Senaste nytt

Aegean Airlines expanderar sitt internationella linjenät

Palazzi

Medlem
Fick detta hos Aegean mellan LHR och ATH i april. Har alltid varit varm mat de gånger jag åkt med dem. Tycker för övrigt att de är bland de bästa bolagen inom Europa:)
Visa bifogad bild 7777

Lite kuriosa. Enda möjligheten att ta sig från Sverige till Aten är som sagt med SK eller DY. Innan fanns charter från GOT, ARN och CPH med Novair. Men det blev för dyrt att landa på ATH, så de la ner :( Synd att City Airlines försök inte kom igång heller...

Ser mycket trevligt ut :)

Problemet med Aegean från norden är ju att det bara blir ett alternativ om man ska till en slutdestination i Grekland (under vintern mindre intressant)...

Aten är väl egentligen ganska gynnsamt som flyghub, men de har ju TK & Istanbul så nära inpå, vilket förstör lite för bolaget.
 
Palazzi skrev:

Aten är väl egentligen ganska gynnsamt som flyghub, men de har ju TK & Istanbul så nära inpå, vilket förstör lite för bolaget.


Sedan tar ATH ut höga flygplatsavgifter vilket skulle påverka biljettpriserna. Men annars skulle ju ATH rent geografiskt sett vara en bra hub för flygtrafik österut...:)..om inte IST hade haft den funktionen vill säga...
 

Senator

Moderator
För att en flygplats skall vara en riktig hub krävs den något annat väsentlig, gör det inte det? Tyvärr har inte Grekland producerat några världsledande flygbolag :p

"Hub and Spoke" var ursprunglig Delta som använde:
Spoke-hub distribution paradigm - Wikipedia, the free encyclopedia
What is the Hub and Spoke Model?

För mig är Malpensa ett perfekt exempel. Jag uppfattade att tanken var att ersätta FCO med MXP, men när flygbolagen inte flyttar spelar det ingen roll. När Denver International Airport (DIA, IATA: DEN) öppnades, valde f.d. CO att lägga ner sin hub och flytta den till CLE. Senare år har även Delta lämnat en hub i DFW och koncentrerat mer i Atlanta (ATL). Så min analys är att det är mer flygbolagen som styr detta än själva flygplatsen, eller i alla fall dessa i kombination.
 
Toppen