Senaste nytt

9 månader resa (Sydostasien)

Jag har rest ett flertal gånger till Thailand på enkelbiljett.
Det har aldrig varit ett problem hittills.
Detta har varit i tjänsten så jag har inte dykt upp på varesig flygplats, incheckning och immigration i foppatofflor och linne iofs...
 
Försöker hitta vart jag skrev att jag är en backpacker - men lyckas inte...

32 år gammal, dubbelexamen, jobbat inom kapitalförvaltning i 7 år och reser aldrig i flip-flops. Enkelresor till Thailand är dock ett oprövat kapitel i mitt liv - således ber jag om rådgivning.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för alla svaren!

Om jag köper en biljett som har återresa 8 månader senare - det vill säga utanför den tidsramen som mitt visum ger (2 månader). Tror ni detta föranlöper till nekad ombordstigning?
Ja.
Jag har rest ett flertal gånger till Thailand på enkelbiljett.
Det har aldrig varit ett problem hittills.
Detta har varit i tjänsten så jag har inte dykt upp på varesig flygplats, incheckning och immigration i foppatofflor och linne iofs...
Det är inte thailändska immigrationen som är direkt hot, utan flygbolaget som flyger dig till Thailand.
Om de upptäcker att du inte har någon utresebiljett inom tillåtna tidsramen, kan de neka dig att kliva ombord på deras plan och du har inte rätt att kräva någon kompensation från dem då.
 
Last edited:
Om du redan har en hyfsat detaljerad resplan, kanske t o m redan bokade hotell, som visar någorlunda väl var och när du kommer att befinna dig på olika platser så kan du oftast söka visum baserat på detta och då kan man klara sig undan biljettkrav. Vill dock påpeka att ett visum inte garanterar inresa (det gör det aldrig). Immigrationstjänstemannen kan fortfarande neka dig inresa, men chansen är ändå ganska stor att du blir insläppt. Med visum så borde även Finnair släppa ombord dig.

Sedan får du väl ställa visumkostnaden mot kostnaden för en utresebiljett för bästa värde.
 
Kan du inte bara köpa en fullt återbetalningsbar hemresa och så fort du kommer till hotellet så avbokar du och får pengarna tillbaka? Det är ingen trevlig upplevelse att argumentera med checkin-personal eller en immigration officer.
 
Last edited:

mackan33

Medlem
Räcker med en billig biljett ut ur landet, måste inte vara en biljett hem.
Vet att en del bokar en återbetalningsbar biljett, skriver ut bekräftelsen, avbokar biljetten. Om de vid incheckningen frågar om hemresa visar de bekräftelsen.
Immigration har aldrig bett mig visa bevis på jag har utresa, jag har +20 resor till bkk.
 

agehall

Medlem
Om jag köper en biljett som har återresa 8 månader senare - det vill säga utanför den tidsramen som mitt visum ger (2 månader). Tror ni detta föranlöper till nekad ombordstigning?
Om Finnair gör som de antytt i svaret på din fråga så lär det vara ett problem, ja.

Agehall - jag ser att du har 24 000 posts men jag måste säga att det är en genuint tråkig attityd du har, speciellt när du hade fel i ditt tvärsäkra svar från början samt att jag bara är här för att be om hjälp - inte att vara konfrontativ. Om du ogillar att folk frågar saker så förstår jag inte varför du är på forumet - eller besvarar posts - överhuvudtaget.
Jag har aldrig flugit med Finnar till Thailand och vet därför inte vad just deras policy är men inget annat bolag jag flugit med har någonsin frågat om hur jag ska resa ut trots att jag rest på en enkelbiljett. Jag vill därför påstå att mitt svar följer den praxis som man kan förvänta sig vid en resa till Thailand även om nu kanske Finnair avviker från denna.
 
Jag har flugit SAS (Codeshare), Thai, Air China, nått mer Kina bolag som jag glömt namnet på och Turkish med enkel biljett från både Sverige och Kina till Thailand.
Aldrig varit några frågor nånstans.
Har iofs som jag sa innan åkt i tjänsten och skrivit detta på mitt immigration kort.
 
Tack för alla svaren!

Med beaktande av vad Finnair själva säger, samt vissa av era rekommendationer, så vill jag inte riskera en nekad incheckning. Upplägget för min 9-månaders tripp blir således:

- 1 st tur- och returbiljett från SVE-THAI med 9 månaders mellanrum
- 1 st utresa från Thailand - som är helt avbeställningsbar - till ett annat land med avresa inom 60 dagar, med syfte att kunna visa upp den vid en eventuell förfrågan

Fick på ett resforum tips om - kanske med glimten i ögat - att fabricera en utresebiljett via Return Flight Tickets - Print your own flight ticket
 

Emilio

Medlem
Det är nog säkrast att göra som du gör. På mina resor runtom i Sydostasien så har det hänt att jag har blivit ombedd att uppvisa en biljett ut från landet, bland annat när jag resten till Filippinerna är det jag kommer att tänka på just nu. Så enklast är ju att skaffa en avbokningsbar biljett.
 
Toppen