AAs minimum connecting time och två olika biljetter

Diskussion i 'Oneworld' startad av lunne, 2 Mars 2016.

1. lunne

lunne Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Ska resa till USA i slutet av mars och behöver nu lite råd gällande anslutningar.

Jag reser OSL-LHR-MIA på American Airlines business-biljett, även om själva flygningarna utförs av British Airways. Landar en fredag 19.45 i MIA och skulle sedan vilja ta första bästa (och enda) flyg till Austin, TX, som avgår kl 21.29. Denna flygning kommer således att vara på separat biljett.

Jag reser endast med handbagage och har Saphire status via Air Berlin Gold (även om jag planerar att kreditera till American Airlines där jag kommer att ha guld).

Fråga 1. Även om det lär bli lite tajt, hinner jag med flyget till Austin på 1.44?

Fråga 2. Givet att AAs Minimum Connecting time på MIA tycks vara 1.35 (rätta mig om jag har fel), om jag missar flyget till AUS, kommer American Airlines fixa så att jag kommer iväg med nästa dags flyg till AUS, eller måste jag köpa ny biljett?

Tack på förhand!

2. Det finns inga garantier i sådana fall tyvärr. I värsta fall måste du köpa ny biljett.

agehall gillar detta.
  3. lunne

lunne Medlem

Land:
    Tack för svar Senator.

American Airlines brukade dock ha lite särskilda regler. Så vitt jag kommer ihåg så brukade AAs officiella policy vara att två separata biljetter skulle räknas som en biljett om någon av flygningarna involverade American Airlines och den andra involverade en OneWorld carrier.

Kanske finns det någon American Airlines expert på forumet som kan hjälpa mig?

4. jag tror det gäller interline av bagage.. att man enbart tillåter internline av bagage på olika bokningar inom samma flygbolag/allians.

Det finns nog inte 100% svar på detta. Till min vetskap finns det ingen skriven policy som bekräftar att American eller annat bolag har en "JA" policy för olika biljetter med samma bolag. Det finns alltid en risk med separata bokningar. Som oftast funkar flera biljetter i samma bokning, men olika bokningar kan vara ett bekymmer.

5. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Läs conditions of carriage och se om du hittar något där. Just de amerikanska bolagen har ibland bättre skydd än övriga i detta fall. Har likt dig @lunne ett minne av att det finns visst skydd.

6. Sida 14 på det här dokumentet.
    https://ssc.aa.com/prmportal_enu/AgencyReferenceFiles/Booking and Ticketing Index.pdf

Connection mellan American Airlines och icke-oneworld flygbolag.
    Connection mellan American Airlines och Amercian Airlines/oneworld flygbolag
    Vänligen se fetmarkerade texter ovan.

AA Protection for OSO / IROPS / IRROPS / Misconnect on Separate AA / oneworld Tickets - FlyerTalk Forums

nota bene gillar detta.
  7. lunne

lunne Medlem

Land:
    Tack alla för svar, mycket uppskattat!

Mot bakgrund av ovanstående dokument så kommer då följdfrågan: vad räknas som "eligible ticket"? Jag antar, biljetter som följer minimum Connecting time kriteriet?

Jag har läst på Flyertalk att MCT är 1.35, men finns det något säkert sätt att från officiell källa ta reda på vad nuvarande MCT är på MIA?

8. MartinH

MartinH Medlem

DD 55
    DI 60
    ID 90
    II 90

andreas gillar detta.
  9. lunne

lunne Medlem

Land:
    Tack, men var hittade du det här?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!