Senaste nytt

96 timmar, 23.534 miles, 1 hotellnatt, 3 long-haul Första klass, 2 short-haul Business class

sepbemi

Medlem
PDB (le Grand dame)
61e60ae9cd04a806f271b8a565359d81.jpg

Seat 1A på QF1, vet inte om det finns wi-fi ombord
 

sepbemi

Medlem
Okej, länge sen sist, mycket har hänt.
Jag var ursprungligen bokad på QF1 SYD-LHR (via DXB) och sen vidare med BA till ARN och skulle landat 12.45 idag. Väl framme i Dubai har jag ca 1 timme innan boarding, då börjar det plinga till i telefonen, försenad...Hmm, inget bra tecken, till sist hör jag att min flight till LHR är cancelled.
Först blir jag ombokad (tillsammans med de andra passagerarna) till QF9 och sen vidare till ARN med planerad ankomst 20.30.
Men vänta ett tag, har inte Emirates en direktkärra till Arlanda? Jomenvisst, avgår 8.15 och landar 12.45, efter mycket om och blir jag ombokad till denna flight!
Bonus: nytt flygbolag i första klass, landar exakt samma tid som tidigare planerat och vi vet ju vad som kan hända när man blir ombokad på en resa bokad med poäng...
Återkommer sen, nu lite frukost och vila lite, hela ombokningsprocessen tog ca 2 timmar, blir besviken på hur människor beter sig mot varandra när deras flight blir inställd. Hon som bokade om mig fick i alla fall veta att jag tyckte hon gjorde ett extremt bra jobb (ensam qantas-agent vs 5-6 rasande personer som alla körde DYKWIA).
 
Last edited:

sepbemi

Medlem
QF1, SYD-DXB, första klass
Inga utrop i första klass loungen så jag tittade på tavlan lite då och då, inte varje dag man ser en gammaldags flipboard (rätt namn?)
IMG_8364.JPG



Ca 30 min innan avgång gick jag de få minuter som det var till gate, blev välkomnad ombord till seat 1A. Trodde 1A skulle vara för nära toaletterna men jag märkte knappt ngn som gick förbi. Korta kommentarer om sätet:
  • Stor, bred stol. Ovanligt med stol som man vid behov ”svänger in” för att få mer privacy.
  • Skönt med individuell ventilation, 3 st utblås man kunde justera själv
  • Bra med möjligheten att spara ett läge för inställningarna för stolen, skönt när man har hittat det perfekta läget och sen måste resa på sig av ngn anledning
  • Bara enkla hörlurar utan brusreducering (vanligtvis använder jag mina Bose QC25 men det blev svårt då jag glömde dom i en taxi i Sydney...)
  • Liten skärm (men iofs så jämför då med senaste flighten med JAL som jag tror har 23-tums skärm.)
  • IMG_8368.JPG

  • Tyckte att A380 som Qantas hade är väsentligt tystare än JALs B777 som jag hade åkt med innan, tidigare har jag inte märkt skillnaden med A380 speciellt mycket jämfört med andra flygplan.
    Det dröjde ett tag innan jag var hungrig men jag höll mig sysselsatt med Veuve Clicquot La Grand Dame :)

  • Efter stund var det läge att fylla på med ngt annat är bara dricka, beställde avsmakningsmenyn. Låter tjusigare än vad det var, alla individuella rätter fanns att beställa separat om man ville.
    IMG_8384.JPG



    Thai Red Curry Pumkin soup
    IMG_8385.JPG



    Goats cheese etc
    IMG_8389.JPG



    Lamm (otroligt gott)
    IMG_8392.JPG



    Varm chokladfondant och ost
    IMG_8393 (1).JPG



    På planet fanns det för övrigt en liten lounge på ovanvåningen som jag inte såg ngn i.
    Jämfört med loungen som fanns ombord Etihad A380 så var den på Qantas A380 verkligen inget speciellt.
    IMG_8399.JPG



    Precis lagom med drygt 13 timmar innan stoppet i Dubai, jag trodde att det skulle kännas som väldigt länge men jag hade utan problem kunnat sitta kvar ett tag till. För övrigt var det den bästa besättningen av alla flighter, en bra mix av avspändhet och professionalism.
    Jag kände mig väldigt ompysslad, jag vet att olika flygbolag har olika sätt (ex ANA 5-sekunder-tryck-på-knappen) men här gick crew omkring och hade koll, vilket jag uppskattar mer.
    Tråkigt att det troligtvis var första och sista flighten med Qantas i första klass.
 

