Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

Basic till Guld:
72000miles eller 36000miles & 6 ben med Aegean eller Olympic inom 12 mån.
Nej, klockan återställs när man uppnår silver för första gången och sedan har man ytterligare 12 månader på sig för att komma upp till guld. Man måste även tänka på att det går några processing-dagar från att man uppfyller kraven till silver tills man faktiskt får uppgraderad status. Under dessa processing-dagar har man ingen nytta av flyga ihop statusmiles. Det är därför förvirrande att se processen basic->guld som en process, det är i själva verket tre processer:
1. Basic->silver
2. Vänta några processing-dagar
3. Silver->guld.
 

palmen

Moderator
Intjäningen ändrades för ca 2 år sedan enligt det @MangeEricson skrev.
När man väl är guld krävs det bara 12k miles + 4 flighter med Aegean/Olympic, eller 24k miles.
Det är av denna anledning jag håller kvar vid mitt Aegean gold. Så oerhört lätt att återkvalificera och jag får 2 resor till London i processen, eller en resa till grekiska övärlden.
 

Smuffe

Medlem
Jag skulle ha slitit lite hårdare för att få det för ett par år sedan när det var simpelt att uppnå guld.
Nu verkar det vara lättare att få guld från basic med SAS...
Anledningen till varför många sneglade på A3 och TK var ju bland annat för att framförallt A3 hade så sjukt enkelt att uppnå guld och som du @palmen skriver, ännu lättare att behålla statusen.
 

palmen

Moderator
Jag skulle ha slitit lite hårdare för att få det för ett par år sedan när det var simpelt att uppnå guld.
Nu verkar det vara lättare att få guld från basic med SAS...
Anledningen till varför många sneglade på A3 och TK var ju bland annat för att framförallt A3 hade så sjukt enkelt att uppnå guld och som du @palmen skriver, ännu lättare att behålla statusen.
Det är fortfarande enkelt men kräver 6 flighter med Aegean. ARN-LAX i sas plus ger 200% intjäning just nu, dvs ca 11000 poäng. Krediteras en sådan flight och flyg ARN-ATH-LHR en lördag för ca 700 kronor och hem på valfritt sätt från London dagen efter. På detta blir du silver och måste efter det göra en tur och retur till LA eller SF i plus och flyga 4 Aegean segment. Totalt pris för dessa flyg blir under 15000 kronor. Om du krediterar alla 4 sas flighter till Aegean kommer du ha ca 45k poäng på kontot som räcker till tur och retur i Business inom Asien.
 

igelkotten

Medlem
Viktigt att komma ihåg att räkningen börjar om när man blivit silver, vilket innebär att det är klokt att timea sina 2 legs med aegean. T ex göra de först, så att överflödiga miles som t ex kommer från en stor resa faktiskt räknas mot guldet istället för att hamna i silverintjäningen. Exempel: Om du flyger 15000 miles först, och sedan flyger 2 legs, så kommer de 3000 "överflödiga" brunnit inne i fel intjäningsperiod. Gör du istället 2 legs först, så fördelas milesen korrekt.

Processing-dagarna som nämnts här ovan spelar ingen roll. Har nyligen haft en vän som kvalat till A3G där överflödiga milesen i samband med statusuppgradering (basic --> silver) hamnade på silver-intjäningen så fort de nått brytpunkten.
 

Smuffe

Medlem
Det är fortfarande enkelt men kräver 6 flighter med Aegean. ARN-LAX i sas plus ger 200% intjäning just nu, dvs ca 11000 poäng. Krediteras en sådan flight och flyg ARN-ATH-LHR en lördag för ca 700 kronor och hem på valfritt sätt från London dagen efter. På detta blir du silver och måste efter det göra en tur och retur till LA eller SF i plus och flyga 4 Aegean segment. Totalt pris för dessa flyg blir under 15000 kronor. Om du krediterar alla 4 sas flighter till Aegean kommer du ha ca 45k poäng på kontot som räcker till tur och retur i Business inom Asien.

Det är ett helt klart vettigt alternativ men svårare att genomföra för mig i verkligheten då jag är bosatt i Manila.
Jag har två resor till Sverige, min retur med Turkish och sedan sitter jag och ser över alternativen för de två ARN-MNL-ARN mellan juni och september samt oktober och öppen ombokningsbar 12 månaders...
 

palmen

Moderator
Det är ett helt klart vettigt alternativ men svårare att genomföra för mig i verkligheten då jag är bosatt i Manila.
Jag har två resor till Sverige, min retur med Turkish och sedan sitter jag och ser över alternativen för de två ARN-MNL-ARN mellan juni och september samt oktober och öppen ombokningsbar 12 månaders...
Hong Kong med SAS är nästan lika bra intjäning om det går att få ihop.
 

Smuffe

Medlem
Jag kikar på det oxå...
Har alternativet SK Plus, bokningsklass A för 7978kr och Cebu Pacific eco för 1075kr.
Väljer jag att lägga Turkish flighten till Stockholm ger det 17300 EB.
Aegean ger 20398 M&B miles och fortsätter jag samla hos Turkish blir det 25321 M&S miles...
Med två returer i SK Plus blir det 24K EB, 40776 M&B och 30584 M&S miles enbart med SAS.

Hmm... Dilemmans dilemma...
Ska jag fortsätta att satsa på mitt mål att nå min första First på poäng hos SAS?
Cirka 65K + de 24K jag har dragit in i oktober.

Ska jag satsa på Turkish där jag kommer bli silver sista april och få ihop 44676 miles plus någon liten skvätt och nå guld?

Eller ska jag satsa på Aegean men som kräver 6 fligher med de?

Btw, SAS Biz landar på 20535kr på de datum som jag behöver resa och då både Go och Plus har riktigt bra priser...

Vad säger du @palmen och ni andra.

Nu handlar den här tråden om A3 men jag hoppas att ni har överseende med mina andra kalkyleringar för de andra bolagens program.
 
Last edited:

E.K

Medlem
Man skall tänka utanför boxen också i djungeln av bonuskort.

Personligen flyger jag alldeles för lite för att kunna uppnå tillräckligt antal med mil till en Förstaklass resa med bonusprogram där milen förfaller efter några år.

Det problemet har man inte med Miles & Bonus än i alla fall. Här kan man i sin lilla lugna takt samla och samla utan att milen förfaller.

En annan stor fördel är Familjekontot där man kan få in slattar av mil från 5 personer vill jag minnas.

Tänk också på att vissa flyg har man ett helt år på sig att efterregistrera hos M & B om inget nyligen har ändrats.

Kolla in detta tips jag skrev ett kvartal ifrån för 2 år sen!! (Lufthansas Miles & Less)

Tips och trix med bonuskort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen