Senaste nytt

Aftonbladet - SAS VD utskälld av personalen

Lonelyflyer

Medlem
trist
inte den typ av publicitet man behöver när det ska samlas krafter och dra åt samma håll
Men samtidigt har jag tappat intresset av att läsa Aftonbladet..
 

MarcusC

Medlem
Ingen bra PR helt klart....i synnerhet när personalen får göra stora eftergifter...så förstår man det reageras.
 

Mickey

Medlem
Skrattretande att dem i ledande position som försatt SAS med negativa resultat år efter år skall få en bonus medans dem som ser till att kunderna kommer i tid och får den service dem förväntar sig får sämre villkor.
 

Alx

Medlem
Jag noterar att EN anställd tycks ha fattat galoppen fullt ut. Den sista som AB refererar till som ställde frågan om hur de tror att passagerarna kommer att ta besparingarna på den redan nästintill obefintliga servicen samtidigt som bolaget ger höga bonusar. Jag blir så glad när man ser att det fortfarande finns någon enstaka SAS anställd som inser att deras arbeten helt hänger på passagerarnas vilja att fortsätta att resa med SAS.

Jag håller helt med om osmakligheten i att dela ut bonusar i SAS situation. Det är så osedvanligt dumt och korkat att ägarna borde säga ifrån en gång för alla. Men att påstå att SAS personal går på knäna och sliter ut sig för att rädda bolaget är ju ett skämt. Kom igen med gnället när lönenivåerna och arbetsvillkoren är i närheten av lika låga som andra motsvarande lågutbildade yrkesgrupper i samhället får.
 

Joshua

Medlem
ALX, precis min reaktion också.

Vad tycker dess (SAS) kunder, det är inte minst så viktigt samtidigt så alla bör (?) veta hur illa det smakar att samtidigt ge bonus till "chefer" som "normala arbetare" måste gå ner i lön/förändrad arbetssituation...
Men att kunden (ta migsjälv som exempel) som reste ARN-CPH idag i Economy och önskade en kaffe samt lite bubbelvatten då vart tillbedd att betala 20sek för bubbelvattnet... (fick nöja med vanligt vatten då korten låg i hyllan ovanför och jag hade fönsterplats) bara en liten skitsak som jag egentligen vet gällande detta bolag men för många är detta en välidgt allvarlig sak när man läser/hör så kallade chefer får bonusar gällande miljonbelopp som vi ej vet vad de är baserade på... (kan säkert eventuellt vara rättfärdiga osv men men...)
 

Roger J

Medlem
Nu gällde ju dessa bonusar inte ledningen utan vissa medarbetare med nyckelkompetenser där man uppenbarligen ville förvissa sig om vissa åtaganden från dessa under en period. Nu vet vi ju inte exakt hur dessa uppgörelser såg ut och vad de innebar för dessa nyckelpersoner, men det blir såklart svårkommunicerat mot övrig personal. Detta var ju inga normala bonusar som föll ut lite olyckligt utan ledningen lär ju haft en ordentlig anledning.
 

Palazzi

Medlem
Osmakligt, men kan det ha varit ett nödvändigt ont..? Om man sänker löner och kapar bonusar för de allra bästa (det kan jag iofs inte bedöma) vem vill då stanna kvar i bolaget? Kompetenta människor har ju ofta den egenheten att de ganska lätt får nya jobb....

Vilken anställd med hög kompetensnivå vill jobba för ett företag som varken ger bra lön eller delar ut bonusar. Jämför gärna med företag i samma storleksklass... Risken är ju att SAS då får "bottenskrapet" i ledningsnivån, de som ingen annan vill ha...

Bara en fundering..
 

Joshua

Medlem
Palazzi
Helt enig.

Dock lär vi (eller personalen) få reda på vilkan grunder dessa utbetalas, därav klingar detta väldigt illa i många öron.

Kan ta ett exempel på mitt företag när jag hade en annan posetion som många skulle förknippa som en "vanlig arbetare" där jag fick höra att en fick ett sex siffrigt belopp i bonusen för att nå ett mål, när jag som involverad viste att den personen påverkade detta till kanske 20%... Sedan vet man att oftast med dessa "rewards" finns även ett visst ansvar som många inte tänker på att när/om det går på skit får samma person försvara det hela och då funkar inte kommentaren att jag kunde bara påverka detta till en viss del (ca 20%)

Men oavsett så är detta alltid olyckligt, tror vi alla kan tänka tanken att sänka lönen med x kronor samtidigt som en annan inom bolaget får en bonus i miljonklass utan en enligt dig förklarlig anledning skulle verka smått irreterande....
 

Roger J

Medlem
Upprepar igen att ingen i ledningen verkar kommit ifråga för denna stay on-bonuslösning. Ledningen har uppenbarligen ansett sig behöva knyta upp ett antal nyckelpersoner med specialkompetens under en period mot en extra engångsersättning. Om jag förstått det rätt.
 
Toppen