Senaste nytt

Aegean GOLD - När kommer kortet?

EBGGOT

Medlem
Fråga: står det inte "A3*G" på boarding kortet? Som andra *A bolag? Det borde ju lösa biz incheck, lounger, etc
 

PYRZ

Medlem
Fråga: står det inte "A3*G" på boarding kortet? Som andra *A bolag? Det borde ju lösa biz incheck, lounger, etc

Helt korrekt. Kom hem igår och det var inga problem med vare sig lounge access eller prio ombordstigning tack vare A3*G på boardingkortet.
 

Alx

Medlem
Det står A3 *G på boardingkortet, det finns ingen skillnad mellan A3 och andra *A bolag där. Enda skillnaden är väl giltighetstiden som är galet lång jämfört andra *A bolag :)

I SAS fast track funkar normalt sett inte A3 G eftersom A3, likt flertalet andra *A bolag saknar avtal med SAS. Men A3 verkar ju utöka antalet flygplatser där de erbjuder fast track, så med lite tur så... :)
 

PYRZ

Medlem
Med vem flög du och vilken lounge använde du?

SFO-ARN flög med Continental/United efter mycket till och från med ändrade bokningar (original biljett var från Swiss). EWR-DUS-ARN med LH. Hann inte med loungen på SFO pga tidsbrist. På EWR gick jag in på SAS loungen en sväng, men stannade inte kvar så länge där heller. Det såg ut som IKEAs cafe/restaurang.


Tittade de på vad som stod på boardingkortet, eller scannade de det?

På original boardingkorten (från CO) stod inte A3*G, så de scannade vid ombordstidning, vilket inte var ngt problem. När jag gick in på SAS loungen, så kollade de på två olika datorer, där han inte såg att jag var *G på första, men på den andra var det OK enligt honom då. Har dock ingen aning om vad det var för system :) Innan ombordstigning fick jag nya boardingkort från LH, efter att ha bytt plats, där stod det klart oc tydligt *G.
 
Last edited:

PYRZ

Medlem
Update: Fick idag brev från Aegean Miles&Bonus. Öppnade hastigt kuvertet, i hopp om att de hade skickat mitt guldkort (även om man har hört att det tar några månader att få kortet hoppades jag ändå på det). Visade sig dock vara deras "blue", vilket är *Silver. Med tanke på att jag blev uppgraderad till "blue" 9:e september tog det alltså drygt en månad att få det kortet. Så, om grekerna är lika "snabba" på att skicka guldkorten som de är med silverkortet borde jag får mitt guldkort slutet av oktober :) Fortsättning följer.

PS. Silverkortet är giltigt tom 12/2014 !!
 

Alx

Medlem
Update: Fick idag brev från Aegean Miles&Bonus. Öppnade hastigt kuvertet, i hopp om att de hade skickat mitt guldkort (även om man har hört att det tar några månader att få kortet hoppades jag ändå på det). Visade sig dock vara deras "blue", vilket är *Silver. Med tanke på att jag blev uppgraderad till "blue" 9:e september tog det alltså drygt en månad att få det kortet. Så, om grekerna är lika "snabba" på att skicka guldkorten som de är med silverkortet borde jag får mitt guldkort slutet av oktober :) Fortsättning följer.

PS. Silverkortet är giltigt tom 12/2014 !!

Inte för att jag vill göra dig besviken, men mitt silverkort kom också efter ca en månad. Guldkortet tog dock betydligt mycket längre tid för grekerna att skicka ut... Fördelen är ju som tidigare nämnts, den rejält tilltagna giltighetstiden 3-3,5 år som man får även på guldkortet. Det tycker jag förlåter grekernas saktfärdighet i utskicken av korten.

Innan jag fick mitt guldkort ringde jag till Aegean Air och frågade varför det tog sån tid. Svaret då var att kortutställaren har fullt upp. Man undrar ju varför?! ;)

Jag passade även på att fråga om man verkligen inte behövde göra någon endaste flygning under giltighetstiden för att bibehålla statusen. Svaret var ett klart och tydligt NEJ! Det enda man behöver göra är att tjäna in 20.000 nya poäng det sista året av de 3-3,5 åren om man vill få statusen förnyad. Vilket ju möjliggör 2-2,5 år att arbeta sig upp till statusnivå på andra *A bolag där uttag av poäng är mer generösa såsom exempelvis BMI.

Låter det för bra för att vara sant? Glöm inte att flygbolaget är baserat i ett land där man kan få 14 månadslöner på ett år, betalar skatt efter eget tycke och kan få pension från döda släktingar. Ja listan kan ju göras lång över galenskaperna.

OBS! flygbolaget är privatägt och har såvitt jag vet inget med grekiska statens förehavanden att göra. Men kulturen sitter kanske lite djupare rotad än bara i staten? Hur som helst, varför inte dra nytta av att Aegean Air erbjuder guld och gröna skogar för en spottstyver poäng?! ;)
 
Toppen