AF slår till igen med ifrågasatt diversion till Damascus

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Paby, 18 Augusti 2012.

  1. Paby

    Paby Medlem

    In short. AF opererar 562 CDG-Beirut i onsdags. En route bestäms att flighten inte ska landa i BEY pga oroligheter på motorvägen till/från flygplatsen. Man har Amman som alternate men bränslet räcker inte för att ta sig dit så flighten går till Damascus. I DAM kan inte crew att betala för refueling med kreditkort pga sanktionerna mot Syrien så besättningen börjar skramla cash bland passagerarna. I slutändan lyckas AF betala utan pengar från passagerarna, får lite bränsle i tankarna och flighten lämnar DAM till Larnaca för att där tanka fullt och når därefter slutdestinationen BEY.

    Den mesta mediatäckningen handlar givetvis om det komiska i att fråga passagerarna om cash för bränslet (det tillhör inte vanligheterna för västeuropeiska flygbolag) men mer intressanta vinklar är de som, vad det verkar, på goda grunder ifrågasätter AFs sätt att operera flighten.
    - AMM väljs som alternate men utan tillräckligt med bränsle för att faktiskt kunna ta sig dit.
    - AMM väljs som alternate trots att det skulle krävas ett speciellt tillstånd för att ta sig dit genom syriskt luftrum kvälls/nattetid. En omväg runt Syrien hade krävt att ordentligt mycket mera bränsle funnits ombord.
    - DAM är mitt i en zon nära definitionen inbördeskrig. Säkerheten på flygplatsområdet är inte tillfredsställande och i området runt flygplatsen finns mobilt luftvärn i händerna på mindre nogräknade personer.

    Jag har sagt det förut och säger det igen. AF verkar ha någonting ruttet i sin säkerhetskultur och kulturen i vilken man driver bolaget.
     
    Last edited: 18 Augusti 2012
  2. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Flera jag talat med inom flygindustrin (allt från analytiker, piloter, olycksutredare) säger samma sak. Something is not right within Air France. Too many poor and baffling decisions at an alarming pace.

    En bekant arbetar med flygsäkerhet internationellt med god insikt och säger att hon aldrig kommer flyga AF :(
     
    1 person likes this.
  3. Har hittat en länk men skälet till varför AMM "was abandoned" framgår inte.

    Air France asked passengers to pay for fuel after diversion | Ya Libnan | World News Live from Lebanon

    Det vore intressant att få reda på. Jag tror inte på bränslebrist med tanke på att det istället anges som skäl till varför man inte flög till Larnaca på Cypern sedan omledning till Amman avbrutits samt med tanke på att Amman bara ligger 20 mil bortom Beirut. Låter iaf troligare än att bränsle saknats till Amman.

    Konstigt är också varför man ej kunde välja Larnaca när man fick reda på situationen en hel timme före landning, man bör då ha varit mycket nära Cypern. Är fastlagd diversion verkligen så stel?
    Syriskt luftrum måste man väl inte passera för att nå Amman, israeliskt bör funka. Det var ju inget arabiskt bolag.
     
  4. Oroligheter på motorvägen till/från flygplatsen är ingenting jämfört med att landa till ett land där inbördeskrig pågår fullt.
    Hur resonerade dem?:confused:
     
  5. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma säger en kompis till mig som jobbar på ett internationellt försäkringsbolag.
     
  6. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Konspirations teorierna säger att man gjorde en drop utav Special Forces inför den kommande kuppen mot Assad...
     
    2 personer gillar detta.
  7. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte ex Lockheed C-130 Hercules eller Boeing C-17 bättre lämpade för militära operationer än Air France plan?
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Den dag KLM inför premium ekonomi (dvs riktig sådan, inte som deras economy comfort) så kommer jag sluta titta på AF helt.
     
  9. Paby

    Paby Medlem

    Ja, jag kör stenhårt på den regeln också. Känns säkrast så.
     
  10. Jacob

    Jacob Medlem

    Tydligen handlade problemet inte bara om bränsle utan om att planet inte fick tillstånd av ATC att flyga raka vägen från Beirut till Amman om man får tro infon från Air France.

    As a reminder, flight AF562 Paris - Beirut, operated by an Airbus A330, took off from Charles de Gaulle airport at 5:49 p.m. (Beirut time) / 4:49 p.m. (Paris time), with 174 passengers and 11 crew members on board.

    The rapid deterioration of the security situation in Beirut in the early evening led the Company to decide, together with the Captain, to divert the flight to Amman.

    As the usual flight paths between Beirut and Amman were unavailable, and given the remaining amount of fuel on board, the crew finally decided to land in Damascus.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×