för att "återhämta" mig och ändå ha sparat pengar....
 

nollbit

Medlem
Det är sådanadär resonemang som leder till idioti inom verksamheter. Som när man blir tvungen att köpa en ekonomibiljett som kostar dubbelt så mycket som en businessbiljett.

Jag har - enligt resepolicy - bokat en premium economy-biljett som var 30% dyrare än business class på samma flight. Typexempel på där en stenhård policy gör alla (utom flygbolaget såklart) till förlorare.
 

Samosaguas

Medlem
Jag har - enligt resepolicy - bokat en premium economy-biljett som var 30% dyrare än business class på samma flight. Typexempel på där en stenhård policy gör alla (utom flygbolaget såklart) till förlorare.
...och jag har (i statlig verksamhet) varit med om biljetter i economy som bokats för väldigt höga priser utan att någon bryr sig om det (eftersom det följer resepolicyn). Enbart eftersom personerna som ska resa inte planerat i tid. Dessa hade med lite planering kunnat boka billigare biljetter i business.
 

nollbit

Medlem
...och jag har (i statlig verksamhet) varit med om biljetter i economy som bokats för väldigt höga priser utan att någon bryr sig om det (eftersom det följer resepolicyn). Enbart eftersom personerna som ska resa inte planerat i tid. Dessa hade med lite planering kunnat boka billigare biljetter i business.

Jag skulle gärna se en policy där man berättar för resebyrån när man ska vara borta och var man ska, får en offert och sen får man boka helt själv om man kan komma under det priset. Annars får man boka med resebyrån.
 

nota bene

Medlem
Just detta argument är faktiskt något jag själv argumenterat med (mot mig själv) när jag ska resa i tjänst, men började fundera lite.

Behöver eventuellt åka till Tokyo i juni för ett möte och då kostar ekonomi 5000kr medan business kostar 25000kr. För de pengarna kan jag ta semester/ledigt 2 dagar före och efter för att "återhämta" mig och ändå ha sparat pengar....
Går ju också att boka SAS Plus för 7000 på rea och sedan uppgradera med poäng eller OT för att flyga business till en helt annan kostnad. Eller pricka in en rea (LOT hade ju bra priser förra året, Alitalia har ca 16k från CPH).

Jag väger i princip alltid in extra kostnader för övernattning, traktamente och arbetsdag minst en per sida av resan, plus eventuell alternativkostnad. Brukar leda till att typ 5000 vs 15000 alltid blir business, men visst om det är 5000 vs 25000 kan det bli ekonomi.
 

agehall

Medlem
Behöver eventuellt åka till Tokyo i juni för ett möte och då kostar ekonomi 5000kr medan business kostar 25000kr. För de pengarna kan jag ta semester/ledigt 2 dagar före och efter för att "återhämta" mig och ändå ha sparat pengar....

Jo, om det är så att din arbetsgivare kan låta dig vara "obrukbar" 4 dagar (utöver restid) för att du ska på ett möte 1 dag, så funkar det. Om man som jag, är mer en specialist i en liten firma, så är det inget alternativ att det går åt 4 arbetsdagar extra för en resa. Då börjar man helt plötsligt se annorlunda på saken.

Jag har - enligt resepolicy - bokat en premium economy-biljett som var 30% dyrare än business class på samma flight. Typexempel på där en stenhård policy gör alla (utom flygbolaget såklart) till förlorare.

Jo, många som reser i jobbet har nog varit i den sitsen, mig själv inkluderad.
 
En resepolicy reglerar inte alltid enbart kostnaderna. Inte sällan reglerar den restider, kvalitetskrav mm. Och som de flesta andra policy ett företag har så avspeglar sig företagets värderingar och visioner i den. Det kan således betyda att när man tittar på helheten så kan det mycket väl visa sig att det är mer rätt att köpa en biljett i Economy, även om den skulle vara dyrare än Business.
 

agehall

Medlem
En resepolicy reglerar inte alltid enbart kostnaderna. Inte sällan reglerar den restider, kvalitetskrav mm. Och som de flesta andra policy ett företag har så avspeglar sig företagets värderingar och visioner i den. Det kan således betyda att när man tittar på helheten så kan det mycket väl visa sig att det är mer rätt att köpa en biljett i Economy, även om den skulle vara dyrare än Business.

Fint i teorin, men i praktiken har jag inte sett någon sådan resepolicy som reglerar restider och kvalitetskrav. Det vanligaste är att företag försöker begränsa kostnader genom att sätta in missriktade åtgärder i resepolicyn.
 

nollbit

Medlem
Fint i teorin, men i praktiken har jag inte sett någon sådan resepolicy som reglerar restider och kvalitetskrav. Det vanligaste är att företag försöker begränsa kostnader genom att sätta in missriktade åtgärder i resepolicyn.

Håller helt med.

Även; jag tror det är så enkelt som att företag helt enkelt inte mäter ordentligt. Om man utgår från att ens resepolicy sparar pengar och aldrig mäter som det är sant eller inte så finns det ju få anledningar att ändra på det.

Det är precis som med öppna kontorslandskap. Man vet att kontorskostnad per anställd minskar och utgår från att produktiviteten är densamma, men man mäter det aldrig. I själva verket är produktiviteten såklart minskad, men det om man inte mäter så finns det ju inget problem!

Dessa två kombinerat med dålig fantasi ("alla andra företag har ju resepolicy och öppna kontorslandskap och alla kan ju inte ha fel") gör att vi sitter här och försöker hitta på knep att flyga business på ekonomibiljetter ;)
 
Toppen