Anders Östling
Medlem
Böjer min nacke i vördnad ...
En ytterligare sak att varna om i codeshare-sektionen är att även om man lyckas få rätt bokningsklass på metallbolaget så går inte Star Alliance poänguppgraderingar att applicera på code shares.
1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.Frågor:
1) varför hamnade jag inte i kläm då jag inte bokat direkt via AF eller KLM? Hade jag bara skillnad eller är det skillnad på äpplen och päron?
2) använde jag code share? I så fall, vilket bolag var huvudbolaget? Både KLM och AF pushade notiser om gater och förseningar i respektive app. I KLM kallade man sista flighten för KL1179 och i AF-appen AF8355.
3) alltid trott att de bara kan boka om till bolag inom sin allians men tydligen inte. Gäller detta alla bolag eller är air france extra generösa?
1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.
2) Vad stod på ditt boarding pass? AF8355 eller KL1179? Du bör även kunna titta på din eticket/PNR om det inte gått för lång tid.
3) De kan boka om utanför också, jag misstänker dock att det blir dyrare för dem och att bolag inom samma allians är snällare mot varandra i sådana situationer, men det är bara vad jag tror.
Personligen har jag blivit ombokad till LH och CX till HKG när SAS var tvungna att ställa in sin avgång på grund av tech. Första ombokningen som gjordes var visserligen med Thai, men den var helt idiotisk med typ 6h i Bangkok. Ringde SAS och bad dem ändra till två andra flighter istället (LH och CX), så hjälpte de mig med det.
1) Ja.1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?
2) det stod AF. Checkade även in hos AF i MIA så antar att det var KLM som code shareade. Hur borde man bokat för att undvika code share? KLM reste inte till MIA från AMS (åtminstone inte denna dag, vet inte om de gör det på vissa avgångar?) och AF flyger inte från LPI. Borde jag istället anpassa mig och flyga från ARN eller GOT med AF hela vägen? Exakt vilka problem kunde uppstått för mig? KLM och AF känns ju väldigt tighta och det var inga problem att få segment/miles.
1) Boka aldrig codeshare
Codeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos både Star Alliance och SkyTeam, så är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier och det är bokningsklassen hos operating carrier som används för tex intjäning av miles/poäng.
Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning.