Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

palmen

Moderator
Fick ett mail med info om nya förmåner som Aegean Gold.
Det finns numera en dedikerad support-linje för gold members
Man kan även välja sittplats gratis som gold och premium seats kostar 50% mindre än normalt.

Har bara åkt ekonomi med aegean på 2 flighter och det var kortare hop inom Grekland och där blev jag placerad på första raden.
 
Fick ett mail med info om nya förmåner som Aegean Gold.
Det finns numera en dedikerad support-linje för gold members
Man kan även välja sittplats gratis som gold och premium seats kostar 50% mindre än normalt.

Har bara åkt ekonomi med aegean på 2 flighter och det var kortare hop inom Grekland och där blev jag placerad på första raden.
Den nya supportlinjen är positivt. Det andra är tyvärr bara försämringar då man tidigare kunde ringa in som guld och välja alla platser kostnadsfritt för alla personer på samma bokning.
 

fleetheseen

Medlem
Efter att Aegean införde sina nya regler (2015 eller 2016?) för GOLD som gjorde att man inte längre blev guldmedlem tills vidare utan var tvungen att komma upp i ett visst antal poäng per år så har jag funderat över hur många A3*G resenärer som sållats bort. Är det några siffror som släppts av Aegean? Det vore intressant att veta hur många som bara kämpade för sitt guld en enstaka gång och sedan inte brydde sig mer.
 

palmen

Moderator
Då var den "svåra" biten avklarad även för i år.
1 flight ARN-LAX i SAS Plus för 2600 kronor (enkel) gav mig 11.000 poäng och behöver bara göra 2 flighter till med Aegean (har redan gjort ARN-ATH-LHR en gång).
Priset för London via Aten ligger på ca 1000 kronor i billigaste flexibla bokningsklass (som är uppgraderingsbar med sina vouchers till business).

Kommer troligtvis lägga en till London-resa i november på samma sätt.
200% intjäning på SAS Plus biljetter är en riktig sweetspot. Man kan nästan återkvala till guld helt och hållet på att enbart åka ARN-LAX-ARN med SAS Plus (kostade 5200 på kampanj), man saknar dock 2000 poäng då för guldet när man tar det enbart på poäng och inte med 4 Aegean flighter också.
 

fleetheseen

Medlem
Otroligt bra tips palmen! Tack för detta. Själv harvar jag på med småresor hit och dit och är bara halvvägs än så länge men har å andra sidan ända till november på mig. En långresa till Nigeria med Ethiopian Airlines hoppas jag dock kommer generera en del.

Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.
 

Dr. Miles

Expert
Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.
Det är bara kolla avståndet på GCmap och multiplicera med x % som står på Agean Airlines Miles+Bonus webbsida.
 

palmen

Moderator
Otroligt bra tips palmen! Tack för detta. Själv harvar jag på med småresor hit och dit och är bara halvvägs än så länge men har å andra sidan ända till november på mig. En långresa till Nigeria med Ethiopian Airlines hoppas jag dock kommer generera en del.

Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.
För att kvalificera på dessa låga nivåer (12.000 miles och 4 aegean flighter) måste man redan vara Aegean Gold.
Börjar man från 0 måste man först kvalificera för Aegean Silver och sedan kvalificera för Aegean Gold också. När man väl har gold är det väldigt enkelt att återkvala dock, därför jag gör det varje år. Krediterar en longhaul i plus (gick bra förra året att ändra en plusgrade resa till Aegean intjäning) samt 4 Aegean flighter som bokas i billigaste flexibla bokningsklass och uppgraderas till Business.
 

fleetheseen

Medlem
Själv återkvalificerar jag genom att skrapa ihop 24 000 poäng varje år utan Aegean-flygningar. Detta eftersom jag helt enkelt sällan bereds möjlighet att flyga med A3 i mitt arbete. Men efter att ha läst ditt inlägg känns det ju otroligt lockande att lägga det privata resandet på att ta den betydligt smidigare vägen via 12.000 miles och 4 Aegean flighter istället. Det blir nog till att sikta på det nästa år...
 

Dr. Miles

Expert
Själv återkvalificerar jag genom att skrapa ihop 24 000 poäng varje år utan Aegean-flygningar. Detta eftersom jag helt enkelt sällan bereds möjlighet att flyga med A3 i mitt arbete. Men efter att ha läst ditt inlägg känns det ju otroligt lockande att lägga det privata resandet på att ta den betydligt smidigare vägen via 12.000 miles och 4 Aegean flighter istället. Det blir nog till att sikta på det nästa år...
Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).

Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.
 
Toppen