Senaste nytt

Aegean Guld lounge access med icke-Star Alliance SAS-codeshare?

Jag funderar på att flyga med Air Baltic, som INTE är med i Star Alliance, i ekonomiklass. Om jag lägger till en femtiolapp kan jag flyga första legget till Riga som SAS-codeshare. Kommer mitt Aegean Guld ge mig lounge access före mitt första leg om jag väljer codeshare-alternativet?
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr gäller Aegan Miles&Bonus Gold inte för SAS codeshare som inte är opererad av ett av Star Alliance flygbolag.

Så här står det i Star Alliance webbsida.

Star Alliance Gold Customers Travelling in Any Class
  • Customers have access to any Star Alliance member carriers' owned lounges with the Star Alliance Gold logo at the entrance.
  • Customer must present proof of Star Alliance Gold level status via a valid frequent flyer program Star Alliance Gold level card or other valid indication of Star Alliance Gold level status
  • Customer must also present a boarding pass for travel on a Star Alliance flight departing from the local airport
  • Customer is entitled to one guest
  • United Star Alliance Gold customers may only access the United Clubs within the U.S. when travelling in conjunction with a Star Alliance international flight.
och
  • Star Alliance flight: Flights operated under the two letter code of a Star Alliance member carrier
Lounge Access Policy - Star Alliance

Air Baltic är inte Star Alliance member carrier.
 
Det var synd. Men då undrar jag följande, eftersom det är en SAS-codeshare, borde jag inte då kunna checka in vid SAS-incheckningsdiskarna och därmed få ett boarding pass med SAS-logga? Och hur uppmärksamma brukar de vara i loungerna, kollar de upp något i datorsystemet när man skall bli insläppt eller är det bara att flasha guldkortet och boarding passet med SAS-logga så blir man insläppt?
 

Dr. Miles

Expert
Det var synd. Men då undrar jag följande, eftersom det är en SAS-codeshare, borde jag inte då kunna checka in vid SAS-incheckningsdiskarna och därmed få ett boarding pass med SAS-logga?
Jag kan inte uttala mig om hur det är mellan SAS och Air Baltic, men t ex SAS flightnummer opererad av Turkish Airlines, måste man checka in på Turkish Airlines check in desk.
Och hur uppmärksamma brukar de vara i loungerna, kollar de upp något i datorsystemet när man skall bli insläppt eller är det bara att flasha guldkortet och boarding passet med SAS-logga så blir man insläppt?
Det är inte personalen som kollar om du är berättigad till lounge access eller inte, utan en scanner som kollar ditt boardingkort. Mycket sannolikt att det inte går.
 

Bryant

Medlem
Jag har rest på billigaste Air Baltic och har då haft tillgång till lounge som EBG (jag tror men är inte säker att jag även kommit in som A3 guld).

Saxat från SAS.se (så det borde inte vara ett problem för dig)

Reser du med våra partner på en codeshare-flygning (Estonian Air, airBaltic, NextJet, Rossiya, Aeroflot och Icelandair) så har du, med EuroBonus Guld och Diamantkort, Star Alliance Guldkort eller om du har bokat biljett i SAS Business/SAS Plus tillgång till loungen, förutsatt att du har bokat på SAS (med biljettdokument som börjar på 117-). På din bokningsbekräftelse ser du vilket flygbolag som utför din flygning (”operated by”).
 

johhenrik

Medlem
Tyvärr gäller Aegan Miles&Bonus Gold inte för SAS codeshare som inte är opererad av ett av Star Alliance flygbolag.

Så här står det i Star Alliance webbsida.


och

Lounge Access Policy - Star Alliance

Air Baltic är inte Star Alliance member carrier.

Fast det där är generella Star Alliance regler. Har inte SAS specifika för sina lounger och Air Baltic?

Edit: Man kanske ska ladda om sidan innan man skriver för att se om någon annan svarat. :) @Bryant hann före. :)
 
Reser du med våra partner på en codeshare-flygning (Estonian Air, airBaltic, NextJet, Rossiya, Aeroflot och Icelandair) så har du, med EuroBonus Guld och Diamantkort, Star Alliance Guldkort eller om du har bokat biljett i SAS Business/SAS Plus tillgång till loungen, förutsatt att du har bokat på SAS (med biljettdokument som börjar på 117-). På din bokningsbekräftelse ser du vilket flygbolag som utför din flygning (”operated by”).
I mitt fall går routningen ej att boka direkt hos SAS, det kommer inte upp några alternativ alls med Air Baltic-flyg. Om jag bokar via en OTA (Online Travel Agency) finns väl ingen garanti att biljetten börjar på 117, även om första legget är SAS codeshare? Fast det står ju uttryckligen att biljetten måste köpas hos SAS så det är kanske kört ändå, eller vad tror ni?
 

Bryant

Medlem
I mitt fall går routningen ej att boka direkt hos SAS, det kommer inte upp några alternativ alls med Air Baltic-flyg. Om jag bokar via en OTA (Online Travel Agency) finns väl ingen garanti att biljetten börjar på 117, även om första legget är SAS codeshare? Fast det står ju uttryckligen att biljetten måste köpas hos SAS så det är kanske kört ändå, eller vad tror ni?


Jag har aldrig köpt den på SAS.se. Har använt mig v skyscanner sen köpt den billigare. Men det har varit SK8xxx vid något tillfälle och BT vid något annat.

Jag vågar dock inte säga ATT kommer att vara så. Har inte stenkoll på vilken biljettstock jag använt mig av.
 
Jag har aldrig köpt den på SAS.se. Har använt mig v skyscanner sen köpt den billigare. Men det har varit SK8xxx vid något tillfälle och BT vid något annat.
Du menar alltså att du har fått lounge access med BT (kod för Air Baltic) på ditt boarding pass??? Då kanske jag skulle kunna spara den där femtiolappen och ta Air Baltic hela vägen och ändå få lounge access...
 
Toppen