A taste of First, in Business - Lufthansa Göteborg-New York

Diskussion i 'Reserapporter' startad av GOTATH, 6 Februari 2013.

1. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Årets resande har verkligen fått en kickstart för mig. Hann mönstra av och sedan bar det av till Grekland. Dagen efter Grekland blev det turné i Skandinavien under en oförglömlig lördag i flygnördens tecken. Efter det var det lugnt i några dagar innan min resa till USA äntligen blev av. Resan bokades under en kampanj i november och skulle egentligen ägt rum i början av januari, men jobb kom emellan och jag var tvungen att boka om. Eftersom resan bokades i P, blev det kostsamt att boka om. Se mer här: Hjälp med ombokning

LH C.jpg

Men även något dåligt har något gott med sig. Nu fick jag istället möjligheten att åka via Frankfurt och testa nya terminalen och loungen. Bilderna är av varierande kvalitet eftersom de kommer från mobil, surfplatta eller systemkamera.

Efter att ha varit hemma några dagar efter min mest galna flygdag någonsin var det alltså tid att åka ut till Landvetter och vidare ut i världen!

Sas Business Lounge GOT
    Väl ute på flygplatsen lämnades väskorna in och genom en tom säkerhetskontroll på väg mot loungen. Instämmer med många andra att Landvetter verkligen har fått ett lyft efter ombyggnaden. Eftersom avgången var efter morgonrusningen var det en tom lounge som mötte mig. Väl tillrätta blev det en frukostmacka och en GP.
    IMG_7110.jpg

Under morgonen låg dimman tät och cirka en halvtimma före avgångstid fick vi beskedet att planet till Frankfurt var 20 minuter sent på grund av sent inkommande. Kostade då på mig 22 kr och köpte Flightradar pro till min surfplatta för att kunna hålla koll på planet. Väl spenderade pengar.

GOT-FRA
    09:35-11:25 (10:15- 11:50)
    B737-500
    1A
    Prioboarding erbjöds och jag var en av de första ombord. Det var fullt i ekonomi och några lediga på de 3 raderna business som fanns. Times erbjöds som magasin och det fanns även tidningar i gaten. Vi startade vid 10:20 och väl uppe i luften drogs skynket för och serveringen kunde börja. På denna morgonflygning erbjöds en kall frukostbricka och eftersom klockan var efter 10 blev det några glas mousserande till den. Flera andra i kabinen inspirerades av detta och beställde samma. Till slut fick de öppna en till flaska!
    IMG_20130125_103858.jpg

Vi landade i Frankfurt aningen försenade och vi fick en riktig gate vid A

Lufthansa Senator Lounge, non Shengen
    Kom av snabbt och följde skyltarna mot Z. En dokumentkontroll, följt av en passkontroll och man var inne i non-shengendelen. Det var en bit att gå och en kort anslutningstid gav en snabb gångtakt. Helt plötsligt uppenbarade sig loungerna. Upp med boardingpasset, fram med guldkortet och in till Senator-loungen.
    20130125_121656.jpg

Vilket lyft det har blivit! Loungen var stor, ljus och snyggt inredd. Trots att det var mycket folk i den blev det ingen trängsel. Mat- och dryckesutbudet var gott och utsiken var bra ut mot plattan.

20130125_121831.jpg 20130125_121814.jpg

Det blev en tallrik mat och lite mousserande innan det var dags för boarding.

FRA-EWR
    13:30-16:05
    B747-400
    4K
    Ombordstigningen var nästan avslutad så det var ingen kö för att komma in. Vänstersväng och jag installerade mig på 4K. Som vanligt var det mycket nya intryck och ett idogt fotograferande av mig.

IMG_7182 2.jpg IMG_7122.jpg

Det var nästan helt fullt i business idag. Kanske det var därför det dröjde så lång tid med att ta min jacka och att ge oss pre departure-drinken (som såklart blev ett glas mousserande).

IMG_7124 2.jpg

Besättningen på denna flygning var inget vidare. Det var tysk professionalism som gällde och endast en flygvärdinna log mot oss passagerare. Amenity-kitet bestod av strumpor, öronproppar, ögonmask, läppkräm, tandborste och tandkräm. Förra gången var det en läcker A380-låda, men denna gång bara en vanlig neccessär.

IMG_7121 2.jpg

Pushback skedde enligt tidtabell och strax därefter dånade motorerna igång och skickade iväg oss upp i luften. Såg en hel del intressanta plan när vi hade lyft. Bland annat en grounded ANA B787

IMG_7138 2.jpg

Varma handdukar erbjöds och därefter var det dags för en apéro. Det fick bli en Gin & Tonic (var ju trots allt en fredag jag flög på) och ett glas Champagne, Jaquart Brut Mosaïque (var ju trots allt C jag flög). Till det serverades cashevnötter med vanilj- och mangosmak. Lite udda kombination, men jag tyckte om det.