sepbemi

Medlem
Efter drygt 13 timmar i seat 1A var det dags att göra ett (vad jag trodde) kortare uppehåll i Dubai, bl.a. för byta av besättning och re-fuel. Man var tvungen att ta med sig alla saker från planet när man gick av, jag tyckte detta lät onödigt med bara ca 1,5 h uppehåll men var tur att jag var tvungen att göra det.
När man kliver av planet var det en kort promenad till Emirates första klass lounge som Qantas har avtal med (har för mig att Emirates och Qantas har en hel del code-share flygningar till och från Australien?).
IMG_8403.JPG



Första klass loungen ligger på ett eget våningsplan med egen taxfree avdelning (om än liten) med direkt utgång till gate. Detta var den största första klass loungen jag har varit i, med otroligt gott om utrymme och platser att vara på tillsammans med mycket personal. Kändes ibland lite konstigt att inte se någon annan passagerare på ett tag utan bara personal som arbetade där.
Om jag kommer ihåg rätt fanns det 2 st separata restaurang-avdelningar med meny och en liten buffe men det gick alldeles utmärkt att sitta vartsomhelst och beställa från menyn om man ville.

Då jag endast hade ca en timme på mig till boarding ville jag gärna prova vad loungen hade att erbjuda i mat- och dryckesväg, jag satte mig i närheten av gate 25 vilken var den gate som jag senare skulle till. Gick till buffen och plockade på mig lite möjligt, väldigt serviceminded personal som bl.a. frågade om påfyllning på skumpan (vanlig Moet har jag för mig) hela tiden, om det var ngt mer jag ville ha från buffen osv.
IMG_8405.JPG



Jag blev glad när jag såg att de hade Balik lax som gick ner utan problem när jag var tvungen att prova sushi- och sashimibuffen.
IMG_8407.JPG



När klockan närmade sig boarding plingade det till i telefonen, en försening på 20 minuter, hmm, inget bra tecken, till sist hör jag av någon av personal att min flight till LHR är inställd. Fortfarande ordinarie avgångstid på tavlorna…
Jag och de andra personerna (totalt kanske 8 personer) som skulle åka första klass med denna flight går till ett större skrivbord med tre sittplatser för ombokning.
Nu börjar ett äventyr som tar ca 2 timmar men som till sist slutade väldigt bra.

Fascinerande var att de som arbetade i loungen hade inga befogenheter att boka om passagerare som hade bokat via Qantas (jag hade bokat Qantas-flighten med poäng vilket gjorde att de inte kunde boka om mig alls, detsamma för de som hade bokat Qantas flygnr). Däremot de som hade bokat Emirates codeshare men var på samma flight hade inga problem att bli ombokade. Då återstod kanske 5 personer som inte hade blivit ombokade alls…
Några av passagerarna får då frispel och skäller ut Emirates-personalen, till sist kommer en representant från Qantas som börjar arbetet med att boka om oss.

Till en början blev jag (tillsammans med de övriga som jag pratade med) ombokade till nästa Qantas flight till London som skulle gå kl 9 på morgonen och sedan vidare till Stockholm med ankomst 20.30, då var klockan ca 03.00…

Som alltid lönar det sig att vara påläst och trevlig samt ställa krav på ett sansat sätt. När det plingade till i telefonen om att flighten var 20 min försenad började jag titta på alternativa flyg och såg då att Emirates hade en direktkärra till Arlanda kl 08.15, då endast ett säte bokat.
När det var min tur (jag väntade till sist så att representanten från Qantas inte hade ngn ytterligare person som stressade henne) visade jag henne Emirates flighten, tyvärr hade hon inte befogenhet att boka på denna flight, okej, har du möjlighet att kolla med den person som har behörighet osv?

Till sist inget problem utan jag blir ombokad till EK157 i första klass direkt till Arlanda med exakt samma ankomsttid som tidigare planerat, 12.45!

Då detta hade tagit ca 2 timmar och klockan var 04.30 var det läge för en dusch och lite frukost.

Även om det slutade bra är jag fascinerad av att det kan ta 2 timmar för 1 person att boka om kanske 8 personer, undrar då hur det gick för de 400 passagerare i Ekonomi…
 

jsn

Medlem
Fick ni någon info om varför flighten ställdes in med kort varsel? det ger ju lite följdeffekter om man säger så...
 

sepbemi

Medlem
Fick ni någon info om varför flighten ställdes in med kort varsel? det ger ju lite följdeffekter om man säger så...

