Senaste nytt

aa.com biljettstrul - missad flight

Joakim H

Medlem
Hej.

Bokade själv GOT-LHR-SFO samt LAS-MIA-AUA-MIA-BOS-LHR-GOT, via aa.com, den 2 april i år.

När jag kollade på nätet den 4:e april så stod det fortfarande " On reservation " under bokningskoden.

Ringde upp AA i USA och efter 60 minuter hade jag fått bekräftelse samt E-ticket.

Verkar som du råkat ut för någon mindre serviceinriktad medarbetare på AA. Mycket trist för Dig.
 

agehall

Medlem
Ringde du AA i USA eller i Sverige? Det låter ju som att lite HUACA skulle ha kunna t lösa problemet, ev med en supervisor inblandad. Deras förslag att BA skulle kunna göra något är ju helt galet - de kan ju inte gärna ställa ut en biljett åt AA...

Det är helt klart irriterande när biljetter inte ställs ut som de ska och framförallt när man inte har så mycket tid. Det som är riktigt irriterande är att du nog har 0 rättigheter, iaf enl EU261/2004, i det här fallet. Du har ju liksom inte ens haft en biljett, rent tekniskt sett. Däremot bör du ha andra konsumenträttigheter om de dragit pengarna från ditt konto, men jag har ingen koll på om någon av dessa rättigheter skulle ge dig ersättning för dina ev merkostnader.
 

flybob

Medlem
Ringde du AA i USA eller i Sverige? Det låter ju som att lite HUACA skulle ha kunna t lösa problemet, ev med en supervisor inblandad. Deras förslag att BA skulle kunna göra något är ju helt galet - de kan ju inte gärna ställa ut en biljett åt AA...

Det är helt klart irriterande när biljetter inte ställs ut som de ska och framförallt när man inte har så mycket tid. Det som är riktigt irriterande är att du nog har 0 rättigheter, iaf enl EU261/2004, i det här fallet. Du har ju liksom inte ens haft en biljett, rent tekniskt sett. Däremot bör du ha andra konsumenträttigheter om de dragit pengarna från ditt konto, men jag har ingen koll på om någon av dessa rättigheter skulle ge dig ersättning för dina ev merkostnader.

Ringde USA, Platinum help desk. Du har nog rätt att det blir svårt att hävda något, då jag inte ens har en biljett. Får väl hoppas på goodwill från AA.
Frågan är om man vågar ringa igen, med risk för att hamna "längst bak i kön"?
 

jumbooze

Medlem
Ringde USA, Platinum help desk. Du har nog rätt att det blir svårt att hävda något, då jag inte ens har en biljett. Får väl hoppas på goodwill från AA.
Frågan är om man vågar ringa igen, med risk för att hamna "längst bak i kön"?

Kan du inte "utelämna bokningsnummret" och bara förklara problematiken och be om att få prata med en supervisor direkt?
 

flybob

Medlem
Kan du inte "utelämna bokningsnummret" och bara förklara problematiken och be om att få prata med en supervisor direkt?

Försöker, det verkar vara brist på supervisors, och utan bokningsnumret vägras jag. Sitter "on hold" nu för att få tala med supervisorn. 5h kvar till avgång och fortfarande ingen biljett...

Edit: Kom fram till supervisorn. La fram mitt ärende. Sa att jag inte visste vad jag skulle ta mig till och att jag befarar att jag kommer att missa nästa flight också.
"I don't know either sir, but I'll make a call".
Väntar 10 minuter
"I don't know what has happened sir. Someone from Lima has tried to process this ticket and I have no idea how it got there. Your ticket is now processed..

Så nu är det klart åtminstone. Hon var inte speciellt intresserad av att diskutera det faktum att jag blir 18h sen eller måste spendera en natt på Heathrow, men det får jag väl ta med kundtjänst sen.

Tack för hjälp.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Trist situation.

Vad är det som händer när en bokad och direktbetald biljett inte ställs ut direkt - vad gör AA i detta fall under tiden direkt efter bokning/betalning?
 

AABack2ARN

Medlem
Försökte du boka från aa.com med ett svenskt kreditkort eller ett icke-amerikanskt kort? Jag har fått för mig att det kan strula eftersom det verkar vara olika enheter som "äger" bokningen. Bokar man vi AAs svenska sida verkar det gå bättre.

Var så förbannad på AA i Europa vid ett tillfälle så att jag bokade via AA i USA (telefonledes). När det kom till betalningen blev det tyst i andra änden och efter en stund "Sir, You must have a US issued credit card". På svaret att jag INTE har ett amerikanskt kort blev jag hänvisad till AA i Dublin (som var de som först hade fu**at upp bokningen). Det tog dem över ett dygn att biljettera bokningen.

Det andra är (eftersom du uppenbarligen bokat med kort varsel) att det skulle kunna vara problem att koppla ihop din bokning med ESTA och allt annan myndighetsdokumentation. Detta borde dock de kunna se när du pratar med dem.
 
Last edited:

flybob

Medlem
Försökte du boka från aa.com med ett svenskt kreditkort eller ett icke-amerikanskt kort? Jag har fått för mig att det kan strula eftersom det verkar vara olika enheter som "äger" bokningen. Bokar man vi AAs svenska sida verkar det gå bättre.

Var så förbannad på AA i Europa vid ett tillfälle så att jag bokade via AA i USA (telefonledes). När det kom till betalningen blev det tyst i andra änden och efter en stund "Sir, You must have a US issued credit card". På svaret att jag har ett amerikanskt kort blev jag hänvisad till AA i Dublin (som var de som först hade fu**at upp bokningen). Det tog dem över ett dygn att biljettera bokningen.

Det andra är (eftersom du uppenbarligen bokat med kort varsel) att det skulle kunna vara problem att koppla ihop din bokning med ESTA och allt annan myndighetsdokumentation. Detta borde dock de kunna se när du pratar med dem.

Ja, svenskt kreditkort, vilket jag vet brukar ta lite tid men som alltid har löst sig med hjälp av ett samtal. Kan det helt enkelt vara så att jag hade otur med agenterna 6-7 gånger?

Nåväl, nu är jag på väg. Det skall bli spännande att se om AA kan tänka sig att betala min natt på Sofitel T5 samt mina extra taxiresor, eller om de ger mig sina standard 10k miles samt ett "sorry for the inconvenience".
 

AABack2ARN

Medlem
Tror tyvärr inte de kommer stå för din hotellnatt, men x antal miles skulle jag tro de kan bjuda på om de överhuvudtaget bryr sig om vad du genomlidit. Dock vore det väldigt bra om du kunde få fram ett (seriöst) svar om vad det var som gick fel så att vi kan lära oss för framtiden.
 

Swisser

Medlem
Va bra att det löste sig så att du kunde komma iväg i alla fall!
Hoppas flighterna blir trevliga och försök förtränga de problem du haft, så att du kan njuta av din resa!
När du väl kommer hem igen så kan du sätta dig ner och skriva till AA. Det absolut viktigaste tycker jag är att AA får din feedback för att kunna förbättra deras processer. Om du sedan får någon form av kompensation, så vore det inte mer än ok, men förvänta dig inget och bli positivt överraskad om du får något. Annars har du blivit en erfarenhet rikare och vet bättre hur du bör agera om något liknande skulle inträffa igen (låt oss hoppas att så inte blir fallet!).
 
Toppen