IMG_7151.jpg

Menyn för dagens flygning var ett belgiskt tema:

IMG_7144.jpg Meny.jpg

Till förrätt tog jag Stuffed Veal Involtini, Brussels egg salad, and Belgian mustard sauce. Helt okej smak, men inget speciellt. Fortsatte med Champagne.

IMG_7154 2.jpg

Huvudrätten blev Belgian beef goulash in chocolate and beer sauce with mashed celery and caramelized apple wedges. Gott och smakrikt. Tog en Medoc till den.

IMG_7158 2.jpg

Dessertvagnen rullade förbi och jag tog Chocolate and coffee cream, pear compote and caramel mousse. Lyckades även flörta mig till en fruktsallad av den enda leende flygvärdinnan. Kaffe och portvin till detta.

IMG_7163 2.jpg IMG_7167 2.jpg

Måltiden var nu över och det var dags att luta stolen och ta det lugnt. Det blev lite mer Champagne. Ombord fanns Flynet och eftersom det var första gången jag var ombord på ett plan med internet unnade jag mig 20€ för att få tillgång till internet under hela flygningen. Tjänsten fungerade sådär, men då det väl fungerade var det bra hastighet och det fungerade utan anmärkning att vara inne på Bc.se mitt på Nordatlanten. Vill minnas att jag även skrev något smålulligt inlägg i nån tråd :eek:

IMG_7176 2.jpg

Kände att champagnen gjort sitt så jag gjorde ett försök att sova, men lyckades inte så bra. Fick bli en Ice age-film och lite musik istället.

Innan landning serverades en lättare måltid med god svampsoppa och kycklingsallad. Desserten var någon chokladkaka som inte var något vidare. Fick bli Champagne där med.

IMG_7179 2.jpg

Vi landade i tid efter en fin inflygning över New Yorks ytterkanter. Var bland de första av och i immigration var det folktomt. Det blev en del väntande vid baggaget men de priotaggade väskorna kom först.

Hade bokat en Town Car från Dial7 och i ankomsthallen blev vi mötta av vår chaffeur som ledde oss ut till bilen. Resan in till Manhattan tog lite över en timma och priset blev 130$ in till Waldorf Astoria.

The Waldorf = Astoria
    Kommer in i den glamorösa lobbyn där världens ledare har vandrat. Kommer snabbt fram till incheckningen där jag lämnar över min bokning till en väldigt trevlig tjej.

Your Hilton Honors is registred in the booking and we thank you for your loyality”. Vad bra, tänker jag. ”I will see if I can find a nice upgrade for you as you are a gold member”. Låter bättre, tänker jag. ”Have you ever stayed in the Waldorf Towers?” Noo... ”Okey, Mr. Andersson. I've upgraded you to a room on the 40th floor in the Towers”. JAAAA, tänker jag. Försöker att inte le för mycket. Får även två drinkbiljetter à 20$, två fira Waldrof-vattenflaskor per dag och meddelande om att det är en privat concièrge för Towers. Blir sedan eskorterad av receptionisten till rummet.

The Waldorf Towers
    20130130_075622 2.jpg

Rummet är alltså ett hörnrum på 40:e våningen med utsikt över Chrysler Building, Hudson River och Manhattans skyskrapor. Rummet andas elegans och flärd. Inredningen är gammaldags och anrik.

IMG_7209 2.jpg IMG_7220 2.jpg

The Astoria Lounge
    Boende på Excecutive floor och i Waldorf Towers har tillgång till Astoria Lounge på 26:e våningen där man kan äta frukost på morgonen och kakor på eftermiddagen.

20130126_071206 2.jpg 20130126_145135.jpg

Tyvärr stänger loungen redan kl 16 så man får planera sina dagar lite.

Under tiden i New York användes Businessclass.se:s reseguide flitigt. I kampen om skyskrapa vann Rockefeller Center. Kostade 25$ att åka upp (inga köer) och väl uppe var det en underbar vinterdag med en milsvidd utsikt.

20130126_092113 2.jpg 20130126_091506 2.jpg 20130126_090943 2.jpg

En av kvällarna stod en Broadwaymusical på schemat. Biljetter inköptes på TKTS på Times Square för 80$ styck till Spider Man. En otrolig upplevelse med bra musik, story och häftiga stunt ovanför publikens huvuden.

Shopping blev det även. Köpte jeans på Dave's, var mycket på Macy's och upptäckte en ny favoritbutik; Century 21 där ett stort utbud märkeskläder väntade till mycket bra priser. Även en annan favorit, Ralph Lauren på Madison Av. 867, besöktes.

Så började resan närma sig sitt slut och det var tid att åka till flygplatsen. Tog en taxi till Newark och fick betala 110$. Det är nu det blir lite mer First över resan, dock fortfarande i Business.

