AA-flightnr på BA-biljett: går det?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Randy Marsh, 31 Mars 2013.

1. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Om man har en biljett bokad genom British Airways (dvs det är en British Airways-fare): är det då möjligt att använda American Airlines-flightnr istället för motsvarande British Airways-codeshare? Varför? Jo, för det första så visar ExpertFlyer bättre availability på American Airlines än motsvarande British Airways codeshare. För det andra så finns det fler avgångar att välja mellan eftersom det verkar bara som att en del av dem har British Airways-codeshare.

Och vad gäller för resan tillbaka till Europa? Här ser ju bokningsklasserna ut att vara matchade, men tillgången varierar beroende på om det är American Airlines (operating carrier) eller dess British Airways-codeshare.

Är i Mexico och tänkte ta ett par dagars semester i USA innan jag reser tillbaka till Stockholm. Reste hit via IAH med British Airways och funderar nu på att ändra min retur-resa så att den blir en open jaw från någon annan flygplats än IAH. BAs hemsida visar (via dummybokning) få och dåliga alternativ för inrikesflighterna, så undrar därför om man kan använda sig av American Airlines-nummer istället? Ser också ut som att American Airlines kan vara det bästa alternativet på hemresan ur ett tidsperspektiv, men problemet är då att det bara är dyra bokningsklasser kvar på British Airways-codesharen medans tillgången på American Airlines ser bra ut. Hur görs detta i så fall rent praktiskt? Måste hela hemresan i så fall bokas om så att det blir en American Airlines-fare istället för en British Airways-fare (förutsatt att det är samma fare basis och samma pris).

Min resa är dessvärre bokad genom resebyrå (pga firma-avtal, suck...) och därifrån verkar det hopplöst att få något vettigt svar. Kanske någon av experterna här inne vet hur detta fungerar? :)

2. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tittar man på ExpertFlyer verkar det finnas både MPM-fares och specifika routings för STO-MEX på British Airways-biljetter. Så svaret kan nog bero på vilken biljett du verkligen sitter på. Men eftersom de fares som jag hittar som är specifika alla verkar gå via MIA och du flög via IAH kan du ha en en MPM-fare och då ser det ut som man ska kunna ha American Airlines-nummer på vissa flyg (det står i alla fall inte att man inte kan ha det).

Jag har aldrig provat åt det hållet utan enbart andra, dvs ha rena British Airways-nummer ARN-LHR-ARN på transatlantiska American Airlines-fares (även om det funnits American Airlines-codeshares på samma flyg) och det har fungerat utmärkt.

Tittar man British Airways.com: Help on using multicity search står följande

Vilket får mig att tro att du inte kan hitta denna typ av biljetter på British Airways.com.

Har du provat ITA Matrix? Fixar det sig där vet du att det borde gå i alla fall. Lycka till.

3. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Jag har ingen biljett bokad till Mexico med British Airways/American Airlines, resan USA-Mexico t/r är på en helt separat biljett. Så min tanke var att boka om resan och flyga American Airlines inom USA (och kanske också tillbaka till Europa) inom ramen för British Airways/American Airlines-samarbetet på den nordamerikanska rutter.

Har inga problem att hitta fungerande kombinationer på ITA Matrix, men resebyrån verkar inte ens förstå vad jag frågar om. Bara ett exempel för att demonstrera deras inkompetens: de sa att de var tvungna att ringa British Airways för att kolla om min flexibla biljett var ombokningsbar....

Hittar en del fungerande kombinationer med multi city på BAs hemsida, men där visas enbart British Airways-codeshares och inte de andra American Airlines-flighterna som ofta passar bättre tidsmässigt. Det är bara ett par avgångar per dag mellan två flygplatser som har British Airways-codeshare, resten är rena American Airlines-flighter. Så frågan är: är det möjligt att boka dessa med min nuvarande biljett?

4. Farebasis

Farebasis Medlem

Jag skulle säga att det beror helt på vad reglerna i din farebasis säger. Men, detta borde din resebyrå kunna tyda genom regeln eller genom att göra en uträkning via en FQP tycker jag...

Edit: Jag tror dock det blir svårt att boka om hela hemresan till rena American Airlines flyg.

Last edited: 31 Mars 2013
  5. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Nu har jag via British Airways kundtjänst fått reda på vad som gäller. Precis som Farebasis gissade så är det inte möjligt att boka om den transatlantiska delen till ett American Airlines-flightnr om man har en biljett utställd från British Airways. Antar att det samma gäller åt andra hållet; dvs att det inte går att använda ett British Airways-flightnr över Atlanten om man har en American Airlines-biljett. Via resebyrå så kan man dock t ex boka enbart American Airlines-flightnr på utresan och British Airways-nummer på hemresan.

För inrikes-segmenten gick det dock bra (iaf med min fare basis) att boka American Airlines-flightnr, men agenten blev tvungen att göra detta "manuellt" via American Airlines:s system, eftersom det annars enbart visas British Airways-codeshares. Detta är mycket användbart eftersom det ofta bara är ett fåtal American Airlines-flighter som har British Airways-codeshare. Det möjliggör fler kombinationer och kortare väntetider, och icke minst så tjänar man fler TP eftersom de då räknas som first class.

Ett STORT tack till den oerhört trevliga, duktiga och tålmodiga agenten på British Airways:s kundtjänst i Bremen som hjälpte mig att boka om min hemresa enligt mina önskemål och kunde svara på alla mina frågor, något som resebyrån där jag ursprungligen bokade biljetten misslyckats totalt med (de klarade ju inte ens att kolla en så enkel grej som om den var ombokningsbar överhuvudtaget...). Han hade iofs väldigt svårt att förstå hur i hela fridens namn någon kan välja att åka en omväg med fler byten och längre resetid än nödvändigt (MIA-DFW-LHR-ARN). Jag förklarade dock för honom att jag inte är en "normal" kund, men att jag heller inte är ensam om detta märkliga beteende ;)

Också väldigt positivt att British Airways tillåter ändringar på biljetter bokade via resebyrå; på SAS har jag utan undantag blivit hänvisad till resebyrån istället. Och jag betalar gladeligen 250 kr i avgift för att slippa ha något mer med den hopplösa resebyrån att göra på denna resa.

Nu väntar American Airlines nya business class på 77W mellan DFW och LHR på torsdag! Efter detta måste jag börja fundera på hur jag ska skrapa ihop till BAEC Silver innan 8 augusti :cool:

Last edited: 2 April 2013
    3 personer gillar detta.
  6. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra Randy! Jag gillar vad jag hör;)

7. Farebasis

Farebasis Medlem

Tror det handlar om vem man hamnar hos på flygbolagen samt vilken typ av biljett du har. Trist att höra att din resebyrå inte ens kunde läsa regeln.

Ang om det går att ha British Airways flightnr på en American Airlines biljett (001) på ena vägen bör inte vara något problem så länge American Airlines är det första bolaget som tar dig över Atlanten. Ex NYC-LON American Airlines. Retur LON-NYC med British Airways. Dock får du American Airlines pris på utresan och British Airways pris på returen men utställd på 001 dokument.

8. Jag håller med. Det är just därför försöker jag att undvika att köpa biljetter från en resebyrå så länge det inte är mistake fares...

9. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Ja, normat så skyr jag resebyråer som pesten. Men företaget där jag jobbar har ett avtal med en resebyrå som innebär att alla våra resor ska bokas genom dem. Fast jag nästa gång jag ska ut och resa så ska jag försöka övertala chefen om att få boka själv istället. Det blir både billigare och mer effektivt.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!