Senaste nytt

747 försöker lyfta utan motorer - (Videoklipp)

bL0m

Medlem
Mja, kolla på formen på övervåningen; det är den korta strömlinjeformade varianten. Det är alltså en 747-100 eller 747-200, mao rätt gammal.

Jag missade detta, bra att du uppmärksammade detta! :)


Visst gör det de. Det finns flera plan i trafik idag bland dom stora bolagen där plan stått och vilat (storage) p.g.a. lågkonjunktur på denna plats. Det är extremt torrt i Mojave vilket gör det optimalt för att ställa av flygplan.

Där lärde jag mig något nytt! Undrar om de har en "modern" landningsbana eller om planen skeppas med lastbil.

Fast egentligen försöker väl inte planet lyfta utan bara rotera. Det borde gå åt att göra vid mycket lägre hastighet, typ 70mph. :)

Du har rätt, rodret på flygplanskroppen är vriden åt ena hållet.
 

Knucket

Medlem
Landningsbanan på Mojave är 3000 meter så det går utmärkt att landa med storplan där.

Det är också militär verksamhet där som gör att man får inte röra sig speciellt mycket runtomkring flygplatsen. Utanför terminalen/matstället finns det ett streck på marken som man inte får passera. Svågern stoppade mig i tid innan jag var på väg över det i höstas.
 

bL0m

Medlem
Landningsbanan på Mojave är 3000 meter så det går utmärkt att landa med storplan där.

Det är också militär verksamhet där som gör att man får inte röra sig speciellt mycket runtomkring flygplatsen. Utanför terminalen/matstället finns det ett streck på marken som man inte får passera. Svågern stoppade mig i tid innan jag var på väg över det i höstas.

Rekommenderar du att stanna om jag har vägarna förbi denna plats?
 

Knucket

Medlem
Dom har en hel olika evenmang med flyguppvisningar vissa dagar, annars är det inte speciellt mycket att se.
 

Malu

Medlem
Man kanske skulle skaffa sig en avställd kärra och sätta upp som en gigantisk vindflöjel på sommarstugan... ;)
Krävs det bygglov måntro?
 
Toppen