Senaste nytt

aa.com biljettstrul - missad flight

flybob

Medlem
Bokade i lördags förmiddag en biljett Landvetter-Dallas ToR, med mellanlandning London. Avgång skulle varit idag, 6/4 kl. 11.15 (dvs nu).
Biljetten bokades på aa.com och stod som "Ticket Pending on 04/06/14" under hela gårdagen samt morgonen idag.
Ringde till American igår för att se om det var något problem och agenten tog mina uppgifter igen.
Jag blev ombedd att ringa tillbaka efter 5-6 timmar om biljetten fortfarande inte var utställd.
6 timmar passerade och jag ringde igen.
Agenten tog återigen mina uppgifter och sa att jag skulle höra av mig om det inte hade processats efter 5 timmar. Jag protesterade och sa att det var vad jag blivit tillsagd förra gången och att jag ville veta vad problemet var.
Fick ingen vidare förklaring mer än att biljetten inte var färdig. Idag på morgonen så biljetten fortfarande inte utställd, så jag ringer återigen. Får till svar att jag skall ta det med BA på flygplatsen så ordnar det saken.
Imorse åkte jag därför extra tidigt till GOT för att få detta ordnat med BA, men får till svar att de inte kan hjälpa mig då det är bokat hos AA.
Får återigen ringa till AA som hänvisar tillbaka till BA. Jag förklarar att de inte kan hjälpa mig. Blir vidarekopplad till en annan agent som säger att min biljett kommer att vara klar inom två timmar. Jag förklarar för henne att min flight går om 50 minuter och att det inte hjälper mig så mycket.
Hon ger mig alternativet att antingen boka om mig till en senare flight med övernattning på LHR eller att helt enkelt avboka. Låter henne boka om mig och frågar om de står för hotell samt merkostnader, men det gör de absolut inte.
Vid det laget är jag så irriterad och frustrerad att jag måste tacka och lägga på.
Tar några djupa andetag och ringer AA igen. Denna gång frågar jag om mina rättigheter, om det är riktigt att jag skall stå för merkostnaderna samt det faktum att jag nu kommer att anlända 18h senare än planerat. Det måste jag dessvärre göra, då systemet är utom deras kontroll (?!?!). Agenten ber mig att vänta och ringer någon för att kontrollera vad som hänt. Det visar sig då att varje gång jag ringt (vilket jag blev ombedd att göra!) så har min bokning hamnat längst bak i deras biljetteringskö (vad i helvete?) och det är således mitt fel att jag inte kommer iväg.
Jag frågar hur jag skulle kunna veta att deras system fungerade så och berättar att jag ringt på deras inrådan.
Får till svar att jag givetvis inte kan ha insyn i deras interna processer och att jag skall ringa tillbaka om 5-6 timmar om biljetten fortfarande inte är utställd (igen!).
Vid det här laget kan jag inte hålla mig för skratt och frågar vad hon tror kommer att hända med min biljett om jag ringer efter 5-6 timmar igen. Hon säger att det är enda alternativet och om biljetten inte är utställd tills avgång ikväll, så får jag själv ta mig till London och sedan uppsöka AA på LHR.

Texten är mest för att skriva av mig. Har jag några rättigheter, eller är det bara att boka om hotell, hyrbil samt boka hotell i London och se glad ut?
 

Alx

Medlem
Snurrigt värre!! Det låter som att BA precis har fått en tvillingsyster i att krångla till saker som borde gå att lösa väldigt enkelt om de bara orkade visa lite vilja och ansträngning från deras sida. Jag har liknande upplevelser med BA som du nu tycks uppleva med AA.

Hoppas att det löser sig för dig och att underverk sker tills du ringer tillbaka om 5-6 timmar!
 

jumbooze

Medlem
Vilken soppa!
Har du provat med den amerikanska taktiken?
Dvs. I insist you connect me to a supervisor!!!
 

Valley

Medlem
Har haft liknande diskussioner med LH & SAS. SJ & någon underleverantör till dem.
Skickades hela tiden framåt i värdekedjan. I Rom ville man inte bry sig utan ansåg att det får folket i München ordna. I München tyckte man det var folket i Köpenhamns problem. Och i Köpenhamn fanns inget annat för SAS att göra än att boka om mig till nästa dags flight.

I min värld så anser jag att den jag köper en produkt ifrån är den som löser mina problem. Har just nu krig med Telia om dylikt där jag nu vunnit rond 1 och rond 2, med tillämpning av amerikanska modellen. "Koppla mig till din chef"
 

flybob

Medlem
Snurrigt värre!! Det låter som att BA precis har fått en tvillingsyster i att krångla till saker som borde gå att lösa väldigt enkelt om de bara orkade visa lite vilja och ansträngning från deras sida. Jag har liknande upplevelser med BA som du nu tycks uppleva med AA.

