8h layover i Singapore - tips? Finns det gratis sightseeing tur?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av henkedio, 21 September 2014.

1. henkedio

henkedio Medlem

Som rubriken säger, vi reser snart ner till Bali och har en ganska bra stund att slå ihjäl, har läst att det finns någon slags gratis sightseeing som man kan boka på flygplatsen. Är det något att ha? Behöver man gå igenom säkerhetskontroller?

Vi har tillgång till Krisflyer gold lounge och kommer troligtvis vara ganska trötta när vi väl kommer till SIN. På hemvägen har vi samma förfärliga layover, men är troligtvis piggare. Vore tacksam för lite tips.

2. Christian R

Christian R DYKWIA

Sikkerhedskontrol er ved gaten. Jeg ville nok tage en taxa ind til byen, det tager vel 20-30 minutter afhængig af trafik og koster omkring 25 SGD. Der er massere af muligheder for at være både ude og inde afhængig af temperament og vejr.

Jeg har også hørt om Lufthavns sightseeing, men det er ikke noget jeg har prøvet eller har noget information omkring.

Btw. Hvilken lounge har i adgang til? Der er forskellige lounger, en til Singapore Airlines business class kunder og en anden til economy m. Star Alliance Gold. - i business loungen kan man godt bruge 8 timer, men det er ikke noget jeg vil anbefale...

Hvis i vil blive i lufthavnen findes der også et transithotel i hver terminal, hvoraf det ene har en swimming pool.
    Test: Ambassador Transit Hotel, Singapore Changi Terminal 1, BusinessClass.se

3. Jacob

Jacob Medlem

4. henkedio

henkedio Medlem

Tack, något att rekommendera om vi tar taxi in?

Tack Christian, vi har tillgång till Star Alliance gold lounge,vilket jag har förstått är Krisflyer gold lounge.

5. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som Christian R säger är säkerhetskontrollen vid gaten på Changi så den slipper man ändå inte undan. Jag skulle också åka in till stan och besöka något som jag är intresserad av. Jag skulle inte tillbringa 8 timmar på flygplatsen om jag inte bara skulle vila(och då är det transithotellet som gäller).

Loungesituationen är sån att om du är Star Gold och flyger ekonomi är det Krisflyer Gold Lounge som gäller. Flyger du business har du tillgång till SilverKris Lounge oavsett färg på kortet.

6. henkedio

henkedio Medlem

Har fått så många gliringar om varför vi inte stannar i Singapore på vägen till Bali, det finns ett par anledningar till det som vi inte behöver ta här. Men med en gravid fru så är min tanke att det ska bli så smidigt som möjligt, duger den här bussturen som Changi bjuder på så är vi troligtvis nöjda med det. Sen är ju bara frågan om vi tar det på vägen dit eller hem. Finns det bra vilomöjligheter i loungen?

Finns det fler lounger att välja på, som star alliance gold?

7. Goldfinger

Goldfinger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan tipsa om tåget in till stan, inte lika trångt & svettigt som taxi, dessutom billigare och snabbare.
    SIA hop on bus inne i stan är trevligt sätt att få en snabb bild av "byn" ( info till höger efter utgång från bag.claim ). Vill man inte kuska runt i bussen, så kan ett litet besök i China Town eller little India rekommenderas. Åker man dessutom tillbaka i hyfsad tid så man hinner duscha i Silver Kris loungen är man betydligt piggare inför nästa leg. Orkar man inte in, så är några timmar i day spa med poolen en skön avkoppling.

8. Jacob

Jacob Medlem

Du kan ta vilken taxi som helst, väldigt reglerat, du blir inte lurad.

Finns en hel del att göra i Singapore, beror lite på om ni varit där förut. En hop on hop off-tur är väl en bra början. En shoppingtur på Orchard Road tycker jag inte heller ska missas.

9. Jacob

Jacob Medlem

Thai Airways har även en lounge på flygplatsen. Men för åtta timmar handlar det nog mer om att åka in till stan eller boka in ett transferhotell. Jag skulle inte vilja sitta åtta timmar i någon lounge på flygplatsen.

10. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle ta tunnelbanan eller en taxi in till stan och äta :) Singapore har otroligt mycket god mat att erbjuda, främst i Little India och Chinatown samt food courts i massor.
    Passa på att ta en Singapore Sling på legendariska Raffles Hotel, de är gravt vanebildande. Beroende på tid på dagen är det annars trevligt att sitta och äta vid Clarke Quay och ta en solnedgångsöl.
    Ett besök på Sentosa Island kan också vara en idé, och att åka linbanan dit/därifrån ger en strålande utsikt över stan.

Shoppingen klarar i alla fall jag mig utan men det är helt klart värt att besöka Orchard Road bara för att se alla dessa enorma shopping malls.
    Enjoy!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!