Senaste nytt

Aftonbladet - SAS VD utskälld av personalen

Johan_G

Medlem
Jag ser inget konstigt i att ledningen köper sig lojalitet på det här viset av vissa nyckelpersoner om dessa nu är benägna att hoppa av mitt under brinnande kris, det är enda sättet att rädda situationen. Det som jag tycker är konstigt är att dessa nyckelpersoner är såpass illojala att de utpressar sin arbetsgivare på det här viset i en svår stund. Enligt min mening borde dessa figurer belönas med avsked på grått papper så snart läget stabiliserats och man hunnit söka efter lämpliga efterträdare.

Visst, vi vet inte hur turerna har gått och om några av de här personerna verkligen hotat med att säga upp sig men jag väljer att tillvidare betrakta det hela som ett klassiskt fall av "Ingen rök utan eld.". Om ledningen känt sig tvungna att muta vissa anställda måste det ju ha berott på något. Oavsett hur detaljerna ser ut så tycker jag i alla fall att det är osmakligt och att det tyder på en roffarmentalitet som inte hör hemma i den situation som SAS nu befinner sig i.
 

Moco

Medlem
Det är bra att det tas upp till diskussion eftersom ingen någonsin verkar vilja förstå var pengarna kommer ifrån. Hela affären känns bräcklig med tanke på att dessa enskilda extraordinära insatser torde ha utgjort det dagliga arbetet sedan dag ett.
 

Roger J

Medlem
Det är bra att det tas upp till diskussion eftersom ingen någonsin verkar vilja förstå var pengarna kommer ifrån. Hela affären känns bräcklig med tanke på att dessa enskilda extraordinära insatser torde ha utgjort det dagliga arbetet sedan dag ett.

Håller med. Men vi vet ju såklart inte allt om detta. ledningen lär ju inte varit glad över att ha behövt "muta" nyckelpersoner i denna situation.
 

Alx

Medlem
Det är också intressant att det förekom en diskussion rörande denna s.k. stay-on bonus på Di.se för ett tag sedan. Det anmärkningsvärda då var att en facklig representant påstod att ledningen inte ens hade skrivit in något krav på att personerna stannade kvar i SAS. Enligt denne hade bonusar delats ut till flera s.k. nyckelpersoner som tagit emot bonusen och sedan sagt upp sig.

Om det stämmer bör ju den/de som skrivit under avtalet om stay-on bonus avgå. Ett pinsamt amatörmässigt skrivet avtal som ju i så fall helt saknar värde för SAS.

Personligen har jag ingenting emot bonusar så länge de finansieras av privata aktieägare. Då är det bara en sak mellan aktieägarna och de anställda. Jag motsätter mig däremot alla former av bonusar i skattefinansierade verksamheter. SAS har de senaste åren levt på skattemedel och staterna som storägare borde ta sitt ansvar och säga ifrån.
 

nilsson

Medlem
Det är bra att det tas upp till diskussion eftersom ingen någonsin verkar vilja förstå var pengarna kommer ifrån. Hela affären känns bräcklig med tanke på att dessa enskilda extraordinära insatser torde ha utgjort det dagliga arbetet sedan dag ett.

Nu var väl det här arbete som gjordes utöver det dagliga arbetet, för att förbereda höstens hallaballå, om jag läst rätt. Men att SAS-ledningen inte har smidigheten att märka pengarna "övertid" visar på dålig PR-framförhållning.
 
Toppen