Senaste nytt

8h i Paris

Soffi

Ny medlem
hej, kommer ha en dag i Paris nästa vecka. Bor tyvärr på hotell vid flygplatsen så det är utgångspunkten när jag vaknar på fredag morgon. Behöver vara tillbaka på Charles de Gaulle igen vid 16 igen (då har jag lite marginal). Ngra tips på vad jag kan hitta på? En sevärdhet, ett restaurangbesök eller något? Inser Paris inte är den ultimata staden att stressbesöka men är öppen för de flesta förslag, mest för att fördriva tiden på trevligaste sätt. PS. Har inget emot tex hop on hop off varianten.
 

Thornado

Medlem
Jag tycker att Paris funkar alldeles ypperligt för turboturism.
Det beror ju litegrann på vad du är ute efter, men om vi antar att du vill se en del typiska Paristuristiska saker:
Ta tåget in till Paris så att du är vid Eiffeltornet ett tag innan det öppnar (kl 9) så att du kan komma upp i det direkt när det öppnar.
Kolla utsikten därifrån.
Promenera till triumfbågen. Fortsätt därifrån promenera längs med Champs-Élyssés, förbi Place de la Concorde, till Louvren (stanna gärna till på vägen på Ladurée och fika (fika med bakelser, inte BC-fika). Kolla på pyramiden utanför. Beroende på eventuell kö, intresse, samt om du tycker det är värt inträdet så kan du eventuellt göra att turbobesök här för att se Mona Lisa.
Fortsätt över en av broarna till Isle de la Cité och titta på Notre Dame.

Lägg in lite besök på café och restaurang för fikapauser och lunch - välj något som du råkar passera som ser trevligt ut. Troligtvis är det rätt så bra (men du kan ju skippa de ställen som är precis bredvid turistattraktionerna).

Finns det tid över efter detta så kan du bara promenera omkring ett tag och kolla på staden. Tar tiden slut innan du hunnit med allt ovanstående så passerar du många tunnelbanestationer så då är det bara att avbryta i förtid och åka mot CDG.
 
Toppen