Senaste nytt

AF447 final report släpps idag

Nemo

Medlem
Oj... det där var faktiskt ganska läskigt att läsa.
Som lekman med facit i hand och sittandes i soffan med oändlig betänketid ser det ut att vara grundläggande fel i hanteringen. Om jag förstår det rätt så har styrman under hela förloppet stegrat planet. Och det har inte uppmärksammats av de andra. Vad säger piloterna på bc: är det till nackdel att kapten/styrman inte känner av i styrspaken vad den andra gör? Varför finns inte den här fysiska kopplingen?
 

agehall

Medlem
Nemo: Nu är jag inte pilot, men visst vore det väl bra om man fick feedback om vad den andra spaken gör på en Airbus. (Jag undrar varför man valt att inte ha det så! Någon som vet?) Men flyger man Airbus så bör det vara något man känner till och inte störs allt för mycket av.

Det jag tycker är uppenbart är att två saker gick riktigt snett på AF447. Kommunikationen verkar inte ha funkat och man verkar inte heller ha vidtagit korrekta åtgärder för att flyga utan korrekt hastighetsindikation.

Visst är det enkelt att sitta hemma i soffan, läsandes en rapport, att säga att detta är uppenbart, men samtidigt ska man komma ihåg att det är sådant här som piloter har betalt för att kunna hantera. Det var ändå inte ett katastrofalt fel utan en högst hanterbar situation som slutade i en katastrof.
 

JonW

Medlem
Att kaptenen inte var på plats från början ska väl inte spela någon egentlig roll - jag menar att de andra piloterna bör ju vara utbildade/tränade för alla tänkbara och till viss del otänkbara situationer. Att vara kapten är ju att vara befälhavare och "högste chef" ombord och han kan ju faktiskt bli plötsligt sjuk...
.
Så borde det ju vara.
Men flera haveriutredare påtalar faktiskt att man borde ha kallat på kaptenen i ett tidigare skede. Sen tog det väldigt långt tid innan kapten väl infann sig.
På ett tidigt stadium beklagar han sig över att han bara sovit en timme natten innan, och därför inte är i form (Orsaken kan man ju bara spekulera i...) Detta kan ha bidragit både till att man drog sig för att väcka honom, att han infann sig sent, samt att han närmast verkade vara i trance när han kom tillbaka.

(Det nämns nånstans också i förbigående att co-piloterna tillbringat 3 dagar i Rio. Vilket kanske också öppnar för spekulationer om hur dessa dagar/nätter tillbringats, och vilken form männen är i.)

Hur som helst kan man som ofta vid stora katastrofer konstatera att det i regel är många samverkande faktorer som utlöser dem.
 

majer

Medlem
Riktigt skrämmande att Air France anställt piloter som inte ens kan flyga, undra hur många fler det finns, och hur mycket värre det blir i framtiden med ännu mer system där datorn sköter allt?

Nu har jag dessvärre ingen källa för mitt kommande påstående;
Vill minnas att AF tidigt efter katastrofen gick ut och sa att det inte var något fel på deras piloter eller -utbildningar. Därmed känns det som om AF inte har något intresse i att förhindra att detta ska hända igen. Den inställningen får i alla fall mig att välja bort AF.

Samtidigt undrar jag vad motsvarande situation skulle resultera i om detta istället drabbat t ex LH/BA/SK ... ?
 

Concorde

Founding Member
Detta stärker min inställning att inte flyga AF:
Report: Air France B772 at Paris on Nov 16th 2011, continued to descend despite go-around

25 meter från CFIT. Herregud.


The French BEA released their final report in French (English version released on Jan 29th 2014) complaining, that the cockpit voice had been deleted prior to the BEA getting access to it although the crew initially had preserved the recordings, and concluding the probable cause of the serious incident was:

inadequate monitoring of flight parameters by the flight crew.

Contributing factors:

- Partial execution of the go-around procedure
- Inadequate management of the automatic systems during execution
- The conflict of plans of action between respecting the operators instruction and continuing the landing, which seemed to be safely possible according to the manufacturer.



Jo det känns förtroende ingivande.
 
A

Aurora

Guest
Fyldig og velskrevet artikkel om AF447 - som tar opp mangelen på practical flying abilities blandt piloter i dag, mangelen på CRM i enkelte selskaper og en rekke uheldige hendelser....

Should Airplanes Be Flying Themselves? | Vanity Fair

The Human Factor
Airline pilots were once the heroes of the skies. Today, in the quest for safety, airplanes are meant to largely fly themselves. Which is why the 2009 crash of Air France Flight 447, which killed 228 people, remains so perplexing and significant. William Langewiesche explores how a series of small errors turned a state-of-the-art cockpit into a death trap.
 

sammyj

Medlem
Tack för länken intressant artikel. Fastnade vid nedanstående del, komplexitet är en stor del av vardagen.

Complexity means you have a large number of subcomponents and they interact in sometimes unexpected ways. Pilots don’t know, because they haven’t experienced the fringe conditions that are built into the system.

I was once in a room with five engineers who had been involved in building a particular airplane, and I started asking, ‘Well, how does this or that work?’ And they could not agree on the answers. So I was thinking, If these five engineers cannot agree, the poor pilot, if he ever encounters that particular situation . . . well, good luck.”
 

011430121

Medlem
I söndags på ARN snurrade Prio taggade väskor redan på band 7.
Vi hade landat från MAD, maskinen parkerade på gaten näst närmast terminalen på F piren satt på rad 2, kunde inte tagit mer än 3-4 minuter efter det att vi parkerat så var bagaget på bandet!
 
Toppen