Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

Canadien

Medlem
En ytterligare sak att varna om i codeshare-sektionen är att även om man lyckas få rätt bokningsklass på metallbolaget så går inte Star Alliance poänguppgraderingar att applicera på code shares.
 

NotRyan

Medlem
En ytterligare sak att varna om i codeshare-sektionen är att även om man lyckas få rätt bokningsklass på metallbolaget så går inte Star Alliance poänguppgraderingar att applicera på code shares.

Det står ju redan allmänt om uppgraderingar.. "Det som dock skiter sig, är om man vill försöka uppgradera. I princip verkar det inte gå om man bokat codeshare."
 
Lite frågor kring min senaste resa LPI-AMS-CDG-MIA med KLM/AF, kopplat till budorden.

Kort om mig först. Ingen erfaren flygare. Har guld hos flying blue men bara för att jobbet tvingat mig dit. Noll intresse av resandet för resandets skull och struntar (än så länge) i allt som har med Miles att göra.

Så. Bokade redan via mellanhanden Resecentrumgruppen då de var löjligt mycket billigare än direkt hos KLM/AF. Vi snackar typ halva priser. Var beredd på att eventuellt hamna mellan dem och flygbolaget vid eventuellt strul men kände att det var värt risken.

På väg hem blir AF099 försenat från MIA och vid bag drop säger de att de inte tror vi kommer hinna med bytet i CDG. Direkt bokar de om oss till BA sträckan MIA-LHR-AMS, och sedan AF8355/KL1179 till LPI.

Frågor:
1) varför hamnade jag inte i kläm då jag inte bokat direkt via AF eller KLM? Hade jag bara skillnad eller är det skillnad på äpplen och päron?
2) använde jag code share? I så fall, vilket bolag var huvudbolaget? Både KLM och AF pushade notiser om gater och förseningar i respektive app. I KLM kallade man sista flighten för KL1179 och i AF-appen AF8355.
3) alltid trott att de bara kan boka om till bolag inom sin allians men tydligen inte. Gäller detta alla bolag eller är air france extra generösa?
 

bnr

Medlem
Frågor:
1) varför hamnade jag inte i kläm då jag inte bokat direkt via AF eller KLM? Hade jag bara skillnad eller är det skillnad på äpplen och päron?
2) använde jag code share? I så fall, vilket bolag var huvudbolaget? Både KLM och AF pushade notiser om gater och förseningar i respektive app. I KLM kallade man sista flighten för KL1179 och i AF-appen AF8355.
3) alltid trott att de bara kan boka om till bolag inom sin allians men tydligen inte. Gäller detta alla bolag eller är air france extra generösa?
1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.
2) Vad stod på ditt boarding pass? AF8355 eller KL1179? Du bör även kunna titta på din eticket/PNR om det inte gått för lång tid.
3) De kan boka om utanför också, jag misstänker dock att det blir dyrare för dem och att bolag inom samma allians är snällare mot varandra i sådana situationer, men det är bara vad jag tror.
Personligen har jag blivit ombokad till LH och CX till HKG när SAS var tvungna att ställa in sin avgång på grund av tech. Första ombokningen som gjordes var visserligen med Thai, men den var helt idiotisk med typ 6h i Bangkok. Ringde SAS och bad dem ändra till två andra flighter istället (LH och CX), så hjälpte de mig med det.
 
1) Väl på flygplatsen har de väldigt mycket kontroll. Ombokningar på grund av t.ex. det du beskriver tar de hand om, de skiter i var/hur du köpt biljetten är min uppfattning.
2) Vad stod på ditt boarding pass? AF8355 eller KL1179? Du bör även kunna titta på din eticket/PNR om det inte gått för lång tid.
3) De kan boka om utanför också, jag misstänker dock att det blir dyrare för dem och att bolag inom samma allians är snällare mot varandra i sådana situationer, men det är bara vad jag tror.
Personligen har jag blivit ombokad till LH och CX till HKG när SAS var tvungna att ställa in sin avgång på grund av tech. Första ombokningen som gjordes var visserligen med Thai, men den var helt idiotisk med typ 6h i Bangkok. Ringde SAS och bad dem ändra till två andra flighter istället (LH och CX), så hjälpte de mig med det.
1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?
2) det stod AF. Checkade även in hos AF i MIA så antar att det var KLM som code shareade. Hur borde man bokat för att undvika code share? KLM reste inte till MIA från AMS (åtminstone inte denna dag, vet inte om de gör det på vissa avgångar?) och AF flyger inte från LPI. Borde jag istället anpassa mig och flyga från ARN eller GOT med AF hela vägen? Exakt vilka problem kunde uppstått för mig? KLM och AF känns ju väldigt tighta och det var inga problem att få segment/miles.
 

palmen

Moderator
1) När man väl börjat flyga är det bolagen som tar över och bokar om utifall man missar. Om något händer innan är det dock resebyrån som sköter det.
2) Titta ditt boardingkort, stod det AF8355 eller KL1179. KLM utförde flighten så air France är codeshare om du hade detta på ditt boarding pass.
3) De kan boka till "vad de vill" men vill först boka om inom egna bolaget, andra hand inom alliansen och tredje hand något utanför alliansen.
 

bnr

Medlem
1) ok, så problemen hade snarare kunnat uppstå om jag velat ändra något innan avresa tex?
2) det stod AF. Checkade även in hos AF i MIA så antar att det var KLM som code shareade. Hur borde man bokat för att undvika code share? KLM reste inte till MIA från AMS (åtminstone inte denna dag, vet inte om de gör det på vissa avgångar?) och AF flyger inte från LPI. Borde jag istället anpassa mig och flyga från ARN eller GOT med AF hela vägen? Exakt vilka problem kunde uppstått för mig? KLM och AF känns ju väldigt tighta och det var inga problem att få segment/miles.
1) Ja.
2) Det är ingen skillnad på produkten du får, om du bara bryr dig om att ta dig från A till B så spelar det ingen roll om du bokat codeshare eller ej. Det är när man bryr sig om miles som det kan bli stökigt med codeshare. Man kan försöka undvika codeshare-flightnummer (generellt är det väldigt höga flightnummer) och boka med operating carriers flightnummer. D.v.s om du flyger t.ex. AMS-ARN så vet du att det är KLM-flightnummer som är rätt och inte Air France-flightnummer.
 

Homer

Medlem
1) Boka aldrig codeshare
Codeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos både Star Alliance och SkyTeam, så är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier och det är bokningsklassen hos operating carrier som används för tex intjäning av miles/poäng.

Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning.

Det där är är ju faktiskt fel, för Sky Team är det ju precis som med OneWorld marketing carrier som bestämmer intjäningen.
Det är enbart Star Alliance som är avvikande.


1) The marketing carrier and the operating airline
The accrual scheme of the marketing carrier determines how many Miles you can earn on your flight. It is easy to find out which airline is the marketing carrier for your flight. The two-digit airline code that comes before the flight number (e.g. AF 0123) shows which airline is the marketing carrier.

If your flight number starts with an airline code from one of the Flying Blue partner airlines (e.g. AZ 0123) the accrual scheme of that specific partner (in this case Alitalia) will apply, even if the flight is operated by another airline.


Air France | FlyingBlue.com
 
Toppen