I veckan validerade jag
@agehall 's femte budord, "undvik resebyråer". Denna gång gällde det dock tåg och eftersom det var en jobbresa så burkar det funka att boka via resebyråns website. Jag hade frångått mina egna principer. En sedan länge kände resa, gjordes med en "sloppy booking". D v s, oh f-n, vi ska åka om några dagar, då måste jag kanske boka nu. I detta fallet gällde det en tågresa Stockholm-Skövde/Jönköping på em igår, dagen före Kristi himmelsfärd. Naturligtvis vara alla tåg fullbokade hos SJ, men jag hittade platser hos MTR. När jag ringde resebyrån, Egentia, eftersom jag inte kunde boka allt via deras hemsida, fick jag beskedet att det var fullt på MTR. Alternativen var en ohemult sen resa för mig till Skövde, eller att kollegorna skulle flyga för typ 2500 kr/pers till Jönköping, eller skumpa på buss i mer än fyra timmar. Jag gjorde en HUCA (hang up, call again), men spenderade 1,5 timme på att hitta kreativa lösningar. Bl a genom att dela upp resan genom att boka en separat biljett till Hallsberg, vänta en timme där och sedan åka vidare, vilket innebar att vi skulle komma hem minst två timmar innan det alternativ som resebyrån erbjöd. Sedan ringde jag upp igen och agenten spenderade ytterligare 40 minuter på att fixa bokningen. Så jag gjorde i princip vad den första agenten skulle ha gjort, dvs vara lite kreativ.
Men på tillbakaresan från Stockholm hände något mycket ovanligt. Ett lokhaveri i Södertälje innebar att jag kom hem en timme tidigare. Vi hänvisades till ett X2000 som var fullbokat och som skulle stanna i Katrineholm, men även i Skövde. Kollegorna tog sikte på att hitta en plats i bistron eftersom tåget var fullbokat, men själv visste jag att fullbokat betyder inte att alla platser är upptagna. Och som innehavare av svart Prio, men med en 2:a klass biljett letade jag upp en ledig plats i första klass. Berättade om läget för konduktören och nämnde i förbifarten färgen på mitt kort och hon konstaterade glatt att platsen jag tagit var ledig, så det svarta kortet var till nytta igen.
Som epilog kan jag nämna att jag fick en kundenkät om hur nöjd jag var med Egentias service på en skala från 0 till 10. Naturligtvis fick dom en nolla och sedan läste jag lusen av dem i det fria kommentarsfältet och konstaterade att jag hade gjort deras jobb. Gav dem även mitt namn och e-mail så skall bli spännande att se om det kommer någon återkoppling