Det är ju helt sanslöst att starta utan att avisa, nu var det ju mest torrsnö som är ganska lätt och det mesta blåste ju av.
Att påstå att det känns lika säkert att åka med Aeroflot som med SAS och Norwegian då har man is i magen.
Okey...jag skulle nog kanske ändå föredra SK eller DY
, men SU har en ny flotta och tror knappast även Europeiska flygsäkerhetsmyndigheter skulle godkänna Aeroflot om de har upprepade säkerhetsproblem? Dagens Aeroflot har inte så mycket kvar från Sovjettiden!? Andra mindre ryska bolag har säkerligen en mycket mer tvivelaktig säkerhet men Aeroflot,Transaero,S7 känns som etablerade internationella aktörer med ambitioner.
Jag googlade incidenten och kan väl erkänna jag blir lite konfunderad även om Aeroflots säkerhet känns ok...men svaret från piloter och Aeroflot lämnar en del frågor...
"Koldunov and Chalik's statement (be prepared, you won't believe these words): There are no violations whatsoever and this can be clearly seen on the video - snow has been blown off instantly [really ?!] during takeoff roll and therefore definitely didn't affect aerodynamics [really ?!] and safety. Safety is our priority."
http://www.pprune.org/rumours-news/482248-take-off-snow-wing-10.html