Nej, ingen info om orsak, kan ha att göra med att det skulle gå en Qantas flight till Melbourne samma tid och om en kärra går sönder antar jag att det är lättare att transportera passagerarna som kommer från Australien jämfört med de som ska till Australien. Flighten till Melbourne fick också gatechange till den gate som min flight till London skulle ha gått ifrån...
Men jag frågade aldrig om orsak, val vid tillfället bara väldigt nöjd med hur det löste sig för mig rörande ombokning.
 

sepbemi

Medlem
EK157, DXB-ARN, Första klass, seat 1A

Jag har tidigare inte åkt med Emirates, dels för att inte tillhör ngn större (ngn alls?) allians och dels för att de bilder osv jag sett inte har varit tilltalande, lite för mycket ”bling”.
Även om min ordinarie flight blev inställd blev EK157 nonstop till Stockholm en bättre lösning:
  • Slipper byta terminal på Heathrow
  • Nytt flygbolag i första klass
  • Landar samma tid som tidigare planerat
Jag fick också fler timmar i Emirates första klass lounge i Dubai, drygt 6 timmar mot 1 timme.

Boarding skulle bli från en bussgate vilket innebar att jag tog en hiss ner från första klass loungen till gaten där bussen skulle gå ifrån. Då jag kom dit relativt sent var det endast ett fåtal passagerare kvar vid gate, när personalen fick syn på mitt boardingkort visade de mig till den separata bussen för första klass (och business klass?) passagerare, endast jag ombord, troligen pga att jag kom till gate så sent.
IMG_8412.JPG



Blev en hyfsad lång tur runt flygplatsen innan vi kom fram till flygplanet, men det gjorde ingenting för en flygplansnörd som hade möjlighet att se ett antal plan på vägen dit.
IMG_8415.JPG
IMG_8420.JPG



När vi kom fram till vårt plan, en B777, passade jag på att ta et par bilder innan jag gick uppför trappan. Det var inte uppskattat, det kom fram en kille på en gång och sa någonting i stil med ”no pictures allowed, no pictures”. Bara att följa order och gå uppför trappan istället.
IMG_8427.JPG
IMG_8428.JPG



När jag kom ombord fick jag snabbt en känsla att detta inte skulle bli en av mina mest minnesvärda flighter. Personalen var rätt blasé, kändes som att de som arbetade där bara väntade på tills flighten var slut, tog lång tid att få mat och dryck när jag beställde (trots att vi var bara 2 personer i första klass). Kan också ha med att göra att jag var relativt trött, hade varit vaken ett antal timmar och ätit och druckit gott.
Sätet såg trångt ut vilket stämde även om det var riktigt bekvämt när jag väl satt ner. Mycket ”bling”, polerat trä och allmän ”Dallas-känsla”.
IMG_8433.JPG
IMG_8429.JPG



Det visade sig att jag tydligen somnade på en gång efter att ha satt mig ner och spänt fast mig, flygvärdinnan väckte mig försiktigt när vi kommit upp på marschhöjd och frågade om jag ville ha ngt att drick eller äta? Självklart, vad kan ni bjuda på?
Fick menyerna och såg att det trots allt skulle bli en angenäm flygning.
IMG_8436.JPG



Var tvungen att prova bägge två för att se om det var ngn skillnad, även om det inte var markant var P2 1998 snäppet bättre (hade aldrig provat denna tidigare).
Obs! Det är ingen spegel framför som reflekterar mitt ansikte utan en film som jag försökte se :)
IMG_8439.JPG



Jag beställde samtidig kaviar och kyckling med indiska kryddor samt ris, inget speciellt men god smak på kycklingen.
IMG_8442.JPG
IMG_8445.JPG



Såg sedan att de hade Hennessy Paridis Extra konjak ombord, måste erkänna att det dricker jag inte varje dag så ett litet glas ville jag gärna ha. Lite för starkt för smak men helt ok ändå!
IMG_8455.JPG



Somnade tydligen igen när konjaken var slut och vaknade när vi var ovanför Stockholms skärgård.
Det var en väldigt fin dag att flyga och jag tröttnar aldrig på att titta ut genom fönsterna.
IMG_8467.JPG
IMG_8470.JPG
IMG_8474.JPG
 
Toppen