20130130_125902 2.jpg

Gick fram till First Class/Star Alliance Gold-diskarna och checkade in. Det var helt folktomt och allt gick smidigt. Nästa stopp var taxfreen där vi efter lite diskussion fick köpt ädla drycker. Det var osäkert på om det var okej att ta med sig genom security i DUS. De i taxfreen sa ja och i check in sa de nej. Det visade sig inte vara någon säkerhetskontroll i Düsseldorf så taxfree-personalen hade rätt.

Lufthansa Senator Lounge, EWR
    Eftersom vi kom ut till flygplatsen i väldigt god tid så hade loungerna inte öppnat än. Då de väl öppnade blev det lite konfundering om vilken lounge man skulle använda. En Senator-lounge slår högre än en Sas-lounge så det fick bli den förstnämnda.
    IMG_7221 2.jpg

Senator-loungen var liten, men hade ett mycket bra utbud av varm och kall mat och dryck. Som ett extra stort plus så hade de Champagne Tattinger Cuvée Prestige Brut! Det fick bli några glas av denna ädla dryck och lite mat.

20130130_134030 2.jpg IMG_7224 2.jpg IMG_7222 2.jpg

Tiden gick fort och efter att ha hämtat ut ginen från taxfreen blev det ett besök i Sas-loungen också. Mer folk och mindre utbud är min dom för den loungen.

20130130_154450 2.jpg

EWR-DUS
    16:45-06:10
    A340-300
    4K
    Gaten låg runt hörnet och prioriterad ombordstigning genomfördes. Två HON-herrar i First fick gå ombord först och sedan kom vi i business ombord. Hade valt platser i den lilla Businesskabinen så det blev vänstersväng vilket alltid uppskattas. Det var en mysig kabin med enbart 12 platser. Vi var 9 i kabinen.

IMG_7237 2.jpg

Fick en glimt in i First och kunde konstatera att de fortfarande hade gamla stolar.

IMG_7236 2.jpg

På stolen låg kudde, filt, en vattenflaska och en necessär. Stolen är bekväm, om än lite på ålderns höst.

IMG_7239 2.jpg

Direkt kom Pursern och tog min rock. Kort därefter kom en pre departure drink där jag såklart tog ett glas mousserande. Kapten Herdsberg välkomnade oss ombord och sa att den beräknade flygtiden är 6h 40 min. Eftersom Düsseldorfs flygplats inte öppnar för än kl 06:00 var vi tvungna att vänta innan vi startade.

IMG_7244 2.jpg

Trivdes väldigt bra ombord och jag kände att detta skulle bli en bra flygning. Starten skedde över ett skymmande New York vid 17:30.

IMG_7269 2.jpg

Uppe i luften blev det först varma handdukar. Efter det var det Apéritif där jag blev tilltalad med namn(!) på frågan vad jag ville dricka. Blev ett glas champagne och citronvatten. Drinkarna serverades på servetter från First och med samma nötter som på utresan. På vår sida av kabinen jobbade två tjejer som kan ha varit de bästa flygvärdinnorna jag någonsin flugit med. Supertrevliga och de ville verkligen ge oss bra service.

IMG_7272 2.jpg

Menyn delades ut på marken och idag var det Mandarin i San Fransisco som hade komponerat maten. Menyn kändes inte jätteinspirerande, men allt smakade väldigt bra.

Meny hem.jpg

Till förrätt blev det Sea food salad with Cilantro dressing som accompagnerades av ett vitt vin, Laurent Miquel 2009 Nord Sud Viognier. Det vinet var egentligen avsett för förstaklass, men just idag så kunde även vi vanliga dödliga i business få en smak av första klassens dryck berättade denna trevliga flygvärdinna som även gav en presentation av andra klassens dryck. Smaken på det vinet var i en helt annan dimension.

IMG_7283 2.jpg
    IMG_7274 2.jpg

Till huvudrätt blev det Roasted breast of Chicken, savory Bread Pudding, English peas served with Tarragon jus och ett glas 2008 Château La Roque de By, Medoc.

IMG_7279 2.jpg

Efterrätten blev en Chocolate Pot de Créme med en chokladbit. Till det en konjak och ett till glas Viognier.

IMG_7286 2.jpg

Hade inför den här flygningen bestämt mig för att sova. Stolen är ju trots allt den största skillnaden jämfört med economy. Hade taktiken klar för mig; sova lite natten innan, inte dricka mycket alkohol eller kaffe, men däremot dricka vatten. Alla förberedelser var gjorda, men sömnen infann sig inte direkt. Bytte om till en på tok för varm pyjamas som jag hade med mig. Låg och slumrade en timma innan jag var på väg att ge upp, men sen somnade jag hårt och fick väl en 2-3 timmars väldigt god sömn. Vaknade precis när frukostvagnen rullade förbi vid 0445. Flygvärdinnorna noterade detta och gav mig en frukostbricka serverat med ett leende och en blinkning.