Hoppas att det löser sig för dig och att underverk sker tills du ringer tillbaka om 5-6 timmar!

Ja, det blir spännande att se. Fick inga svar på vad skillnaden skulle vara denna gång.

Vilken soppa!
Har du provat med den amerikanska taktiken?
Dvs. I insist you connect me to a supervisor!!!

Har inte gjort det än. Får bli nästa steg.

Har haft liknande diskussioner med LH & SAS. SJ & någon underleverantör till dem.
Skickades hela tiden framåt i värdekedjan. I Rom ville man inte bry sig utan ansåg att det får folket i München ordna. I München tyckte man det var folket i Köpenhamns problem. Och i Köpenhamn fanns inget annat för SAS att göra än att boka om mig till nästa dags flight.

I min värld så anser jag att den jag köper en produkt ifrån är den som löser mina problem. Har just nu krig med Telia om dylikt där jag nu vunnit rond 1 och rond 2, med tillämpning av amerikanska modellen. "Koppla mig till din chef"

Ja, det är ju helt hopplöst. Att BA inget kan göra för att jag bokat hos AA och AA inget kan göra för att det är en BA flight. Att det blir mitt problem är häpnadsväckande.
 

Swisser

Medlem
Vilken dålig hantering av saken från AA:s sida. Man tycker ju att de borde ha reagerat på ett helt annat sätt när det hela inte hade löst sig efter ditt första eller andra samtal. Jumbooze tipps att begära att få prata med en supervisor är nog den rätta vägen om inget händer! Dessutom är det nog tyvärr så att det är bra (kanske till och med nödvändigt) att ha en plan B, när man ser att allt inte går som planerat.

I vilket fall som helst hoppas allt löser sig för dig och att du får en trevlig resa till Dallas!

Jag tycker även att när du får tid bör du ta och skriva till AA:s kundtjänst och berätta om denna incident. Det är viktigt att de får feedbacken för att kunna förbättra deras rutiner och förhoppningsvis också be dig om ursäkt (kompensera dig).
 

flybob

Medlem
Vilken dålig hantering av saken från AA:s sida. Man tycker ju att de borde ha reagerat på ett helt annat sätt när det hela inte hade löst sig efter ditt första eller andra samtal. Jumbooze tipps att begära att få prata med en supervisor är nog den rätta vägen om inget händer! Dessutom är det nog tyvärr så att det är bra (kanske till och med nödvändigt) att ha en plan B, när man ser att allt inte går som planerat.

I vilket fall som helst hoppas allt löser sig för dig och att du får en trevlig resa till Dallas!

Jag tycker även att när du får tid bör du ta och skriva till AA:s kundtjänst och berätta om denna incident. Det är viktigt att de får feedbacken för att kunna förbättra deras rutiner och förhoppningsvis också be dig om ursäkt (kompensera dig).

Min plan B var just att åka till flygplatsen tidigt och be BA om hjälp. Trodde inte att de skulle vara helt oförmögna.
Nu måste jag fundera på vad min plan C är, om jag stöter på samma strul i afton.

Skriva till AA kommer jag definitivt att göra.
 

nota bene

Medlem
Vilken hemsk upplevelse! Stå bara på dig, och supervisor eller 'I'm going to sue your ass if this is not resolved" brukar vara två bra argument för amerikanska bolag om de inte är på servicehumör.

Ja, det är ju helt hopplöst. Att BA inget kan göra för att jag bokat hos AA och AA inget kan göra för att det är en BA flight. Att det blir mitt problem är häpnadsväckande.

BA kan inget göra då de inte kan se bokningen eftersom den är i AA:s system och det finns ingen E-ticket, så jag förstår om de ger svar á la goddag yxskaft, men AA kan definitivt påverka detta. Det bör ju dessutom gå att göra override på biljetteringssystemet manuellt om man bara hamnar hos rätt person med befogenhet.
 

011430121

Medlem
Förmodligen ett dumt inlägg, har Du kollat så det inte är något strul med ditt betalkort, har AA dragit beloppet?
En bekant hade detta problem för några år sedan, dock inte med AA
 

lillemannen

Medlem
"Biljetten bokades på aa.com och stod som "Ticket Pending on 04/06/14" under hela gårdagen samt morgonen idag."

Har haft samma problem i fredags att min biljett inte heller finns men när jag söker på AA.com kommer den upp men går inte att lägga till mina resor. Pengarna är dragna och jag har en print screen....
 
Toppen