Aftonbladet testar Boeing 787

Diskussion i 'Övrigt' startad av vicce, 1 December 2011.

  1. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Någon som har Aftonbladet plus som kan berätta vad de skriver?
     
  3. EBGGOT

    EBGGOT Medlem

    Ort:
    West Coast
    Land:
    Sverige Sverige
    Större fönster ger högsta betyg - se videon
    Cool och smart design, mindre utsläpp och buller.
    Boeings nya "plast"-flygplan 787 Dreamliner imponerar.
    RESA sätter plus på framtidens flygupplevelse.
    – Vi har tagit hjälp av Disney och Universal Studios för att skapa miljön i 787 Dreamliner, säger Patty Rhodes på Boeing.
    Hon demonstrerar kabinens nya belysning i en fullskalig modell av det nya planet, en så kallad "mockup”, på plats på Boeings Everett Center utanför Seattle, USA.
    Lamporna i kabinen är dolda bakom vita paneler och växlar i regnbågens alla färger. Den blå tonen är för take-off och landning. Varma kulörer simulerar solens upp- och nedgång och när det är dags att äta blir det dagsljus för resenärerna.
    Kolfiber rostar inte
    787:an är världens första flygplan av plast, eller närmare bestämt kolfiber. Materialet är både starkare och lättare än metall och rostar dessutom inte.
    – Vi brukar ge våra kunder en hammare och låta dem försöka ha sönder en bit av flygplanet. De får slå så hårt de kan, men jag kan stolt säga att det inte ens blir ett märke, säger Patty Rhodes.
    Tack vare plastens hårdhet har Boeing kunnat göra fönstren större utan att äventyra flygplanets hållfasthet. Nu behöver man inte luta sig över sin stolsgranne vid fönsterplatsen för att kunna titta ut.
    – Fönstret blockerar 99,9 procent av uv-strålningen, säger Kevin Yoo från Boeings pressavdelning och trycker på en knapp under fönstret.
    Som solglasögon
    Sakta tonas rutan från genomskinlig till nästan svart, som ett par riktigt mörka solglasögon.
    Norwegian först i Norden
    Jag fortsätter genom ”nöjesparken” och får provsitta allt från den nya toaletten till cockpiten – allting i skala 1:1.
    En delegation från flygbolaget Norwegian med vd:n Bjørn Kjos i spetsen är också på plats i Dreamliner Center. De är uppslukade i en diskussion om vilka typer av säten deras Dreamliner ska utrustas med.
    Norwegian är det första skandinaviska flygbolag som beställt 787:an. De ska börja flyga till New York och Bangkok 2013. Det är en flygning på åtta respektive elva timmar så det är viktigt att passagerarna sitter bekvämt.
    Men vill du vara först med att flyga den nya 787:an ska du köpa en biljett med All Nippon Airways. ANA är det första flygbolag som fått det nya ”drömflygplanet” i sin flotta.
    ANA har till skillnad från Norwegian lyxiga förstaklassäten om du vill maxa din Dreamliner-upplevelse.

    Betyg på nya Dreamliner
    Bättre luft
    Kabintrycket är högre i Dreamlinern än i andra typer av flygplan. Det är bland annat bra för de passagerare och personal som är känsliga och får huvudvärk av lågt lufttryck. Ett nytt luftfiltersystem ska förbättra kvaliteten på kabinluften som påverkas av bland annat alkohol- och parfymångor.

    Större fönster
    Tack vare flygplanets styva konstruktion i karbonfiber kan Boeing öka storleken på fönstren betydligt. Så även om du har hamnat i flygplanets mittgång har du möjlighet att se ut genom fönstren ett par stolsrader bort. Om solljuset är för starkt kan du skugga glaset som har en inbyggd ”solglasögon”–funktion som kan regleras i fem steg.

    Nya bagagehyllor
    I Dreamlinerns nya inredning har man lyckats trolla fram mer bagageutrymme i kabinen, samtidigt som det har blivit mer plats ovanför huvudet på resenärerna. Väskorna stuvas i så kallade ”pivot bins” som öppnas på motsatt håll i jämförelse med vanliga luckor (vilka har gångjärn i bagageluckans överkant). Väskorna kan stuvas på högkant och man slipper risken att något trillar ut när luckan öppnas. När den är stängd är det nästan helt fritt ovanför huvudet på den som sitter ytterst i bänkraden. Nackdelen är att ”pivot bins” är trögare att stänga eftersom väskorna vilar på själva luckan. En ny ”tyngdförskjutningsknapp” på luckans sida minskar dock problemet. ”Pivot bins” har tidigare använts i Boeings större flygplan, men designen är nu något förfinad.

    Mindre utsläpp
    20 procent mindre utsläpp av växthusgaser. Det är bra, men också vad man kan kräva av en ny generations flygplan. Främst är det nya effektivare motorer som gör skillnad. Men även flygplanets vikt spelar in. Kompositkonstruktionen är något lättare än den traditionella aluminiumkonstruktionen.

    Belysning som ger "space"
    Blå led-lampor lyser upp innertakets välvda mittdel. Tanken är att det neonfärgade ljuset ska ge en rymligare känsla – som en molnfri himmel. Och tricket fungerar. Det känns verkligen rymligare i flygplansmodellen när ljuset skiftar från vanligt gulvitt till blått. Varför har ingen tänkt på det här tidigare?
    Under långflygningar kan färgtonen och ”temperaturen” på ljuset ändras. Klart och upplyst under måltiderna och dämpade och varma toner när folk ska sova. Och när det är dags att vakna och kliva av planet slår kabinpersonalen på grynings- och dagsljus.

    Mindre buller och skakningar
    Ljudnivån i kabinen kommer att bli som i den större 777:an, hävdar Boeing. Alltså betydligt bättre än på mindre flygplan likt 737:an. Flygplanet har även en ny turbulenskompenserare som gör flighten mindre skakig.

    Här kan du flyga Dreamliner
    December 2011: Tokyo–Peking med ANA.
    Januari 2012: Tokyo–Frankfurt med ANA.
    Vår–sommar 2013: Norwegian börjar flyga till New York.
     
  4. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Missade att det var en Plus artikel som inte alla kan läsa. Men EBGGOT har ju fixat detta :)
     
  5. Jag har hört att nya elektroniska sun shades responstiden är ganska trög.

    Du kan titta på hur det fungerar via Youtube.
    [video=youtube;lVOMPQg7Te8]http://www.youtube.com/watch?v=lVOMPQg7Te8[/video]
     
    Last edited: 1 December 2011
    2 personer gillar detta.
  6. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade ju gått snabbare att dra ner "rullgardinen" själv, men det är ju lite häftigt när det görs automatiskt.
     
  7. Fördelen med det nya systemet är, att cockpiten kan också styra alla sun shade centrallt.
     
  8. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det bra eller dåligt? Jag menar, vill jag titta ut, även om alla vill ha stängt sina "gardiner" så vill jag kunna göra det. Eller har jag inte förstått riktigt vad "Sun shade" innebär?

    Edit: Om jag vill alltså inte ha "solglasögon" effekten påslagen, så vill jag kunna slå av den.
     
  9. Vad jag menade var fördel för piloten. Inte för passagerare.

    Jag vet inte om vilken knapp som har prioritet. Cockpitens eller Passagerarens?
     
  10. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Många flygbolag har ju en säkerhetsregel att fönsterskydden måste vara uppe vid start och landning. Då är det ju enkelt om det kan styras centralt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×