Efter drygt 13 timmar i seat 1A var det dags att göra ett (vad jag trodde) kortare uppehåll i Dubai, bl.a. för byta av besättning och re-fuel. Man var tvungen att ta med sig alla saker från planet när man gick av, jag tyckte detta lät onödigt med bara ca 1,5 h uppehåll men var tur att jag var tvungen att göra det.
När man kliver av planet var det en kort promenad till Emirates första klass lounge som Qantas har avtal med (har för mig att Emirates och Qantas har en hel del code-share flygningar till och från Australien?).
Första klass loungen ligger på ett eget våningsplan med egen taxfree avdelning (om än liten) med direkt utgång till gate. Detta var den största första klass loungen jag har varit i, med otroligt gott om utrymme och platser att vara på tillsammans med mycket personal. Kändes ibland lite konstigt att inte se någon annan passagerare på ett tag utan bara personal som arbetade där.
Om jag kommer ihåg rätt fanns det 2 st separata restaurang-avdelningar med meny och en liten buffe men det gick alldeles utmärkt att sitta vartsomhelst och beställa från menyn om man ville.
Då jag endast hade ca en timme på mig till boarding ville jag gärna prova vad loungen hade att erbjuda i mat- och dryckesväg, jag satte mig i närheten av gate 25 vilken var den gate som jag senare skulle till. Gick till buffen och plockade på mig lite möjligt, väldigt serviceminded personal som bl.a. frågade om påfyllning på skumpan (vanlig Moet har jag för mig) hela tiden, om det var ngt mer jag ville ha från buffen osv.
Jag blev glad när jag såg att de hade Balik lax som gick ner utan problem när jag var tvungen att prova sushi- och sashimibuffen.
När klockan närmade sig boarding plingade det till i telefonen, en försening på 20 minuter, hmm, inget bra tecken, till sist hör jag av någon av personal att min flight till LHR är inställd. Fortfarande ordinarie avgångstid på tavlorna…
Jag och de andra personerna (totalt kanske 8 personer) som skulle åka första klass med denna flight går till ett större skrivbord med tre sittplatser för ombokning.
Nu börjar ett äventyr som tar ca 2 timmar men som till sist slutade väldigt bra.
Fascinerande var att de som arbetade i loungen hade inga befogenheter att boka om passagerare som hade bokat via Qantas (jag hade bokat Qantas-flighten med poäng vilket gjorde att de inte kunde boka om mig alls, detsamma för de som hade bokat Qantas flygnr). Däremot de som hade bokat Emirates codeshare men var på samma flight hade inga problem att bli ombokade. Då återstod kanske 5 personer som inte hade blivit ombokade alls…
Några av passagerarna får då frispel och skäller ut Emirates-personalen, till sist kommer en representant från Qantas som börjar arbetet med att boka om oss.
Till en början blev jag (tillsammans med de övriga som jag pratade med) ombokade till nästa Qantas flight till London som skulle gå kl 9 på morgonen och sedan vidare till Stockholm med ankomst 20.30, då var klockan ca 03.00…
Som alltid lönar det sig att vara påläst och trevlig samt ställa krav på ett sansat sätt. När det plingade till i telefonen om att flighten var 20 min försenad började jag titta på alternativa flyg och såg då att Emirates hade en direktkärra till Arlanda kl 08.15, då endast ett säte bokat.
När det var min tur (jag väntade till sist så att representanten från Qantas inte hade ngn ytterligare person som stressade henne) visade jag henne Emirates flighten, tyvärr hade hon inte befogenhet att boka på denna flight, okej, har du möjlighet att kolla med den person som har behörighet osv?
Till sist inget problem utan jag blir ombokad till EK157 i första klass direkt till Arlanda med exakt samma ankomsttid som tidigare planerat, 12.45!
Då detta hade tagit ca 2 timmar och klockan var 04.30 var det läge för en dusch och lite frukost.
Även om det slutade bra är jag fascinerad av att det kan ta 2 timmar för 1 person att boka om kanske 8 personer, undrar då hur det gick för de 400 passagerare i Ekonomi…