Aeroflot - missad connecting flight - ersättning?

Diskussion i 'Skyteam' startad av Kris, 27 Juli 2016.

  1. Kris

    Kris Medlem

    Ort:
    Köpenhamn
    Land:
    Danmark Danmark
    Fick en fråga från en kollega som jag inte riktigt kunde svara på. Vänder mig till er alla för input. Detta är en återberättad historia, så jag har inte koll på alla detaljer själv.

    Detta har hänt
    Kollegans svärmor åkte Dehli-Moskva-Stockholm med Aeroflot (på bokad t&r biljett). 1h45min transfertid i Moskva. Ankommen till Moskva gick svärmor direkt till Gate31, som var förtryckt på boardingpasset (printat i Dehli). Emellertid ändrades gate till Gate6 någon gång under väntetiden i Moskva. Svärmor började baxa sig bort till Gate6 efter detta uppmärksammats (via utrop) men på grund av låg mobilitet och ”letande” efter gaten hann hon inte i tid till gaten. Personal var kvar vid gaten när hon kom fram, men gaten var stängd.

    Aeroflot erbjöd absolut inte ombokning (då de klassade det som no-show) av Moskva-Stockholm utan erbjöd endast försäljning av en ”dyr” businessclass-biljett (enligt utsaga skulle det funnits Y-biljetter tillgängliga på Aeroflots hemsida; dottern kollade upp detta i realtid telefonledes). Dessutom blev hela hemresan annullerad (betraktades som no-show och därmed avbruten multi-segment-resa)


    Next step?
    Det är ju lite klurigt med ovana resenärer och i synnerhet gamla människor som inte alltid hänger med vid snabba ryck (relativt begrepp...). Finns det någon som varit med om en liknande situation? Någon chans att Aeroflot kan tänkas ha gjort fel eller vara helt/delvis ansvariga för merkostnader? Antingen regelmässigt eller som goodwill? I mina ögon känns det lite maxat att Aeroflot håller så stenhårt på no-show-begreppet i detta fall.

    Jag har själv bara råkat ut för ett liknande scenario en gång (med Lufthansa). Men då löste det sig utan problem.
     
    Gus gillar detta.
  2. Kris gillar detta.
  3. Aeroflot

    Aeroflot Företagsrepresentant

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej Kris,
    Vi beklagar verkligen den situation som uppstod i samband med din kollegas mors resa.
    Sheremetyevo är en flygplats, med så kallad Minimum Connection Tid (MCT), där den kortaste
    tillåtna transfertiden är mellan 50 min. till 70 min. beroende på vilken terminal man ankommer,
    respektive reser vidare från. Flygplatsen anses generellt vara en av de enklaste flygplatserna att
    byta flyg på, pga. korta gångavstånd samt nödvändiga tåg på grund av långa avstånd.
    Gällande den situation som uppstod, får vi be din kollega eller mor att kontakta oss här i Stockholm
    om det är något vi kan stå till tjänst med, t.ex. kan vi erbjuda assistans vid hennes nästa resa.
    Vänlig hälsning,
    Johan Magnus Eriksson
    Regional Sales Manager
    Scandinavia and Finland
    +46859361800 eller +46707770586
     
    pep gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Spontant skulle jag säga att hon inte har någon rätt till ersättning utöver goodwill. Har man problem med att röra sig och/eller är ovan att flyga bör man nog be om assistans för att säkerställa att byten blir rätt.

    Det är här det gick fel. Egentligen är det ett oskick att trycka ut gater på boardingkort för flighter mer än ett par timmar framåt i tiden. Gater kan ändras rätt ofta och man bör alltid kontrollera att aktuell gate innan man går någonstans på en flygplats. Så tyvärr blev hon nog lurad av outstation i Dehli här...
     
    pep gillar detta.
  5. Incredible India!
     
    Kris, Tommy och agehall gillar detta.
  6. Kris

    Kris Medlem

    Ort:
    Köpenhamn
    Land:
    Danmark Danmark
    Agree. Gjorde samma kortfattade analys själv.

    Kruxet här är väl (som ganska ofta diskuterat på vårt forum) att skillnaden mellan en van resenär och en sällan-åkare generellt sätt är ganska stor. Personligen litar jag aldrig på gate# som är förtryckta och dubbelkollar alltid. Men om det är den första eller en av få flygresor man gör i sitt liv är utgångspunkten dramatiskt annorlunda.
     
    agehall och Dr. Miles gillar detta.
  7. Kris

    Kris Medlem

    Ort:
    Köpenhamn
    Land:
    Danmark Danmark
    Tack för snabbt svar, även om det inte var i linje vad jag (proxy) hade förväntat mig.
    Kanske läge att skrota (eller åtminstone granska) processen att skriva ut gate-nummer i förväg vid connecting flights?
     
    Peter Hagander, agehall och Dr. Miles gillar detta.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det är något som antagligen ställer till mer än det hjälper. Om det står något litar en ovan passagerare på det. Står det inget kollar alla på monitorerna för att se vart de ska.
     
    pep och Dr. Miles gillar detta.
  9. JoelG

    JoelG Medlem

    Tycker det borde vara praxis att respektive flygs gate inte anges förrän 40 minuter för inrikes/europeiska flighter och 90 minuter för Intercontinental som det görs på många flygplatser (dock inte Arlanda...) Det får resenärerna att vara mer alerta.
     
  10. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju dock extremt irriterande. Ofta har de rätt god planering och när det sker gate-ändringar tycker jag de flesta flygplatser i alla fall i Europa brukar vara väldigt tydliga med det i gaten.

    Däremot håller jag med om att skriva ut gate långt i förväg (eller ens alls) på boardingkorten. Bättre att bara ha skärmarna som alltid uppdateras. Bara ingen följer efter BAAs påhitt för att få folk att vara kvar bland butikerna. Det är ju bara irriterande.
     
    Holloman och Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×