Senaste nytt

Vilka flygbolag serverar bäst kaffe?

BusinessClass

Redaktör
Alla som gillar kaffe brukar ha sina egna preferenser: hur starkt det ska vara, hur mycket mjölk man ska ha i eller inte, hur koppen ska se ut och så vidare. Men när man flyger brukar det inte finnas så många valmöjligheter.  Kaffekulturen är nog världens största gastronomiska gemensamma nämnare. Det finns kaffebarer från Island…
 

Hachans

Medlem
Alltså, att ett kaffe består av enbart arabicabönor är inget exklusivt eller konstigt. Det gör Zoegas du köper i butiken också.

Det finns huvudsakligen två sorters kaffe, Arabica som används i vanligt kaffe du köper i butiken, och Robusta som oftast används till Nescafé för det är inte lika gott.

Så det är ju trevligt att något flygbolag använder sig av arabica, men särskilt exklusivt är det inte - framförallt inte om det är en blandning med kaffe från olika härkomster.

Däremot single origin coffee är lite exklusivare, och jag undrar om det inte är det som menas i Monoarabica egentligen, och det kanske blivit en missuppfattning i artikeln.
 

Jönsson

Medlem
Alltså, att ett kaffe består av enbart arabicabönor är inget exklusivt eller konstigt. Det gör Zoegas du köper i butiken också.

Det finns huvudsakligen två sorters kaffe, Arabica som används i vanligt kaffe du köper i butiken, och Robusta som oftast används till Nescafé för det är inte lika gott.

Så det är ju trevligt att något flygbolag använder sig av arabica, men särskilt exklusivt är det inte - framförallt inte om det är en blandning med kaffe från olika härkomster.

Däremot single origin coffee är lite exklusivare, och jag undrar om det inte är det som menas i Monoarabica egentligen, och det kanske blivit en missuppfattning i artikeln.
Riktigt italienskt espressokaffe innehåller en viss procent robusto för att det ger bättre crema. Med enbart arabica försvinner creman snabbt.
 

Palazzi

Medlem
Bra fråga. Har aldrig tänkt på det då jag på något sätt räknat med att kaffe inte är så gott ombord på ett flygplan.
Är inte beskan vedervärdig så kan jag föreställa mig att ett ganska mörkrostat kaffe gör sig på 12.000m höjd (smakerna mildras ju generellt).

Problematiken med kaffet, generellt, är att det legat rostat alldeles för länge. Misstänker att 99% av bolagen köper åtminstone färdigrostat, och då har det alltid legat för länge...
Efter två veckor, trots vakumförslutning (det vakum som uppnås i praktiken iaf) är det redan på dekis. Två dagar efter rostning når det sin peak...
Kaffet kan fortsatt vara gott/mindre gott, men man bedömer det oftast på en betydligt mindre del av paletten än den som kunnat kännas från början...

Så istället för diskussion malet/omalet(hela bönor) är differensen störst mellan rostat o orostat. Ändå är det inte särskilt många som rostar själva (ugnsrostat brukar inte bli något vidare..)

//
 
Toppen