Kris
Medlem
Fick en fråga från en kollega som jag inte riktigt kunde svara på. Vänder mig till er alla för input. Detta är en återberättad historia, så jag har inte koll på alla detaljer själv.
Detta har hänt
Kollegans svärmor åkte Dehli-Moskva-Stockholm med Aeroflot (på bokad t&r biljett). 1h45min transfertid i Moskva. Ankommen till Moskva gick svärmor direkt till Gate31, som var förtryckt på boardingpasset (printat i Dehli). Emellertid ändrades gate till Gate6 någon gång under väntetiden i Moskva. Svärmor började baxa sig bort till Gate6 efter detta uppmärksammats (via utrop) men på grund av låg mobilitet och ”letande” efter gaten hann hon inte i tid till gaten. Personal var kvar vid gaten när hon kom fram, men gaten var stängd.
Aeroflot erbjöd absolut inte ombokning (då de klassade det som no-show) av Moskva-Stockholm utan erbjöd endast försäljning av en ”dyr” businessclass-biljett (enligt utsaga skulle det funnits Y-biljetter tillgängliga på Aeroflots hemsida; dottern kollade upp detta i realtid telefonledes). Dessutom blev hela hemresan annullerad (betraktades som no-show och därmed avbruten multi-segment-resa)
Next step?
Det är ju lite klurigt med ovana resenärer och i synnerhet gamla människor som inte alltid hänger med vid snabba ryck (relativt begrepp...). Finns det någon som varit med om en liknande situation? Någon chans att Aeroflot kan tänkas ha gjort fel eller vara helt/delvis ansvariga för merkostnader? Antingen regelmässigt eller som goodwill? I mina ögon känns det lite maxat att Aeroflot håller så stenhårt på no-show-begreppet i detta fall.
Jag har själv bara råkat ut för ett liknande scenario en gång (med LH). Men då löste det sig utan problem.
Detta har hänt
Kollegans svärmor åkte Dehli-Moskva-Stockholm med Aeroflot (på bokad t&r biljett). 1h45min transfertid i Moskva. Ankommen till Moskva gick svärmor direkt till Gate31, som var förtryckt på boardingpasset (printat i Dehli). Emellertid ändrades gate till Gate6 någon gång under väntetiden i Moskva. Svärmor började baxa sig bort till Gate6 efter detta uppmärksammats (via utrop) men på grund av låg mobilitet och ”letande” efter gaten hann hon inte i tid till gaten. Personal var kvar vid gaten när hon kom fram, men gaten var stängd.
Aeroflot erbjöd absolut inte ombokning (då de klassade det som no-show) av Moskva-Stockholm utan erbjöd endast försäljning av en ”dyr” businessclass-biljett (enligt utsaga skulle det funnits Y-biljetter tillgängliga på Aeroflots hemsida; dottern kollade upp detta i realtid telefonledes). Dessutom blev hela hemresan annullerad (betraktades som no-show och därmed avbruten multi-segment-resa)
Next step?
Det är ju lite klurigt med ovana resenärer och i synnerhet gamla människor som inte alltid hänger med vid snabba ryck (relativt begrepp...). Finns det någon som varit med om en liknande situation? Någon chans att Aeroflot kan tänkas ha gjort fel eller vara helt/delvis ansvariga för merkostnader? Antingen regelmässigt eller som goodwill? I mina ögon känns det lite maxat att Aeroflot håller så stenhårt på no-show-begreppet i detta fall.
Jag har själv bara råkat ut för ett liknande scenario en gång (med LH). Men då löste det sig utan problem.