Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

Har flera frågor ang detta..! Hur får ni fram priser med så många stops, söker ni på Matrix och lägger in hur många stop man vill göra eller hur funkar det? Och hur får ni sedan fram vad det ger för antal miles för resp bolag?
En annan sak, jag kollade snabbt på LH´s web, sökte på en business class biljett till LHR via FRA över dagen, pris 6884:-. Hur vet jag hur många miles i Aaegan programmet detta skulle ge mig? Hur får man fram det?
 

Dr. Miles

Expert
Har flera frågor ang detta..! Hur får ni fram priser med så många stops, söker ni på Matrix och lägger in hur många stop man vill göra eller hur funkar det?
ITA Softwares webbsidan, hittar du "Advanced routing codes" under "Destination". Klicka där.
Då kommer en extra ruta som du kan fylla i en kommand.

t ex: Du vill hitta priser av t/r biljetter mellan Stockholm och London via Frankufurt och via Munchen

Departing from: Stockholm Arlanda
LH FRA LH MUC LH

Destination: London Heathrow
LH MUC LH FRA LH

Detta betyder:
ditresan:
  1. Första sträckan med LH flightnummer till Frankfurt
  2. Andra sträckan med LH flightnummer till Munchen
  3. Tredje sträckan med LH flightnummer till London Heathrow
returresan:
  1. Första sträckan med LH flightnummer till Munchen
  2. Andra sträckan med LH flightnummer till Frankfurt
  3. Tredje sträckan med LH flightnummer till Stockholm Arlanda
LH flightnummer betyder inte att det är verkiligen flygs av Lufthansa.
t ex du kan få LH flightnummer mellan Stockholm/ARN och Frankfurt även om det är SAS som flyger.

Om du vill leta en specifik bokningsklass, kan du göra så här:
LH FRA LH MUC LH /f bc=Z

Detta betyder som exempel ovan, men kollar bara på flighterna som har lediga bokningsklass Z platser.

Och hur får ni sedan fram vad det ger för antal miles för resp bolag?
Du kan gå in till Great Circle Mappers webbsida.
Om det är Stockholm/ARN-Frankfurt-Munchen-London/LHR som du vill veta, skriv ARN-FRA-MUC-LHR. Då får du svaret.
Vänligen kom ihåg att varje program har olika intjäningstabell. Vissa ger miles baserad av flygavstånd, vissa ger bara fastpris(miles).


En annan sak, jag kollade snabbt på LH´s web, sökte på en business class biljett till LHR via FRA över dagen, pris 6884:-. Hur vet jag hur många miles i Aaegan programmet detta skulle ge mig? Hur får man fram det?

Aegean ger fastpris(miles) för Lufthansa flighter inom Europa, oavsett faktiska flygavstånd.
T ex: C, D, Z, J klasser i Business Class ger 1,700 miles per sträcka inom Europa(förutom inrikesflyg i Tyskland)

Du kan hitta mer information om hur mycket du tjänar miles på Aegean Miles&Bonus här.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag fick idag, efter över två månaders väntetid äntligen hem mitt Aegean Gold card. Till min stora förvåning så har de sedan 1 juli ändrat giltighetstiden till dec 2014 istället för dec 2013. Plötsligt gjorde det ju absolut ingenting att grekerna tog sjukt lång tid på sig att skicka ut kortet! Nu blev det ju 3,5 år med guldstatus istället! :)
 
Ok, och worldwide så ger business 200% dvs dubbla antalet miles eller hur?
I teorin skulle ARN-DXB med Swiss ge 1700x2+2966x4 = 15264 miles eller är jag ute och cyklar...!?
 

Dr. Miles

Expert
[Business class] Paris-Bangkok t/r, Egyptair, 1,460 EUR(ca 13,500 SEK) inkl. skatter.
Fare basis: JREFR
Bokningsklass: J (150% till Aegean Miles&Bonus)

Flighter Paris-Cairo-Bangkok t/r ger 13,050 miles x 150% = 19,575 miles.
Tillsammans med registreringsbonus 1,000 miles blir man Star Alliance Gold.

Inga alkoholhaltiga drycker erbjuds på Egyptair dock...:rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Ok, och worldwide så ger business 200% dvs dubbla antalet miles eller hur?
I teorin skulle ARN-DXB med Swiss ge 1700x2+2966x4 = 15264 miles eller är jag ute och cyklar...!?

SWISS flighter ger miles baserad av flygavstånd om du krediterar till Aegean Miles&Bonus. Även på flighter inom Europa.

Så kalkyl blir så här.
(ARN-ZRH: 925 miles + ZRH-DXB: 2,966 miles) x 2(t/r) x 200%(i Business class) = 15,564 miles.
 
Toppen