Senaste nytt

9h ICN (Seoul) - Vad gör man?

Mikaelqwe

Medlem
Jag bor i Daejon, en stad i mitten av Korea. Jag åker alltid med limo-buss till Incheon. Officiellt skall det ta 2h 30min. Jag har varit med om att det har tagit 3h 30min till flygplatsen beroende på köbildning. Den totala tiden för incheckning, säkerhetskontroll och transport har varierat i mellan 20min och 1h 25min. Alla dessa osäkerhetsmoment måste man kompensera för. Jag brukar kalkylera med 3 timmar för transport och 2 timmar på flygplatsen. När bussen tog 3h 30min så gick jag direkt till boarding. Då det var 5 minuter kvar innan boarding. Andra gånger då har jag blivit sittande 2h på lounge då allt varit smidigt och nästan inga köer.

Ett tips: När ni skall köa till säkerhetskontrollen (efter in-checkning) så finns det två ingångar. Det är alltid mindre köer från Asiana respektive Korean Air hållet. Så reser ni med de icke Koreanska flygbolagen så skall ni byta kö. Ni får gå ytterligare 100 meter men köerna blir mindre.
 

Mikaelqwe

Medlem
Här kommer utdrag från Korean Transit Tour:
b4bbe2ae34b430bf9bc8d8fe0a994821.jpg
640a4d47d59c7d7f2f473d4c070cd8a7.jpg
c5f51ec469a3f33b22e6a6d566a35123.jpg
059185dfb593f6a5ab36fe8bbd5e8d22.jpg
 
Jag har en dag i Seoul (ICN), landar 05:20 från Los Angeles. Åker vidare till Peking 18:10.

Eftersom jag tänkt sova på planet från L.A och sedan tillbringa dagen i staden så undrar jag om det finns möjlighet att ta en dusch på flygplatsen när man kommer till ankomstdelen.
Hur skulle ni göra?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en dag i Seoul (ICN), landar 05:20 från Los Angeles. Åker vidare till Peking 18:10.

Eftersom jag tänkt sova på planet från L.A och sedan tillbringa dagen i staden så undrar jag om det finns möjlighet att ta en dusch på flygplatsen när man kommer till ankomstdelen.
Hur skulle ni göra?
Jag hade ett liknande upplägg för ett år sedan på Seoul Incheon och jag vill varna dig för att det inte går att gå till landside från airside, om det inte är speciella omständigheter (t ex flighten är inställd).
Därför försök inte att gå till loungen (på airside) om du planerar att gå in i Seoul (landside) senare.
 
Jag har en dag i Seoul (ICN), landar 05:20 från Los Angeles. Åker vidare till Peking 18:10.

Eftersom jag tänkt sova på planet från L.A och sedan tillbringa dagen i staden så undrar jag om det finns möjlighet att ta en dusch på flygplatsen när man kommer till ankomstdelen.
Hur skulle ni göra?

Hej, jag kan rekommendera det koreanska spa som finns i flygplatsen. Det finns varma bassänger, duschar m.m.

Incheon International Airport Spa on Air : TRIPPOSE

Prislista:
https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/03/27/29/ac/incheon-international.jpg
This photo of Spa On Air Incheon International Airport is courtesy of TripAdvisor
 

Matore

Medlem
Lånar tråden för liknande tema. Vi kommer vid 17-tiden till ICN med Asiana och åker dagen efter vid 11 med Asiana för första First :)
Vilket område ska man satsa på att bo i för att inte lägga för mycket tid på att åka?
Vad är rimligt att vi hinner göra? Vill gärna känna in staden, se nåt palats, äta nåt typriskt koreanskt och kanske upp till tornet. Shopping behövs inte.
Tacksam för ideer och tips.
 

wifferdille

Medlem
Lånar tråden för liknande tema. Vi kommer vid 17-tiden till ICN med Asiana och åker dagen efter vid 11 med Asiana för första First :)
Vilket område ska man satsa på att bo i för att inte lägga för mycket tid på att åka?
Vad är rimligt att vi hinner göra? Vill gärna känna in staden, se nåt palats, äta nåt typriskt koreanskt och kanske upp till tornet. Shopping behövs inte.
Tacksam för ideer och tips.


För att minimera restiden mellan ICN (Incheon Int’l Airport) och Seoul så är mitt tips att du försöker hitta ett boende i närheten av Seoul Station (서울역). Då kan du ta express-varianten av AREX (Airport Express) till/från flygplatsen, som inte gör några stopp emellan.

Från Seoul Station är det relativt nära till Gwanghwamun och City Hall där det i samma område finns palats, däribland Gyeongbokgung (경복궁) som är rätt så känt.

Om du anländer vid 17-tiden så blir det nog tajt att hinna till hotellet, kolla in palats/tornet (Namsan) och äta. Mitt tips är att fokusera på mat och komma ut för att känna av pulsen. Ett område som är rätt så trevligt är Gyeongnidan-gil (경리단길). Enklast att ta sig dit är med tunnelbana till station Noksapyeong (녹사평역, linje 6), utgång 2 och sedan 5-10 min promenad. Från Seoul Station kan du ta linje 4 till Samgakji (삼각지) och byta till linje 6. I området runt Gyeongnidan-gil finns schyssta barer, restauranger och är lite mindre turistiskt än t.ex. Itaewon. PM:a om du vill ha mer detaljer.
 
Toppen