IMG_7288 2.jpg

Det var trögt att få i sig maten och jag är faktiskt glad att frukosten inte var mer omfattande. Är inget större fan av apelsinjuice som inte är nypressad, men denna var faktiskt väldigt god. Det blev kraftig turbulens ett tag så jag kunde inte byta om till mina vanliga kläder. Tänkte tanken om hur det skulle se ut om man kom in i Senatorloungen i Düsseldorf med pyjamas och en kavaj... ;) Till slut trotsade jag skylten med säkerhetsbältet(skäms på mig!) och jag kunde byta om på toaletten.

Strax innan landning fick alla kvinnor i businesskabinen var sin röd ros från First. Vi landade 06:01 och kom in till gaten några minuter senare. Flygningen var nu över och den hamnar definitivt på min topplista.

IMG_7290 2.jpg

Lufthansa Senator Lounge DUS
    Düsseldorf måste vara en av de bättre transferflygplatserna i Europa. Eftersom man kom först av var det ingen kö till passkontrollen. Det var sedan korta avstånd och tydliga skyltar. Transfern hade kunnat gjorts på mindre än 5 minuter. Kollade in var gaten låg och därefter ett besök i Senatorloungen. Loungen var fullpackad med gubbar i kostym. Blev bara ett glas juice där innan det var tid för boarding.

DUS-GOT
    LH2940
    CRJ900
    07:00-08:30
    Kom till gaten precis när boarding började. Det var en bussgate och vi kan inte ha varit mer än 30 personer ombord. Uppe i luften serverades åter en frukost. Tyckte denna frukost var mycket bättre än dagens första.

IMG_20130131_072845 2.jpg

Servicen var även här bra och uppmärksam. Hade en riktigt fin inflygning över centrala Göteborg och strax därefter tog vi mark. Väskorna kom först på bandet. Kanske inte så konstigt eftersom vi endast var 5 personer som väntade på totalt 8 väskor :)

IMG_7307 2.jpg IMG_7305 2.jpg

Sammanfattning
    Jag är väldigt glad att resan gick att genomföra till slut, även om den blev dyrare än vad jag tänkt mig. Lufthansa levererade tre fullt godkända flygningar och en mycket bra. Har inga mer long haul-resor planerade, men det kommer säkert i framtiden. Har inte bestämt mig om jag kommer välja Lufthansa nästa gång. Det finns många andra intressanta bolag. Undantag förstås om de har den nya stolen installerad. Stort plus till att internet fanns ombord på långflygningarna. Loungerna under resan var alla väldigt trevliga. Ett extra plus till Senatorloungen på Newark som hade Champagne. Skickat in beröm via Lufthansas hemsida om en av flygvärdinnorna som var extra bra. Blev idag uppringd av Lufthansa Customer Relations som tackade mig ödmjukast för mitt beröm och de skulle vidarebefordra mitt beröm till henne. Hotellet var helt fantastiskt och jag bor gärna där igen. Fick in 48800 poäng på HH-kontot och jag återkvalificerade mig till Hilton Silver.

Poängintjäningen på flygen blev totalt 8900 poäng till EuroBonus-kontot, dvs helt värdelöst om man jämför med vad biljetten kostade...

Nu blir det till att åka SAS ungdomsbiljetter ett tag med mitt nyvunna EBG! Lider av ett saftigt Business Class Syndrome nu.

(Alternativt köpa på sig en massa Lifemiles och flyga F....)

Last edited: 6 Februari 2013
    33 personer gillar detta.
  2. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha, flashback :D Sen loungen helt klart bättre än SAS dito

3. Bizniz4u

Bizniz4u Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett bra skrivet reportage som inspirerar! Lite avundsjuk är man på din NY trip ;-)

4. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mycket bra och trevligt skrivet. Snyggt jobbat

5. kristerj

kristerj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig rapport, jag uppskattar att du hade så många bilder

6. VonMögen

VonMögen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt reportage och grattis till Waldorf Towers!! HH levererar igen :)

7. stewigriffin

stewigriffin Medlem

You nailed it! Exemplariskt rapport om hur ett besök till staden skall vara. Bra jobbat! :)

8. andreas

andreas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jättebra reserapport! Snyggt!

9. Adamsson

Adamsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för trevlig läsning! Själv flyger jag till NYC nästa gång i ekonomi. Försöker intala mig själv att det är nästan lika bra som att sitta där framme... :rolleyes:

10. SeaPlanePilot

SeaPlanePilot Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Wow! Mycket bra reportage! Ser betydligt bättre ut än när jag senast flög business med Lufthansa till USA. Blir sugen...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!