Senaste nytt

747-8 landning och broms test i BA färger.

Jonas C

Medlem
Nördigheten går ett steg ytterligare när man har lärt sig alla costumer codes i modellbeteckningen från Boeing utantill ;)

Guldstjärna till den som lyckas lista ut vad 43X står för i Airbus A330-343X!
 

Concorde

Founding Member
inte mycket, Boeing har gjort lite småförändringar på ett 40 år gammalt plan istället för att konstruera ett nytt - det
har de inte tid eller pengar till eftersom det går så mycket resurset till att limma ihop 787orna.

Det är så trevligt med alla dina positiva inlägg här på businessclass.se homer.
 

Alf

Medlem
Ja du Ola om du inte är flygnörd så förstår jag att det inte är intressant, men varför går du då in på denna tråden som tydligt beskriver vad den handlar om. Jag som har jobbat med flyg den största delen av mitt yrkesverksamma liv tycker det här med olika flygplansmodeller och vilka system dom har är intressant. Säkert en yrkesskada, men så är det och jag är inte ensam om det.
Många andra på detta forum har ju andra nördiga egenskaper som tex att jaga poäng på alla konstga vis. Låt dom då hålla på med detta utan att någon skall uttrycka sig nedlåtande om detta.
Jag utgår från att din kommentar var av det skämtsamma slaget.
 

gdaily

Medlem
Många andra på detta forum har ju andra nördiga egenskaper som tex att jaga poäng på alla konstga vis. Låt dom då hålla på med detta utan att någon skall uttrycka sig nedlåtande om detta.
Jag älskar nörderier (samlar själv på Kalle Anka pre 1960, M*A*SH och Bayersk utlandspost 1840-1875, och skulle aldrig uttala mig nedlåtande om detta, du misstolkar.

Jag läser rubriken
"747-8 landning och broms test i BA färger",
läser inlägget "Vackert. Tala om att "Slam the brakes!",
tänker att "nu får jag se ett stort jäva flygplan göra en tvärnit" och tittar på videon i vad som jag tycker ser ut som en helt vanlig landning.

Därav min kommentar:
"Jag fattar inte.... någonting. Vad är det som är intressant?"

Det är alltså en helt ärlig fråga. När i videon blir det intressant, vad ska en novis som jag titta på/efter, när skall jag utropa "åh fanken, herresjuttsingen!"?

Ska dock erkänna att jag borde kollat klart på videon, så hade jag sett det intressanta... men jag trodde det roliga var slut när planet väl landat.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag gissar att beteckningen syftar på en A330 modell av -300 serien. 4:an indikerar flygplanet drivs av Rolls-Royce-motorer medan 3 avser den tredje versionen av denna motor, som är Trent 772-modellen. Den slutliga X anger tydligen flygplan är en A330-300 Utökad version med en uppdaterad cockpit.

[FONT=arial, helvetica][/FONT]

Säger det igen: Älskar detta forum för all specialistkunskap som finns här, eller vad vi nu kallar det:) Facebook, släng er i väggen:cool:
 

Jonas C

Medlem
Jag gissar att beteckningen syftar på en A330 modell av -300 serien. 4:an indikerar flygplanet drivs av Rolls-Royce-motorer medan 3 avser den tredje versionen av denna motor, som är Trent 772-modellen. Det slutliga X anger flygplanet är en A330-300 Utökad version med en uppdaterad cockpit.

Alldeles lysande, helt korrekt! Dock är X beteckningen lite omtvistad. Helt rätt att det är en utökad version, större MTOW och bättre range. Varianten med LCD cockpit och nya cabin linings kallas dock för E som står för enhanced. Tekniskt sett är X varianten ur produktion, men av någon anledning tycks E suffixet inte ha slagit igenom riktigt, varvid man fortfarande kallar de nyproducerade A330'orna för X. (LX t.ex kallar dem X, men SQ kallar sina för E)
 
Toppen